Tidtabeller för Södertörnsbussarna från 1900-talet

Startat av leghorn, 17 november 2020, 19:58:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

leghorn

Ny här och med risk för att ta upp fråga som redan avhandlats - ber om ursäkt i så fall. Jag bor numera i Vendelsö i Haninge och funderade över att studera hur turtätheten och gångtiderna från "stan" (d.v.s. Ringvägen/Skanstull/Gullmarsplan) till Vendelsö (Vendelsö gård/Sågen) sett ut över tid. Går man tillbaka till 1900-talets början så skedde förbindelsen med tåg från Centralen till Drevvikens station och sedan båt till Vendelsö gård. Men från 1924 blev det (också) buss. Runar Alvesäters och Leif Stolts bok "Busminnen 1" handlar som bekant om Södertörnsbussarna och där finns en del busstidtabeller också återgivna, MEN några av dessa tidtabeller, t.ex. de på sid 53 respektive 67, anger bara avgångstider från Ringvägen (respektive Vendelsö) men inga ankomsttider eller för den delen tider vid andra betydande mellanhållplatser heller. Jag utgår från att man måste ha haft tidtabeller som talade om också ankomsttiderna - frågan är bara var finna denna information. Tacksam alltså för alla kloka idéer om hur jag kan komma vidare med detta!

Mvh Martin Ragnar

Kristofer

Du ska nog inte ha alltför stora förhoppningar om att tidtabellerna var mer informativa än så. Men man kan ju vara lite detektiv...
Här ett utdrag ur sommartidtabellen från 1958:



Många turer gick som ringlinje Ringvägen - Vendelsö - Handen - Ringvägen (understrukna turer), och tittar man då exempelvis på avgången på linje 1 kl. 12:00 på vardagar så går den vidare från Tyrestavägen 12:37, och sen finns en avgång från Söderbymalm 12:45 på linje 2. Så Ringvägen - Tyrestavägen bör inte ha tagit mer än c:a 35 minuter.

Lite mer informativ var sommartidtabellen 10 år senare, alltså 1968:

Det står nu att den ungefärliga körtiden till Tyrestavägen var 30 minuter, men samtidigt är det bara avgången 4:00 från Ringvägen som fortsätter från Tyrestavägen redan efter 30 minuter. För övriga turer gällde 35-37 minuter. Men det är inte orimligt att tänka sig att bussen normalt fick vänta in avgångstiden, varför körtiden kan ha varit något kortare normalt.

Men jag tror som sagt inte att du kommer att hitta några tidtabeller med ankomsttider. Man var generellt inte särskilt sugen på att lova någonting mer än avgångstiden från ändstationen. Att det finns tider även vid Tyrestavägen får betraktas mer som ett undantag.

Hoppas att du tycker att det tillför någonting i alla fall.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

leghorn

Varmt tack för kopior och utmärkta tankar! Har du några bra tips om var jag enklast finner tidtabellerna ifråga. Utgår från att de finns på Kungl Biblioteket, men bortsett från det - finns de mer lättillgängliga någon annanstans månntro?

Kristofer

Dessa har jag ropat in på Tradera. De borde finnas på KB, men jag vet inte hur lätt det är att beställa in dem
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.