Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vi har inte sittplatsgaranti på 670 idag, så även om det är färre sittplatser, får vi med fler resenärer i våra. Men visst kan man tänkas dra ner på antalet avgångar. Vi har 10 blå i Vaxholm, vet inte hur många Täby kör med. Och huruvida man kan få ner om man kör linjerena tjänster, vilket Täby väl inte gör. Men det blir ju ingen vagnreserv.

Ersa

Det blir till att börja med samma antal elbussar i nya avtalet som idag. Dvs i tätortstrafiken i Norrtälje. Även dessa BYD, men en nyare variant med lite olika saker som skiljer dem. På andra håll, som i Täby, får vi se vad man får för sig att införa under avtalets gång. Elbussarna i Norrtälje infördes ju mot slutet av nuvarande avtal, och fanns inte med i beräkningarna i början.

Knallhatt

https://www.mynewsdesk.com/se/transdev/pressreleases/drygt-300-nya-fossilfria-bussar-till-norra-stockholm-och-norrtaelje-under-2022-3140845

Drygt 300 bussar varav:

  • 200 st Volvo-bussar merparten är 12-meter och 15-meter långa bussar av typen 8900 RLE och ca 40 dubbeldäckare av typen 9700 DD
  • 120 st MAN bussar av typen Lions City 18

buskörare

Hur många bussar har Norrtälje idag? Norrort har väl runt 250. Medelåldern verkar bli rätt låg?

virtual1

Känns ju skönt att man på transdev har full koll på vad man ska köra.. ;-) " linje 670 mellan Stockholm och Vallentuna får dubbeldäckare."

Ersa

Det blir även ett okänt antal begagnade VDL boggi från omkring 2018 års modell, som inte nämndes i pressmeddelandet. Men som har meddelats på informationsträffar.

Jag får det till 97 bussar i trafikområde Norrtälje i nutid, men detta är från innan de senaste förflyttningarna av nya Scanior från och äldre Scanior till trafikområdet. Så det kan vara en annan summa idag. Samt reservation för felräkning.

virtual1

Ursprunget till VDL-boggina??? Knappast från nån trafik i Sverige va om de är från 2018?

buskörare

Sen tillkommer ju Vallentuna grus's bussar. Eftersom det blir lite anropsstyrt där, är det svårt att veta vad de räknat med. Men om det är drygt 100 i Norrtälje och drygt 240 i Norrort, blir det ca 340. 320 nya bussar beställda.
Vi kommer behöva endel korta med, om man inte tar in Vallentunas VDL. Om de nu är tillåtna på Bogesund.
Det här är intressant!

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2021, 11:58:21 AM
. Redan under detta avtal har dubbeldäckarna regelbundet gått på ett antal andra linjer utöver 676, som 639, 677,


Det har Jag aldrig sett själv mer än typ stadsbussen till bussgaraget..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 04 november 2021, 13:10:21 PM
Känns ju skönt att man på transdev har full koll på vad man ska köra.. ;-) " linje 670 mellan Stockholm och Vallentuna får dubbeldäckare."

Om du inte har läst fel så har man i så fall rättat i texten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det gäller att bo, arbeta och/eller vistas i området regelbundet för att se sånt. Inte ens fotograferna i Uppsala brukar hinna med att upptäcka allt udda som körts på 677 de senaste tio åren.

jocke

677 i uppsala är de ju allt möjligt på, B9, Boogie ja allt möjligt
Jag förändrar era liv med detta inlägg

buskörare

Läser man länken jag lade in, så står det fortfarande att 670 går mellan Stockholm och Vallentuna. Jag har faktiskt mailat och påpekat det, får se när/om de ändrar.

Walter

Transdev har numera en del VDL 2018 som kommer från Björks. Blir inte de övertaliga när Keolis tar över Uppland eller de finns inte där?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!