Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hörde precis att Transdev tydligen gått ut med att de får Norrort (E35) och Norrtälje (E38) trots allt. Men bara på intranät än, så inte sett det med egna ögon. Antar att det blir övertagande nästa sommar om det stämmer.



Rubriken förtydligad

igel

Citat från: buskörare skrivet 22 juni 2021, 17:44:44 PM
Hörde precis att Transdev tydligen gått ut med att de får Norrort (E35) och Norrtälje (E38) trots allt. Men bara på intranät än, så inte sett det med egna ögon. Antar att det blir övertagande nästa sommar om det stämmer.
I så fall måste det ju betyda att ingen har fått prövningstillstånd, och att beslutet om prövningstillstånd inte går att överklaga.

Ersa

Det överensstämmer med vad jag hört från annat håll. Ärendet får inget prövningstillstånd i andra instansen Kammarrätten, och avslaget från första instansen Förvaltningsrätten gäller därmed.
Därmed torde det vara grönt ljus för Transdev att påbörja alla förberedelser nu, en gissning på datum för trafikstart borde bli omkring (eller strax efter) midsommar 2022.

buskörare

Så om det inte går att överklaga, så antar jag att man kan räkna med att allt verkligen är klart? Så skönt att väntan är över! Nu hoppas vi på att man tänker om gällande dubbeldäckare på 670   8) Eller gör om 682, så den kan ta över jobbet som lokalbuss.
Och min dröm också, är förstås att man samkör linjer Norrort/Norrtälje, så man kan få se sig om lite.

igel

I upphandlingen var tillträdelsetiden åtta månader, varför skulle trafikstarten först ske efter midsommar 2022?


buskörare

Var har du fått 8 månader ifrån? Övertagande skulle ske i april 2021, svaret skulle kommit i april 2020, men blev försenat pga corona.

Karsten

Dubbeldäckare på 670 är väl bra? Då går det åt färre bussar och förare för samma trafikuppgift och den personalbrist i Vaxholm som ofta nämns i andra trådar bör då också minska.

buskörare

Dubbeldäckare på 670 skulle innebära markant förlängd körtid, vilket skulle innebära att fler bussar behövs.

igel

Citat från: buskörare skrivet 23 juni 2021, 08:35:20 AM
Var har du fått 8 månader ifrån? Övertagande skulle ske i april 2021, svaret skulle kommit i april 2020, men blev försenat pga corona.
Sid 3 första stycket,
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/10-24-nov.-2020/5-forlangning-uppdragsavtal-e19b-e20-e31.pdf

CitatDriftstart anges i de upphandlade avtalen till den 2 april 2021 (E34 och E35), respektive den 25 juni (E38), eller i händelse av överprövning det senare datum som beställaren anvisar. Driftstarten ska föregås av en förberedelseperiod för den tillträdande trafikutövaren om minst åtta månader. 

Ersa

Tolv månader är bara en förhoppning från min egen sida, så man slipper ännu en situation med opålitliga hemska vikariebussar de första månaderna. Jag har arbetat i två utskällda trafikstarter, där Swebus/Nobina i bägge fall inte kunnat få alla bussar på plats till trafikstarten, pga för kort förberedelsetid. Umeå och Norrtälje.
Följderna av vikariebussar kanske inte märktes så mycket utanför respektive område, eller här på forumet, men på plats fick man utstå lite väl mycket skäll, irritation och framförallt alla otaliga busshaverier på besvärliga ställen, med fullsatta bussar med passagerare som vill till sin arbetsplats.
För personalens och passagerarnas skull (samt för Transdevs och SL:s rykte) hoppas jag på en störningsfri trafikstart denna gång, där alla fordon levererats i tid.

Givetvis fick jag rätt skarpa utskällningar rätt i ansiktet från olika håll redan ett par månader innan övertagandet i Umeå, bara för att jag antydde att jag var orolig över trafikstarten, just pga för kort förberedelsetid. Därefter lika skarpa utskällningar från passagerarna vid varje haveri efter trafikstarten.

Buzzlover

Citat från: igel skrivet 23 juni 2021, 11:05:19 AM
Sid 3 första stycket,
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/10-24-nov.-2020/5-forlangning-uppdragsavtal-e19b-e20-e31.pdf
Jag tror man kommer använda sig av "minst 8 månader" nu, beställning och leverans av nya bussar kommer att ta tid, så jag tror mer på Midsommar 2022 i detta fall.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Angående dubbeldäckare på 670 kommer det bli längre körtid, ja. Lägg på fem minuter mellan Tekniska högskolan och Danderyd direkt. (676 som avgår fem minuter före 639 från Tekniska, hinns ikapp av 639 just vid Danderyd.)
Därefter fortsätt, beroende på hur många tidsödande hållplatssstopp linjen egentligen ska ha längsmed vägen. Åtminstone en liten omväg får ju linjen i Arninge redan i slutet på detta år.
Det går visserligen ändå åt färre fordon totalt, jämfört med ledvagnarna, men man bör vara medveten om att den totala körtiden kommer att förändras med en helt annorlunda bussmodell.

buskörare

Ja, utöver yta, ser jag inget bra med dd på 670. Dessutom fyller vi en ledvagn när skolorna slutar, frågan är hur man stoppar folk från att kliva på när sittplatserna är fulla.

Lars-Håkan_E

Är det övertagandekrav på några fordon förutom elbussarna? Man kan ju sedan anta att i a f Arriva kan ha bussar man gärna vill sälja.

Ersa

Frågan är om det finns kvar några av SL finansierade fordon kvar i trafikområdena. De måste vara rätt till åren numera, om de ens existerar. Nobina håller ju annars på att flytta bort sina nyare Volvo i 32xx-serien från trafikområdet, och ersätta dem med gamla Scalor. Detta redan innan beskedet kom. Så några övertag känns rätt avlägsna.

Nu är väl istället frågan om det blir VDL och MAN för hela eller halva slanten även för röda fordon i TO Norrtälje. Volvodominansens tid är nog säkerligen över i alla fall.