Scania CR111'or 1992 (två SL-bilder)

Startat av Hasse L, 27 januari 2021, 21:59:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


KFU 333 - Scania CR111M 1978 - SL Buss AB H59A 5423.
Linje 48 tur 22 hade ankommit till Sös 18.03, skyltade om till 75 och senare även till 76E för sträckan Slussen - Sofia. Ank Söh 18.33. Dessa linjekopplingar var vanliga för ingående 48'or vid eftermiddagens slut.


KFY 024 - Scania CR111M 1978 - SL Buss AB H59A 5424.
Utlånad från Söderhallen till Hornsberg. En av flera ATR-försedda bussar som blev ett tillskott under en period med automatisk trafikräkning i Hbh.

Bussmicke

Så här bra bild på gamla linje 75 det fick jag aldrig på bild, Tack för trevliga bilder.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Mycket trevligt!

Har ett vagt minne av att ett litet antal ATR-utrustade H59:or var utlånade till Nybodahallen hösten 1990.

//Peter

Buzzlover

En som inte levde/gjort research på 90-talets SL-trafik så värst mycket undrar, vad var ATR? :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Peter Rost


Ulf Berlin

"Automatisk trafikant räkning"via fotoceller vid bak(och fram?-)dörrarna./Ulf

Gunnar D

Jo, fotoceller vid framdörrarna också.
Trevligt med H59A i nummerföljd!

/Gunnar

Gunnar D



Under 1992 försvann de sista CR111 från GS. Här ses bl.a. B41 385, 373 och 358 uppställda i Kvilledepån 1992.

Mvh Gunnar

S Svensson

Jag såg några av dessa CR111M när de var slopade. Detta hände en eftermiddag på Kruthusgatan. De hade varit hos Swebus och fått någon form av översyn. Sedan bar det i väg utomlands. Troligen Polen.
Dessa 40 st bussar 351-390 var fina att åka i. Jag åkte dock enbart sporadiskt. Dessa anskaffades 1978 och skiljde sig från 302-318 genom att ha en annan typ av växellåda. Sedan vet jag inte så mycket om skillnaderna. GS CR 76 401-470 följdes av 471-475 med avvikande inredning (beställning) och sedan en yngre variant CR 110 476-490. Dessa busstyper fungerade nog bra men om det var dåligt underhåll eller annat vet jag inte. De rostade snabbt och ibland fick de körförbud vid besiktning. Det är att märka att plåt till bilar och bussar blev kvalitativt mycket sämre i slutet av 60 talet och början av 70 talet.  Därefter började GS anskaffa CR111M med annan bakruta. De på CR 76/110 fick infästningen göras om pga att de kunde trilla ut. Detta orsakrades av vibrationer. CR111M var utrustade med (hos GS) HR 501 växellåda och en svag motor. Någon hade kommit på att motorer skulle vara svaga (?). Sedan följde en CR med nr 331 som senare blev 301. Följt av 302-318 där de senare fick nya färgen. Jag vet inte om det finns foton i färg från interiören. Det blev modernt med färger inne och ute i fordon. Inte blått,grönt och grått.

För övrigt så sent som 2007 tillverkades det några personbilar som inte fick den vanliga motorn utan en betydligt svagare motor med mindre slagvolym. Tror inte det blev någon succe. Många slog vad om att en sådan bil hade svårt köra över Hallandsåsen.

Bussmicke

När var du där? November 1992?
Jag var där på sommaren och då hade de linjenummer framvevade vilket de inte har på din bild.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Troligen nov 1992. På 80-talet blev jag dålig på att datera bilder med år/månad, tyvärr. Ibland lyckas jag göra det i efterhand.
Dessa B41 såldes 30 sep 1992 till Busscentrum i Uppsala. Stod tydligen kvar en tid.

/Gunnar

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.