Kraftbuss i Västervik

Startat av Sollerman, 17 maj 2020, 08:02:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sollerman

Hej bussvänner.
Jag håller på att samla information om Kraftbuss i Västervik (verksamt 1952-1994), med syfte att skriva en bok i ämnet åt mina kollegor på det som numera heter Connect Bus/Söne i Västervik. När jag började med projektet så visste jag ingenting om Kraftbuss, men nu har jag lärt mig att det hela började redan på 1920-talet av omnibusägarna Justus Erik Karlsson (senare Alrik Karlberg) samt Tage Thessing. Jag har några bilder på Karlssons, Karlbergs och Thessings bussar - men inte ett enda på självaste herrarna.

Nu undrar jag i all ödmjukhet om det finns någon i detta forum som vet någonting om busstrafiken i Västervik.
Finns det bilder, dokument eller intressanta fakta (eller kuriosa eller roliga anekdoter) som jag kanske inte hört?
Är det någon här som jobbat på Kraftbuss?

Tacksam för all hjälp!
/Christopher Sollerman, Västervik

Larmal

Jag sökte på Kraftbuss i Facebook och fick upp ett antal bilder och inlägg. Verkar som flera som skrivit där hade jobbat i företaget. G gruppen heter Bussar från 1900-talet. Lycka till

Ola Almquist

Ja, Erik Karlsson startade busstrafik i Västervik i november 1922 och 1945 överläts trafiken till Alrik Karlberg. Tage Thessing startade trafiken i december 1922 och överlät 1930 rörelsen till hustrun Ellen Maria. I januari 1952 övertog Västerviks Kraft AB (som borde ha startats som Västerviks Elektricitetsverk) rörelserna. 1965 togs rörelsen tillhörigt Margareta Hellqvist i Jenny över, 1966-07-01 Trafik AB Oskarshamn - Västervik och 1970-05-01 Trafik AB Västervik - Vimmerby. De båda sistnämnda företagen slogs troligen ihop 1975 och gick helt upp i Kraftbuss 1980-01-01. Detta har du säkert redan fått fram. Vad jag förstått fanns det en tidigare chef/trafikmästare som var intresserad av historien men han numera avliden och om han lämnade efter sig något känner jag inte till. Kolla med kommunarkivet och den pensionerade arkivarien Åke Andersson.

Bilder 1970-talet och äldre det förvånansvärt ont om men det dyker upp en och annan. Det känns som det kan finnas en del i privata fotoalbum.

F.d. anställda och anhöriga borde vara lättast att hitta lokalt men efterlysningar här och på Facebook är inga dumma idéer.

Lycka till!

/Ola


Sollerman

Tack för tipset om sen pensionerade arkivarien Åke Andersson.
Jag har upptäckt att pensionärer gillar att prata "gamla tider", så det kan kanske ge något.

bilomnibussen

Vi hade en fd Kraftbuss i Örebro, på Swebus Express, som där hade Sw Ex:s inventarienummer 0777. Den var föremål för lite diskuterande med bilder av den även som Kraftbuss i fb-gruppen "Vi som gillar Swebus Express".
Mvh
Jan G