Nog har det varit motstånd alltid, och i synnerhet vid de tillfällen då diskussioner kring i-löner varit på tapeten. Och på vissa ställen inom kollektivtrafikbranschen där i-löner tillämpas inom service och teknik finns också ett missnöje eftersom det saknas logiska förklaringar till varför det uppstått löneskillnader mellan anställda som utför samma arbetsuppgifter, och där det heller inte förekommer några synliga skillnader i arbetets egentliga utförande.
Min personliga uppfattning är ändå att i-löner inom kollektivtrafikbranschen är svåra att implementera på ett sätt att modellen blir rättvis. Då hade jag snarare sett ett system med bonus som utbetalas en gång varje år, gärna med decemberlönen, och som justeras med hänvisning till i förväg fastställda kriterier, exempelvis antal kundsynpunkter, (klagomål), försenad ankomst, (i tid till arbetstidens start, i tid till avlösning etc), skadefrekvens, (eget vållande), m a o kriterier som är både tydligt mätbara och fullt påverkbara för varje individ.