Författare Ämne: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992  (läst 495 gånger)

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5485
Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« skrivet: 18 juni 2021, 19:22:23 PM »
Hittade en gammal tidtabell innanför kökslådorna i samband med lite flyttsortering/städning :)








Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 988
SV: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2021, 19:25:39 PM »
Tre minuter körtid och omstigningstid var ju inte särskilt generöst  8)

// Niclas

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1828
SV: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2021, 22:23:19 PM »
Intressant kuriosa och då kallade sig SL för trafikupplysningen.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4678
SV: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2021, 22:51:53 PM »
Ja det som idag heter SL Kundtjänst hette då SL Trafikupplysningen

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1828
SV: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2021, 23:10:51 PM »
Fungerade väl bättre då vad jag förstått av annan tråd.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5489
SV: Saltsjöbanan - Tillfällig tidtabell 1992
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2021, 00:30:06 AM »
Inte för att försvara bristerna som finns på så vis, men 1992 var för snart 30 år sedan och behoven och intensiteten var annorlunda då. I grund fungerar kundtjänst sannolikt relativt hyggligt även idag om man ser till grundläggande information, men när det kommer frågor som idag antingen ligger på trafikutövarna, eller är av det mera avancerade slaget, så tar det längre tid och ibland lär det behöva bedömas om frågan ens är något som kundtjänst ska förväntas hantera.

Ren trafikupplysning/trafikinformation är en huvuduppgift liksom att hjälpa till med t.ex. att försöka hitta somligt borttappat etc. samt annat som är ren kundservice. Däremot frågor om varför man kör hit, men inte dit, varför blir alltid jag frånåkt av tåget/bussen/båten, hur tänker SL göra med en viss stadsdel efter 2035, instegshöjd på olika fordon, skillnad i avgasemissioner mellan HVO och RME, varför SL inte kräver att manliga förare ska vara välrakade, varför man inte har fler dörrar på bussarna, varför är bussarna röda och inte gula och gröna som på andra håll, varför kallas det för tunnelbana när en stor del av stationerna ligger ovan jord osv. är exempel på frågor som inkommit. Ett rykte säger att när det begav sig så var det t.o.m. en som frågade varför man inte kunde ha trippeldäckare som i Harry Potter osv. men just det är kanske en skröna.

Här blir det då nödvändigt att prioritera (om man inte ska ha en personalstyrka på ett par tusen personer). Somligt går faktiskt fortfarande ofta vidare på remiss internt eller till trafikutövarna, men en hel del går inte att svara på utan att inleda ganska omfattande arbeten och där får man som sagt göra en avvägning om vad som är [samhällsekonomiskt] rimligt för en kundtjänst att hantera och inte. Här har Lars-Håkan E en klar poäng i att man kanske borde återgå till att kalla sig för Trafikupplysningen då det tydligare beskriver vad det faktiska uppdraget är.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman