Författare Ämne: Valborg för 40 år sedan  (läst 1496 gånger)

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2538
Valborg för 40 år sedan
« skrivet: 30 april 2021, 16:22:14 PM »
Om en liten stund är det dags att bege sig till Söderhallen för kvällens Leyland Panther-körning.

Tjänsten ser ut som följer:

Jag erbjöd en förare utanför kretsen vagnbyte på tur 71/80, något som tacksamt togs emot. Märkligt att vilja avstå en H34.

Tyvärr inga bilder från det året, så det får bli en bild från året därpå med en närmast blanksliten grårygg:


Trevlig helg!

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 761
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #1 skrivet: 30 april 2021, 16:33:02 PM »
Mycket trevligt, tack!

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3047
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #2 skrivet: 30 april 2021, 17:11:57 PM »
Instämmer med föregående talare - stoort tack! :)

//Peter

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5487
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #3 skrivet: 30 april 2021, 17:31:49 PM »
Kul tidsdokument! Rätta mig sedan om jag har fel Ted, men det ser ut som du hade ringt tjänsteupplysningen och fått allt på telefon innan du sedan plitade ned allt?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2538
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #4 skrivet: 30 april 2021, 17:49:25 PM »
Nej Nico, jag är rädd att det var värre än så. Det rörde sig om "anpassade" tjänster kopplade till en viss utsättning. Tonvikt på H34, för en mindre krets entusiaster.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25211
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #5 skrivet: 30 april 2021, 20:46:44 PM »
Wow, mycket intressant och trevligt

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3398
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2021, 08:21:01 AM »
Om en liten stund är det dags att bege sig till Söderhallen för kvällens Leyland Panther-körning.

Tjänsten ser ut som följer:


Var Drottningg och Sergels Torg två olika hpl då? Jag minns inte.

/Gunnar

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 761
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2021, 09:34:28 AM »
Var inte det korrekta under 1970- och 1980- talet att det fanns ingen busshållplats som hette Sergels torg.

Körriktning Vasagatan hade linje 47 och 52 skilda hållplatslägen, i vart fall under en tid.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 761
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2021, 11:09:56 AM »
4441, 4455 och 4470 ställdes av kort efter valborg eller under maj månad 1981.

4455 kom i trafik åter i Hammarby under augusti och gick senare sista turen 7 juni 1982.

4470 finns en obekräftad påstådd uppgift att hon skulle ha varit i trafik i Söderhallen under perioden september-november 1981. Formell avställning, skrotbeslut och skrotanmälan talar emot denna uppgift.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3398
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #9 skrivet: 01 maj 2021, 11:26:11 AM »
Var inte det korrekta under 1970- och 1980- talet att det fanns ingen busshållplats som hette Sergels torg.

Körriktning Vasagatan hade linje 47 och 52 skilda hållplatslägen, i vart fall under en tid.

Efter koll så bör Sergels Torg funnits i riktning Vasagatan medan Drottningg fanns i båda riktningarna.

/Gunnar

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 761
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2021, 14:14:24 PM »
Så rätt så Gunnar, jag blandade nog ihop det med senare på slutet av 1990-talet (eller när det nu var) då hållplatserna slogs ihop att ligga precis innan Drottninggatan i körriktning Vasagatan.

Hållplats Sergels torg mot Centralen låg i höjd med höghuset medan Drottninggatan låg mitt för Åhléns.





Och linje 52 hade (visst  :-\) en hållplats Sergels torg, men den låg på Sveavägen efter rondellen.




Utloggad Mats W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 112
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2021, 17:28:10 PM »
Gick linje 47 Östra järnvägsgatan i stället för Vasagatan eftersom hållplatsen nämns Bryggargatan i linjeuppgiften från 83?

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 761
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2021, 19:08:56 PM »
Ser inte ut så enligt linjeuppgiftens baksida, daterad 83-04-23.

Men linje 47 gick ju den vägen, via Östra Järnvägsgatan, i delperioder från 1978 fram till 25 april 1982.

Om jag minns och förstår rätt så blev det nya från just 23 april 1983, att linjen vände motsolsvarv vid Bellmansro runt Italienska.


Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4669
SV: Valborg för 40 år sedan
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2021, 19:55:35 PM »
När jag började 1982 så var ändhpl fortfarande Bellmansro för att senare bli Waldemarsudde (Wau)

Vad gäller hpl Bryggargatan så låg väl den vid nedgången till Tce X (T-Centralen krysset d.vs till bana 3)