Sommarens ändringar i SL-land

Startat av Jimmy, 31 maj 2021, 07:19:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Verkar vara tunt med ändringar i SL-trafiken i sommar from 2021-06-25.

Stockholmstrafiken
Linje 55 får heldagstrafik igen, dvs till midnatt (har även nämnts i annan tråd)
Linje 69 förlängs till Djurgårdsbrunn (som varit utan trafik sedan 2019-12-15)
* Hpl Kaknästornet dras in, så passa på att fota bussar där

Fyll gärna på med övriga delar av länet eller om du vet mer om Stockholmstrafiken.

Jimmy

IvveRivve004

Verkar iallafall som att de bättrat på 55an lite. Jag vet att många som bor i Tanto, Danviksklippan och Saltsjöqvarn klagat innan på att 55:ans turer tidigarelagts, och nu fick de ju lite av det de ville.

846

Kul att 69:ans vändplats i Djurgårdsbrunn äntligen blivit klar.

Jag noterar att 72:an endast kommer att gå i rusningstrafik under sommaren (d.v.s. inte alls mellan ca 09.30 - 15.30), men så kanske det har varit tidigare år också.

Buzzlover

Linje 113 Kortavgångarna Mariehällskyrkan - Sundbybergs torg förlängs nu till Gjuteribacken.
Linje 322 Har nu en egen tidtabell.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Olle

#4
Ingen avstigning t.o.m. Roslags näsby för linje 639 och 676 från Stockhom, och
ingen påstigning fr.o.m. Roslags näsby mot Stockholm

roggek

Snälla, kan vi återgå till grundfrågan "Sommarens ändringar i SL-land", och inte Norrtälje?

I andra ändan av länet (Södertälje)
Köpmangatan: Ändrade hållplatslägen till 2021
Gatuarbeten i centrala Södertälje gör att bussarna inte kan gå som vanligt från hållplatsen Köpmangatan. Det gäller från 22 juni 2020 och cirka ett år framåt.
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/kopmangatan-sodertalje/

admin

De inlägg som kom att handla om förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken har fått en egen tråd.


// Admin

Hasse L

Promenerade förbi Djurgårdsbrunn idag, men kunde inte upptäcka några tecken på att en vändslinga för linje 69 skulle vara i vardande därstädes. Men det kanske finns tid ännu?
/Hasse

Jimmy

Vem vet, de kanske kommer "tomma" ner till Djurgårdsvägen vid Campus Manilla och den nya vändmöjligheten där runt trädet.
För visst är väl busstrafik fortfarande tillåten över Djurgårdsbrunnsbron?

Nico

Busstrafik är tillåten (genom dispens för SL-trafiken) över Djurgårdsbrunnsbron, men slingan vid Manillaskolan går inte att använda för att vända buss i som kommer från Manillavägen och vill tillbaka mot Djurgårdsbrunn. Detta då den nya slingan tyvärr är byggd för tvär så att om man kör in i den så kan man bara köra tillbaka mot Oakhill och vidare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

SL,  gör om - gör rätt. Märkligt att man inte kan planera för sånt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

SL har, som dagens avtal ser ut, inget med detta att göra. Allt har skötts av Keolis (både då slingan vid Manilla och vad det nu blir vid Djurgårdsbrunn) som är de som i egenskap av kontrakterad trafikutövare har kontakt med väghållaren som är de som äger marken och gatorna... vilket i bägge fallen här är Djurgårdsförvaltningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Har tillskrivit Keolis och frågat om dom ska fortsätta att vända vid Kaknäs till vidare./Ulf

846

Jag skrev till SL Kundtjänst och frågade om 69:an ska börja gå till Djurgårdsbrunn fr.o.m. den 25/6. Jag förtydligade i min fråga att jag själv kan läsa i tidtabellen att så är fallet men eftersom det inte finns någon fysisk möjlighet för bussen att vända där undrar jag om tidtabellen och verkligheten överensstämmer. SL Kundtjänst svarade hurtfriskt var de tackade för min fråga och glatt upplyste mig om att 69:an ska gå till Djurgårdsbrunn fr.o.m. sommartidtabellen. Givetvis svarade de inte på frågan om hur det praktiskt ska vara möjligt och som vanligt tror jag inte att svaret från Kundtjänst har något med verkligheten att göra när man ställer frågor om trafikförändringar.  ;)

Bältes-Assar

Visst är kundtjänstens svar fånigt och komiskt, men är det verkligen deras uppgift att svara på tekniska frågor om hur trafiken bedrivs?