H57 på linje 404 till Jarlaberg i Nacka...

Startat av Bussmicke, 12 februari 2021, 22:14:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

SL H57 gästspelade på linje 404.  Finns linjen kvar? Minnas inte om detta var Björknäs eller Tyresö som körde denna tur,
   
















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

4917 var stationerad i Tyresö, vilka körde 401 och 404 växlade i omloppen under en tid.

Björknäs hade också H57 en kort period. 4922, 4923, 4933 och 5036 vill jag minnas.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 12 februari 2021, 22:14:49 PM
SL H57 gästspelade på linje 404.  Finns linjen kvar? Minnas inte om detta var Björknäs eller Tyresö som körde denna tur,
   

Trevligt med bilder på 4917, denna och systern 4921 körde jag mycket 10 år innan dina bilder togs när jag jobbade i Åkerby, det var då i mitt tycke två av de bästa Wiimorna vi hade, "Lill Wiiman" 4725 var också en favorit som jag gärna tog ut på nattjobben med 697.

homer

Väldigt trevliga bilder. Linjen finns inte kvar, kan de ha varit 2005 den försvann kanske.

Bussmicke

#4


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

Du råkade skriva B mellan N & B på Danderyds Sjukhus!
PS. Vilken sträcka trafikerades och vart gick linjen 616?

Bussmicke

Tack, Korrigerat. Linjesträckningen lämnar jag till andra att svara på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Wiima var trevliga bussar att köra vi hade många i Borås.  Framförallt väldigt bra värme i dem till skillnad mot Säffle..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Måns Johannesson

Linje 616 var en ringlinje som gick Danderyds sjukhus-Nora Torg-Djursholm-Stocksund-Danderyds sjukhus. Ungefär som dagens 602 men svängde av mot Altorp och Svalnäs och sedan som 601 från Svalnäs mot Danderyds sjukhus.
I andra riktningen gick linje 606. 606 och 616 blev senare 601H/V.

/Måns

Ulf Berlin

Tack för flera bilder på en H57a i N/V området :)/Ulf

Resenären

Linje 404 ersattes först morgon och eftermiddag av 443 - så var det redan 1998 när jag började jobba i Nacka strand. Då gick 404 en första morgontur från Slussen och efter 18:30 samt helger, senare minskades det successivt så att det bara var 443 kvar, senare kompletterat med 71 Slussen (övre) - Sickla udde - Nacka Forum - Nacka Strand - Jarlaberg.

Då var ju Nacka Strand nästan enbart arbetsplatser och idag nästan enbart bostäder och skolor.

Bussmicke

Helknäppt att 71 har det numret, inte mycket innerstad där inte.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Nja den började ju en gång vid Norrmalmstorg och gick till Björknäs sedan avkortad till Slussen och ändrad till Jarlaberg. Har ju huvudsakligen resande Slussen-Sickla och Sickla-Nacka-Jarlaberg. Kördes först från Björknäs med korta vagnar och är numera en blandning av Fredriksdal och Björknäs/Charlottendal. Verkar vanligt att omloppen går mellan 71/443/465 när det inte är Fredriksdalsvagnar.

Robert Brink

Vilka härliga bilder! :)

Och Nacka Strand såg lite annorlunda ut...

//R

Bussmicke

Citat från: Resenären skrivet 16 februari 2021, 11:22:03 AM
Nja den började ju en gång vid Norrmalmstorg och gick till Björknäs sedan avkortad till Slussen och ändrad till Jarlaberg. Har ju huvudsakligen resande Slussen-Sickla och Sickla-Nacka-Jarlaberg. Kördes först från Björknäs med korta vagnar och är numera en blandning av Fredriksdal och Björknäs/Charlottendal. Verkar vanligt att omloppen går mellan 71/443/465 när det inte är Fredriksdalsvagnar.

Vad jag menar är att ett 400-nummer skulle passa bättre med tanke på hur mycket det går utanför stan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.