KG Sundstedt

Startat av Tom Hallström, 29 januari 2020, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

Tack för denna information. Jag håller ju på med Knut Gustav Sundstedts och Konsums
Albin Johanssons bussbolag till Kvarnholmen. Hur många bussar han KG köpa innan det var över?
Blev man rik om man ägde ett bussbolag på 30-talet?
Otaliga Adler, Fordar, REO, Little Giant Truck, Traffic, Scanior, trådbussar och slutligen ett par Volvo
gick under ägarskap av de här herrarna. Det blir bra många registreringsnummer att ta rätt på, om det ens går.
KG blev alltså också tävlingsförare, mellan chaufförsjobben, med en Bugatti.
Mvh Tom Hallström

S Svensson

Är Du van att forska ?Ofta finns det handlingar kvar någonstans. Landsarkiven kan ha en del. Det kan finnas en del hos Stockholms stad.

Rent generellt kan jag nog svara att man kunde bli rik på busstrafik. Detta om man skötte det någorlunda rätt. Busstrafiken var ganska lönsam med undantag för tiden under kriget. (3 kvartal 1939 till 1945). Busstrafiken började bli olönsam under slutet av 50 talet och sedan följde en period med ganska mager produktion. Det var trafikeringsplikt och när grundskolan blev obligatorisk ökade antal fordon. Östen Andersson i Kärra utanför Varberg hade cirka 3 bussar men sedan grundskolan infördes hade han 15 st.
Jag har själv hållit på med forskning om bussar och busstrafik. Det kom ut olika skrifter typ "vems är fordonet". Senare Bilkalendern. Däri går det att plocka ut uppgifter. Registerkorten har förändrats och cirka 1940-42 ändrades uppgiftskorten till att bli lite mer papper i och mindre till formatet. Kan förvaras på landsarkiv eller hos länsstyrelsen. Till skillnad från Järnvägsforskning är det ibland enklare med bussar bara man hittar en del uppgifter. Järnvägar finns ofta i olika publikationer men kan vara felaktiga. Ofta kom rättelse i senare årgångar.
Vad Du alltid skall tänka på är Syfte-Metod-Avgränsning- felaktighet jämför Validitet och reliabilitet, Alltså vad tar man reda på.

Walter

Ser i en kommentar från Uffe på SBH att sidan ska överlåtas till nya krafter. Spännande och hoppas att den får leva vidare i någon form.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tom Hallström

S Svensson: Tack för alla tips. Nej, jag är inte van. Det jag får ihop ska jag så småningom visa.
Mina slutsatser av materialet får betraktas som en uppsats, inte ett forskningsresultat.

Häromdagen kollade jag Bussdatabasen igen. Nu finns det nya uppgifter om KG Sundstedt.
1968 ska han ha köpt en Mercedesbuss. Är det möjligt att han ännu inte givit upp? 1968
hade ju SL tagit över hela trafiken till Kvarnholmen. Ska gubben, nu 76 år, köra turister?
KG dör i februari 1970 och bussen byter ägare i maj samma år. Fick han några resenärer?
Ibland kan man bli väldigt tankfull inför människoöden.
Mvh Tom

Björn Forslund

KG Sundstedt sålde Kvarnholmstrafiken till Kooperativa Förbundet redan på 30-talet. Han kvarstod som trafikchef.

Tom Hallström

 Det stämmer, men först 1939. "Överförmyndarmyndigheten" hade givit koncessionen till
KG Sundstedt och kunde inte ge den till Kooperativa Förbundet, bara för att de ville ha den.

1939 (oktober) har dock KF självsvådligt börjat bygga elledningar på den del av Hästholmsvägen som
de äger själva. Kriget har börjat. Bränslebrist står för dörren. Nu säljer KG Sundstedt. Han är en tävlings-
människa. Han är lika bra som KF´s Albin Johansson på att spela med höga insatser.

Återstår att ta reda på hur stor  köpeskillingen var. Självklart blev KG trafikchef. Albin Johansson respekterade
en värdig motståndare.
Direkt efter kriget drog Knut igång turisttrafik med nyinköpta bussar, märkta "KGS" på sidorna. Alltså:
"Knut Gustav Sundstedt". Bild finns på Digitalt Museum/Tekniska museet
Reg-numren var A 470 och A 471

S Svensson

KF använde också några lastbilar som drevs medels luftledningar. Om KF övertog en rörelse i bruk så borde det finnas uppgift i länsstyrelsens arkiv. Gången i princip 1. övertagande>2. Ansökan om linjetrafkitillstånd>3 genomförande. Naturligtvis borde det förekommit en del kontakter tidigare emellan KF och länsstyrelsen i Stockholm (B-län) och Nacka stad/kommun.

Se även en broschyr som Asea gav ut om trådbussar/lastbilar i Kvarnholmen. Vad jag kan förstå så var kvarndriften gammal och det fanns en pump som pumpade upp vatten till Hammarby sjö. Detta vatten drev sedan kvarnen när vatten rann ut i sjön igen . Det hela har berättats om i bokserien"Stad" av Fågelström.

Tom Hallström

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/6584131069/in/photostream/

Bild som jag knyckt från flicr. Buss och trådlastbil fotad uppifrån, på Kvarnholmen.
Sällsynt foto. Av vimplarna att döma så är det invigningsdagen 14/2 1942.

Få se om länken fungerar...
Mvh Tom

Tom Hallström

Förlåt, 14:e januari 1942, ska det vara. Vilket slarv!