Tidaholmare hos VBHJ

Startat av meng, 10 mars 2020, 20:48:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

meng



Visst är väl detta en Tidaholmare? Nån som kan berätta mer om bilden?

/Martin

S Svensson

#1
Jag kan inte svara på om bilden föreställer en Tidaholmsbuss eller någon annan.
Bussen i fråga har tillhört Varberg-Borås-Herrljunga Järnväg och av texten att döma gick den också här.
Jag har i och för sig uppgifter på vilka bussar som fanns vid järnvägen. Jag skulle dock fråga Mats Karlsson om det kan vara en av Motala-bussarna.
Något säger mig att det tidsmässigt är en buss efter att tillverkningen upphörde i Tidaholm. VBHJ hade möjligen också Trollhättetillverkade bussar.
Jag kanske kan komplettera mera men vill ändå vänta med att svara.

https://www.flickr.com/photos/153436624@N06/albums/72157691788711670

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk03M3nHzbntkw423oolYtEQZAwVmag:1583881047527&q=Motala+Verkstad+bussar&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiz5tDZgJHoAhUzzMQBHUxWCCIQ7Al6BAgKECU&biw=1366&bih=592


meng

Tack för svar. Hittade denna efter lite googlande och den känns ju väldigt lik den på min bild, men om någon sitter på ytterligare information så är ni välkomna med den.

/Martin


S Svensson

Jag väntar litet med svar-Tittar Ni på bilderna av Tidaholmsbussar så ser Ni att det är en sak som skiljer fordonen som finns på bilderna och bilden på VBHJ buss.
Det handlar om en leveransbild och det finns en röd skylt på kofångaren. Destinationsskylten visar "Od" för linjen gick Od-Fristad-Borås.

Eftersom regnr inte syns så har jag lite svårt att direkt identifiera bussen i fråga.

meng

På den övre bussens "kofångarskylt" står det P31, om det är till nån hjälp.

/Martin

BD



Visst är väl detta en Tidaholmare? Nån som kan berätta mer om bilden?

/Martin

Jo, det är en buss av fabrikatet Tidaholm.

Mats Karlsson

#6
Jo, det är en Tidaholmare, levererad 1933 till Varberg-Borås-Herrljunga Järnväg. Motornr 6076. Reg.nr P997. Såld till SJ 1940-07-01.   

meng

Tack för all info!  :D

/Martin