Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken

Startat av buskörare, 31 maj 2021, 17:49:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2021, 21:44:19 PM
Arninge fungerar väl som uppställning, men då får väl regionen vackert köpa in rejält dyr mark som är tänkt för att utöka själva handelsområdet. Dvs väster om E18, inne på handelsområdets mark.
Att försöka köpa in mer mark öster om E18 av Douglas, är det nog bara att glömma. Han och hans släkt har så de klarar sig, och behöver inga inkomster av markförsäljning.
Men uppställda bussar kan inte stå för långt borta heller, då förarna ju måste ta sig ut till en hållplats för att åka med en linjelagd ordinarie tur hem till Rimbo respektive Norrtälje, och likadant söderut inför eftermiddagens start av passen. Detta blir väldigt svårt att kombinera med uppställda Rimbo- och Norrtäljebussar på Åkerbydepån i Täby.
Nejdå, Roslagsbanan kommer ju att gå mellan Åkerby och Arninge... ;)
Skämt åsido så håller jag med dig om att det kan bli knöligt med delade uppehåll i Arninge med nuvarande infrastruktur.

Eftersom byggbolagen sannolikt betalar bra mycket bättre än SL för marken och konsulterna som skall utreda framtidens terminallösningar inte tycker att det behövs någon uppställningsyta för bussar som inte går i direkt linjetrafik så lär det inte bli lättare att få till större terminaler och uppställningar i framtiden.
Det skulle möjligen vara om man gjorde någon OPS-lösning där man gräver ned terminalen och bygger hus ovanpå som i Liljeholmen och framtida Ropsten till exempel, då kanske man kan villkora bygglov med att det skall finnas en knutpunkt för kollektivtrafik på tomten man bygger på.
Sedan förstår även jag att det nog inte lär vara helt populärt hos de som skall bygga...

Nico

Undermarksanläggningar, tredimensionella fastighetsbildningar mm. är inte heller direkt oproblematiska för busstrafiken. Alla sådana lösningar tenderar t.ex. till att bli både oflexibla såväl som väldigt dyra driftmässigt sett samtidigt som det i stort sett alltid verkar bli trångt, mörkt och ogästvänligt i största allmänhet... liksom att det blir svårt att expandera trafiken vid behov.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Ser inte vad problemet är. Det bör finnas gott om plats för uppställning i Täbygaraget mellan rusningarna. Det här med passresor för förare är ju heller inget problem när Transdev tar över både Norrtälje- och Norrortsavtalet, då kan Norrtäljes bussar köra 670 mellan rusningarna och istället ställer man upp Täby- och Vaxholmsbussarna i sina respektive garage (och röda bussar från 639 kan gå på röda linjer från Danderyd)

Ersa

Men det finns ju inga garantier för att trafikområdena åter delas upp om något decennium eller så. Då står man där med svårlösta frågor om personaltransporter på de rätt många delade passen.
Vi behöver dessutom bara gå sisådär tio år tillbaka i tiden för att se hur det var då en operatör körde bägge områdena, och även om Rimbobussar med sina Rimboförare meranvändes till en hel del Täbylinjer på dagarna, fanns fortfarande rätt rikligt med röda bussar som inte meranvändes i uppställda i Danderyd och på Tekniska redan då. Faktum var att det mestadels var under sommarloven som man verkligen satte ut majoriteten av Rimbobussarna med Rimboförarna på 601-604, 611, 613 m.fl, över dagarna. På den tiden, åtminstone på sommarloven, var det inte alls samma tryck på Danderyd som idag, när platser ständigt saknas.

Ersa

Gällande kommande avtal ska det bli intressant att se hur linje 670 "utvecklas" med införandet av dubbeldäckare på den, om det nu blir så. Att köra lokaltrafik via alla hållplatser med dessa fordon lär leda till en rejäl utökning av körtiden. Så, knappast någon utveckling och effektivisering av restiden för passagerarna, lär det bli.

Körs normalbuss på 639 och 676 samtidigt, håller de jämna steg, men så fort en dubbeldäckare på 676 ligger före en normalbuss på 639, är den ständigt i vägen, med sina långa hållplatsstopp. Även då 639 avgått fem minuter efter 676 från Tekniska, är den snabbt ikapp.

igel

Fordonsvarianten på både 670 och 676 kan man ju fundera på, blir trafikförvaltningens stombusstråk av där de går via Täby C, så blir det nog ledbuss på bägge linjer.
  Den variant av dubbeldäckare som i dag går på 676an är ganska långsam vid hållplatser gemfört med ledbuss. Är det designen av passagerarflödet som som inte är optimerat för den typen av trafik, eller är det bara själva bussen (hållplatsbromsar, dörrar, drivlina m.m.).

OT: Är den rättsliga processen runt avtalen i Norrort/Norrtälje klar?

Lars-Håkan_E

Att köra lågentré eller låggolvsledbuss till Hallstavik resp Norrtälje som även ska gå lokalt via Täby C lär enbart leda till att många går över till att åka bil, det blir en sådan extrem standardsänkning och även kapacitetstapp.

Några normalgolvade ledbussar finns inte hos någon tillverkare idag. Ska man kunna erbjuda sittplatser och samtidigt ha en buss som är anpassad till funktionshindrade finns det inte speciellt många val.

Ersa

Om man bara skulle yttra lite av planer att dra 676 via Täby centrum, skulle det bli oerhörda protester från resenärerna i Norrtälje.

Bussmicke

Ja Vem vill åka en omväg? Garanterat Ingen var det än är!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Speciellt om omvägen skulle ta en avsevärd tid. Just Täby C ligger vägmässigt ganska uselt till för genomfart om man tänker sig köra av/på mellan trafikplatserna Roslags Näsby resp. Viggbyholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det har ju redan blivit reaktioner på kommande Arninge resecentrum, och farhågor om att ytterlige ett stopp där förlänger restiden på 676. Vissa av Norrtäljeresenärerna vill gärna ta bort befintliga stopp redan idag, dvs låta fler avgångar bli till 676X. Detta är dock givetvis inte alls populärt hos de boende längs vägen, som i Ledinge.

Men nån omväg via Täby centrum känns ju enormt onödig då ju 639, 670 och 676 alla ska trafikera Arninge resecentrum, där byte till Roslagsbanan kommer finnas.

igel

Jag uttryckte  mig slarvigt när jag skrev Täby C. Planen har inte varit att de ska gå in Bergtorpsvägen - Marknadsvägen - Grindtorpsslingan. Utan att de ska gå in Bergtorpsvägen för att sedan, gena igenom på lokalgator, det blivande bostadsområdet på Galoppfältet och fortsätta ut någon stans vid Roslags-Näsby trafikplats.

Ersa

Tack för förtydligandet. Hur man ska förse Galoppfältet ("Parken") med kollektivtrafik kommer bli en utmaning överlag.

Det finns dock inte några förmildrande omständigheter i detta förtydligande, om detta skulle presenteras för pendlarna boende i Norrtälje. Protesterna skulle bli lika högljudda, över alla former av omvägar och förseningar jämfört med dagens körtid.