Författare Ämne: Trafikförändringar Göteborg från juni-21  (läst 2245 gånger)

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 118
Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« skrivet: 20 maj 2021, 20:18:57 PM »
Saxat från Västtrafik :):

Sommartider i trafiken
Den 14 juni (21 juni i Borås) byter vi tidtabell för alla våra linjer och gör förändringar där det behövs.
Förändringar i zon A
Linje 24, 240
Linje 24 byter namn till linje 34.
I västra änden förlängs linjen till Hjuvik. Nya hållplatser för linjen blir Amhult Torg, Gossbydalsvägen, Hällsviksvägen, Övre Hällsvik, Långrevsvägen, Batterivägen, Majvik, Fyrskeppsvägen och Hjuvik.
OBS! På natturerna kör linjen inte väster om Amhult Resecentrum. Då finns bytesmöjlighet till och från Röd Express för resa längre västerut.

I östra änden kortas linjen av vid Eketrägatan. Indragna hållplatser blir Hjalmar Brantingsplatsen, Vågmästareplatsen och Rambergsvallen.

Linje 240 läggs ner.

Linje 26, 26X Linjerna ersätts av linje 34.

Linje 52 kör sträckan Heden – Korsvägen – Guldheden – Linnéplatsen.

Nya linje 42 kör sträckan Skogome – Hjalmar Brantingsplatsen.

Göteborg växer och för att kunna erbjuda smidiga resor för så många som möjligt måste vi anpassa vår trafik. Det är trångt på vägarna i centrala Göteborg. Vi kortar därför av en del linjer som kör genom staden, helt enkelt för göra mer plats och minska risken för köbildning. Linjer får nya ändhållplatser vid knutpunkter runt stadskärnan. Resenärer kan där göra ett smidigt byte alternativt gå eller cykla sista biten in till centrala Göteborg.

Grön Express byter namn till X4 och kortas av till Kungälv Resecentrum.



Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2021, 20:51:18 PM »
Växande stad = mindre plats för kollektivtrafik!
Tyvärr är det liknande problem i de flesta städer i Sverige. Att fler invånare invånare innebär ett större, inte mindre, behov av utrymme för kollektivtrafiken tycks vara något som stadsplanerare har mycket svårt att förstå.

Utloggad Fredrik Thurfjell

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 50
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2021, 22:44:48 PM »
Sakta i backarna.... Det här handlar ju väl så mycket om att parera alla byggprojekt som pågår och i min bok är det snarare en pluspunkt när inte allehanda busslinjer måste gå in i absoluta centrum på staden utan att det erbjuds byte i ytterkanten till ett högvärdigare alternativ (spårvagn/stombuss).

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2021, 22:51:52 PM »
Fast linje 52 är en stomlinje. Det är fullt redan på linjerna i som går genom centrala Göteborg. En växande stad behöver fler tvärförbindelser men också mer plats för kollektivtrafiken i centrum. Alternativet är att folk åker bil vilket tar mycket mer plats.

Utloggad AL

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 564
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2021, 23:53:15 PM »
Problemet när linjer avkortas eller delas och dessutom förlorar anknytning till viktiga centrala bytespunkter, förlängs ofta restiderna för resenärerna genom oundvikliga byten - något som i en förlängning riskerar öka privatbilismen med ökad trängsel som följd...

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1590
    • Jona on the net
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2021, 01:33:28 AM »
HEJ

Som vanligt så lyckas någon saxa något från västrafiks hemsida med ändringar i trafiken, medan jag inte kan hitta ett ord eller rad om detta på västrafiks hemsida.
Har kollat förstasidan, reseplanering och nyhetsarkivet fram till februari och inte en rad om sommarens trafik, eller annat som berör ändrad trafik. (bortsett om ändringar som berör nordstaden)

Vart hittar du denna informationen om jag som vanlig människa inte kan se den.

Länk direkt till detta hade varit bra i tråden, redan i ursprungsinlägget.

PS samma sak hände även förra tabellskiftet osv osv, någon berättar vad som är på gång, men samma information finns inte och fina på västrafiks hemsida.
PS inget klander mot dig, utan är mer, hur gör jag för att se samma som er andra?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 38
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2021, 02:17:05 AM »
Sök bara på Tidtabellsskifte så kommer det upp, aldrig några problem.

