Hybricon kommer till Stockholm?

Startat av igel, 10 februari 2021, 10:51:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

I Hybricon's delårsrapport (Jan-Sep 2020) kan man läsa följande:
CitatUnder kvartalet som gått har vi involverat en av de ledande operatörerna i specifikationen av kommande Demobuss, PEV15. Målet är att vi skall ha bussen i linjetrafik i Stockholm, under Q3 2021. Detta arbete ger oss möjlighet att validera leveranskedjan tillsammans med en skarp och professionell möjlig framtida kund.

Nu undrar man ju vilken denna partner är?
Vad är PEV15 för buss? 15meter, utvecklingsstart 2015?

SLL har ju fattat beslut att 30% av bussarna i innerstaden ska drivas med el det kommande deceniet, i samband med att de förlängde avtalet med Keolis till 2026.

Är det Keolis som ska prova PEV15?


Delårsrapporten:
https://mb.cision.com/Main/12490/3218161/1320653.pdf

Ted Selander

Bland aktiesparare spekuleras det i en 15m buss från King Long, oklart vilken den tilltänkta samarbetspartnern är.

homer

Kanske Transdev som flyttar Umeås bussar till
Märsta?

Buzzlover

Om inte demobussen redan rullar i Umeå blir det nog svårt.
Men Transdev är ändå min gissning då "ledande" nog kan paras ihop med dom i Sthlm nu efter alla upphandlingar dom lyckats ta hem även fast dom överklagats osv.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Om man tänker på nuvarande elbussar i Norrtälje, kan man ji misstänka att Transdev vid en vinst av all trafik i nordost möjligtvis vill stå i startgroparna för att utveckla ett eget liknande projekt. Och då kanske inte bara inne i Norrtälje tätort, utan även i de olika angränsande trafikområdena.

bussgrabben

Hybricons bussar som gått i linjetrafiken i Umeå ska skrotas som jag förstått det.

igel

Att 15 i PEV15 skulle stå för längden är nog rätt klart när man ser följande:
APE14 är en flygplatsbuss runt 14m http://www.chinabuses.org/news/2017/0811/article_11253.html

Och PEV12 är en stadsbuss på 12m https://www.youtube.com/watch?v=xXx8f5xTrcQ&list=RDCMUCBaAvMRfeNhZpzHvVJ1yRCA&index=1

Tyvärr hittade jag ingen 15m version, men antar att det kommer att bli en hybriconiserad version av PEV12 från mässan.

Många lösningar i den är väldigt MAN lika, man får hoppas att framdörrslösningen blir en annan. Dubbla dörrblad försämrar sikten

Leif D

Citat från: bussgrabben skrivet 11 februari 2021, 07:33:13 AM
Hybricons bussar som gått i linjetrafiken i Umeå ska skrotas som jag förstått det.

De bussar som Hybricom låtsas är tillverkade av dom, är väl Transdev 8002, 8003 som är AMZ City Smile CS12LF och 8004-8010 som är Ekova Electron 12/18.
AMZ heter numer Ursus och är byggda i Polen, dessa ska väl inte vara direkt lyckade vad jag förstår. Ekova är från Ostrava i Tjeckien och fungerar ju bättre.
Så detär väl de förstnämnda som ska väck...
;-)

BR

Nej, alla Hybricons bussar i Umeå ska snart skrotas - den 26/4 för att vara exakt.

Leif D

Citat från: BR skrivet 16 mars 2021, 22:19:51 PM
Nej, alla Hybricons bussar i Umeå ska snart skrotas - den 26/4 för att vara exakt.

Då för att inte prata förbi varandra. Vilka bussar är Hybricons bussar ?  För som jag skrev tidigare, så har ju inte Hybricon tillverkat några bussar, bara förmedlat köp.
Avser du de bussar som Hybricon levererat Umeå Kommunföretag AB och senare disponerats av Transdev i Umeå.
Eller avser du de bussar som Hybricon använt för "egen" trafik.

Känns ju märkligt om de Ekova-vagnar som finns i Umeå skulle vara mogna för skrot, de är ju ändå bara knappt 5 år gamla. Men gissar ju att Transdev vill bli av med dem och man hittar kanske ingen annan som är intresserad att överta dessa. Att man tröttnat på AMZ/Ursus kan jag ju förstå, den är ju dessutom äldre, snart 8 år.
;-)

Bus4us

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2021, 21:06:45 PM
Om man tänker på nuvarande elbussar i Norrtälje, kan man ji misstänka att Transdev vid en vinst av all trafik i nordost möjligtvis vill stå i startgroparna för att utveckla ett eget liknande projekt. Och då kanske inte bara inne i Norrtälje tätort, utan även i de olika angränsande trafikområdena.
Du hade rätt [mention]Ersa [/mention] Eller åtminstone att det var Transdev som var intresserad av King Long bussar och har köpt 2st. Som jag uppfattar går till Umeå. Nu när Transdev tillslut vann norrorts kontraken. Tror du att de behåller "vagnparken av bussar" eller brukar dessa bytas ut? Visst finns det endast 5 BYD elbussar som Nobina har kört i Norrtälje?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ersa

Huruvida dagens elbussar i Norrtälje tillhör Nobina, nåt leasingbolag eller huvudmannen via nåt projekt, har jag faktiskt ingen koll på. Så jag vet inte om dessa blir kvar i Norrtälje eller inte, efter operatörsbytet.