Linje 71 vid Klensmedsvägen 1964

Startat av Gunnar D, 31 mars 2020, 12:01:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 5246 har stannat till vid hpl Klensmedsvägen 31 mars 1964. Topptavlan, som även anger linje 67T, byts ut 5 apr 1964 i samband med att T-bana 2 invigs.

Mvh Gunnar

HJP

****
Ännu en snygg bild från dig.
Vid fototillfället hade jag ett 22 dagar gammalt körkort.
Jag minns reklamen för Ford Corsair, som skryter med hela 84 HK (!!).
Både bilskoleläraren och jag var imponerade, och ville gärna ha en sådan bil.
Då hade jag ingen aning om att jag, drygt sex år senare, skulle börja köra buss för SL.
Linjen hette då 141, och kördes på andra sidan av gatan  :)


Ulf Berlin

Det vita huset t h har blivit lite mer brunt.../Ulf

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2020, 12:01:49 PM


H21 5246 har stannat till vid hpl Klensmedsvägen 31 mars 1964. Topptavlan, som även anger linje 67T, byts ut 5 apr 1964 i samband med att T-bana 2 invigs.

Mvh Gunnar

Toppenbild som vanligt!

Intressant topptavla!
Trodde att turerna på linje 67T gick i vagntransport Från Telefonplan och gick över till 67E vid Hökmossen. Ser inte vad det står som dest på tavlan. Kan det stå Hökmossen? Då skulle alltså linje 67T gått till Hökmossen och inte till Telefonplan. Låter konstigt. Eller också annonseras kanske Fridhemsplan via Hökmossen vilket blir ännu konstigare när det gäller linje 67T. Kanske Gunnar har örnblick och kan se?

//Mr H

Gunnar D

#5


Tack!

Har försökt få fram texten på topptavlan men det går inte med säkerhet. Om någon skulle tvinga mig att svara skulle jag säga "Telefonplan högtrafik vardagar" vilket verkar felaktigt. Har dock ett svagt minne av att jag då 1964 tyckte att texten var missvisande. Ovan är ett utdrag ur turlistan lördag för den vetgirige.

/Gunnar

Gunnar D



Jag tror att man helt enkelt satte upp en topptavla vid Klensmedsvägen identisk med topptavlan vid Svandammsplan på bilden ovan. SS upplevde väl ett litet infoproblem.

/Gunnar

virtual1

Men gick bara 67T två hållplatser i högtrafik i den riktningen???? - känns ju som det är gångväg i princip...

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 april 2020, 11:43:45 AM


Tack!

Har försökt få fram texten på topptavlan men det går inte med säkerhet. Om någon skulle tvinga mig att svara skulle jag säga "Telefonplan högtrafik vardagar" vilket verkar felaktigt. Har dock ett svagt minne av att jag då 1964 tyckte att texten var missvisande. Ovan är ett utdrag ur turlistan lördag för den vetgirige.

/Gunnar

Tack Gunnar för att du tog dig tid!
(Ja lördagstrafik har fått en viss renässans nuförtiden).

Jaha så 67T gick alltså i trafik ända till Korpmossevägen och slutade inte vid Telefonplan som man kunde tolka "T" som. Ännu konstigare med hpl-tavlan som anger Telefonplan när man redan passerat hpl! Intressant undrar hur SS tänkte här!

Mvh
Mr H

Gunnar D

För övrigt skyltades inte linje 67T på de hpl som var gemensamma med linje 67 utan endast på hpl på sträckan Nybohov-Klensmedsvägen.

/Gunnar