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 118
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2021, 09:25:53 AM »
Precis, de går att googla för informationen finns på dras hemsida. Men de väljer att inte skylta med de på förstasidan eftersom de stora trafikförändringarna vid Nordstan från 29 maj är viktigast just nu,  sen kommer flytten av busslinjerna från Göta Älvbron med nya körvägar från den 12 juni (lördag) därefter tidtabellsförändringar och påstigning fram på X-linjerna from 14 juni. Då är slut med fuskåkandet.

Utloggad vraket

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 170
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21 (länk)
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2021, 10:43:49 AM »

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 118
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2021, 14:49:22 PM »
Sen att linje 52 kortas av är ju nästan ett måste, hur många bussar ska man trycka in på en o samma sträcka egentligen? I sommar kommer ju även 5E och 6E gå från Hjalmar Brantingsplatsen och centrala stan över Hisingsbron då inga språvagnar går, så ledbussar kommer det att finnas tätt med ändå, bytena på en o samma hålllatsläge är så smidiga i Göteborg så det är inget problem efetsom turtätheten är så hög. Att Skogome haft stombuss var nog ett felbeslut från början. Det är ju ett utpräglat villaområde, det byggs mycket där men andelen som har bil är rätt hög i jämförelse med exempelvis Hisings-Backa längs Litteraturgatan där linje 18/19 går.

Utloggad vraket

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 170
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2021, 16:19:14 PM »
Ser på pdf-tidtabell för linje 52 att sommartidtabellen börjar gälla redan den 12 juni.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/tidtabeller/linje/9011014505200000/

Enligt Västtrafiksidan så ska de börja gälla den 14 juni.
Sökte på några andra Göteborgslinjer som också får resvägsändring men dessa var  inte upplagda.


Utloggad Erling.L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1388
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2021, 19:56:02 PM »
Sen har de glömt skriva att L148 slutar gå via Kålsered o ersätts dig av nya L129
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 38
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2021, 23:14:37 PM »
Nej, det står där.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2021, 23:44:33 PM »
Sen att linje 52 kortas av är ju nästan ett måste, hur många bussar ska man trycka in på en o samma sträcka egentligen? I sommar kommer ju även 5E och 6E gå från Hjalmar Brantingsplatsen och centrala stan över Hisingsbron då inga språvagnar går, så ledbussar kommer det att finnas tätt med ändå, bytena på en o samma hålllatsläge är så smidiga i Göteborg så det är inget problem efetsom turtätheten är så hög. Att Skogome haft stombuss var nog ett felbeslut från början. Det är ju ett utpräglat villaområde, det byggs mycket där men andelen som har bil är rätt hög i jämförelse med exempelvis Hisings-Backa längs Litteraturgatan där linje 18/19 går.
Bussarna på linje 52 är fullsatta i högtrafik. Samtliga buss- och spårvagnslinjer över bron likaså, de allra flesta med stående. Var ska resenärerna från Skogome få plats menar du? Faktum kvarstår, en växande stad behöver mer plats för kollektivtrafik, inte mindre. Sen blir det inte bättre av att Västtrafik envisas med att skicka nästan alla resenärer genom centralaste Göteborg. Tvärförbindelserna är urusla.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3542
SV: Trafikförändringar Göteborg från juni-21
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2021, 01:12:32 AM »
Kanske är det bättre att dela upp ansvaret på Trafikkontor (fd GS) och GL igen.

För många personer är det säkert så att det inte spelar någon roll om man skall byta färdmedel. Men det kan bli många problem också. Barn från olika skolor måste byta minst två gånger om man skall åka genom staden. På 70 talet fanns det ökad ström att köra genomgående. Jämför utredningen som kom cirka 1973 med fler genomgående linjer och fler industrilinjer. Även på landet kan det bli problem. Linjen 300 och 320 kräver byte sedan juni 2011 i Kinna. Och linjen 500 Trollhättan-Borås kan innebära byte i byte Sollebrunn och Alingsås. Från jan 1968  kunde linje 119 köra från Borås till Uddevalla direkt. Veckoslutslinjen Skåne-Borås över Överlida medförde lättare att åka till småorter från Skåne alternativt Borås.
Varför är det så intressant att ha bussbyte enbart för att det i ögonblickstillfället kan ge bättre omlopp. Vi får hoppas att BRON blir färdig och att linjerna blir som tidigare. Jämför gul-,röd- och blå expresser jan 1990. Det var då nytt med genomgående linjer.Vi får hoppas sådana genomföres igen.