Svårt att ta busskort?

Startat av Taxiförare, 20 januari 2021, 13:25:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taxiförare

Jag funderar på att ta busskort. Jag har kört taxi i 15 år i Stockholm och är ganska trött på det. Vill ha ett jobb med fast inkomst eller timlön. Gillar att jobba med bilåkande då det är en frihet.

Är det svårt att ta busskort? Funderar på att gå en YK-utbildning och bekosta det själv. Vad kan det kosta?

Jag kör färre personer i taxin på en dag än vad en fullsatt buss gör på en tur, så jag undrar lite grann om det ofta är jobbiga passagerare man kör i bussen. Det kan ju vara jobbiga passagerare i taxin men inte så ofta. Gissar att det händer flera gånger varje dag i bussen, iaf i SL-buss. Därför skulle jag helst vilja köra skolbuss så man slipper aggressiva fyllskallar och liknande.

Några frågor:

Vad händer om en passagerare spyr i bussen?

Måste man torka upp spyan själv eller åker man till depån och låter städare göra rent?

Får man börja med att köra skolbuss som nybörjare?

Är det lätt att få bussjobb i hela landet och inte bara i huvudstaden?

Ersa

Numera går det knappt att leva på att köra kommunalt upphandlad skoltrafik, då storbolagen lägger lönerna på 65% av en heltidslön. Dessutom förbjuder många storbolag även extraknäck hos företag som bedriver vad de tolkar som "konkurrerande verksamhet". Detta tolkande kan vara väldigt godtyckligt. Räkna även med att du städar allt själv, gärna på obetald tid.

Ska man ha normal avtalsenlig lön, och slippa städa, är det linjetrafik, t.ex SL, man bör satsa på. Många SL-operatörer driver dessutom utbildningsverksamhet med olika samarbetspartners. Både för körkort och YKB. Det finns även nackdelar med linjetrafiken, t.ex obekväma arbetstider, så man får prova vad som passar en själv bäst.

Taxiförare

Det var ju en besvikelse, angående skoltrafik.

Nåväl, får la bli linjetrafik då. Men antar att det blir ob-lön vid obekväma arbetstider.

Ersa

Lönen för linjetrafiken är det aldrig några problem med. Givetvis är det OB-tillägg, och dessutom nån tia extra per timme för SL-trafik, jämfört med landets övriga linjetrafik.

Carl Eric

Är man på jakt efter ett "bekvämare" arbete så är linjetrafiken att rekommendera. Det finns i princip alltid jobb, företagen anställer gärna på heltid, fasta schema (efter något år) och dygnet-runt-trafikledning som hjälper dig när det behövs. Spyr någon i bussen ordnar trafikledningen ett bussbyte åt dig (om det behövs). Jag kör mest morgonturer och har mycket sällan problem med besvärliga resenärer, men det kan så klart skilja sig åt beroende på var i landet du arbetar.

Kör man istället turistbuss ställs det högre krav på egen problemlösningsförmåga och att ta egna initiativ. Här är arbetsdagarna mer varierande men också mer oförutsägbara. Jag skulle säga att båda delarna inom yrket har sin charm. Välkommen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!