Fem bilder på en 17-åring 2002

Startat av Ebermark, 04 januari 2020, 16:34:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I februari 2002 körde jag denna 17 år gamla kämpe. Hade uppenbarligen en paus i Brokind, som ligger cirka 3 mil söder om Linköping, och passade då på att dokumentera bussen både ut- och invändigt.

Bussen, en Volvo B10M med Säfflekaross, levererades 1985 som SJ Buss 2400 till Östergötland. 1989 tog Linköpings Trafik över bussen i samband med den första upphandlingen i länet och den fick nummer 5273. Detta nummer behöll bussen även när Näckrosbuss tog över Norrköping-Linköping Trafik 1994. 1998 såldes bussen till Linjebuss efter att Näckrosbuss förlorat en stor del av sin trafik i Östergötland. Hos Linjebuss fick den nummer 1804 och den gick i trafik fram till och med juni 2004 då den avyttrades 19,5 år gammal.

Under denna period var det krav på revidering av bussarna efter nio år. Genomfördes denna revidering som bland annat omfattade ny motor, AC, fullmatriskyltar, stolar med höga ryggstöd samt generöst stolsavstånd fick bussen rulla ytterligare nio år, alltså totalt 18 år. Denna vagn reviderades hos Näckrosbuss 1995.

Först en översiktsbild på ändhållplatsen i Brokind. Det finns två plattformar. Den ena avsedd för linje 540 mellan Linköping och Kisa och den andra för linje 564 (idag 566) mellan Linköping och Brokind. Linjerna går olika väg mellan Linköping och Brokind.


Standardbild front/dörrsida


En bild på aktern.


Förarplatsen. Detta var innan ställbar fanns på Volvobussarna. Kom väl strax efter leverans av denna buss.


Slutligen en bild på passagerarutrymmet

Ersa

Trevligt! Året efter körde jag en då 20 år gammal och trevlig ledvagn med samma kaross och front, i ordinarie linjetrafik. Det har skett viss utveckling och föryngring av den svenska vagnparken mellan millenieskiftet och idag.  ;D

Knut

Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2020, 18:36:38 PM
Trevligt! Året efter körde jag en då 20 år gammal och trevlig ledvagn med samma kaross och front, i ordinarie linjetrafik. Det har skett viss utveckling och föryngring av den svenska vagnparken mellan millenieskiftet och idag.  ;D
men ikke alltid til det bedre for fører eller reisende :'(
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Knut skrivet 04 januari 2020, 21:43:11 PM
men ikke alltid til det bedre for fører eller reisende :'(

Det är ändå rätt trevligt att idag ha säkerhetsbälten, luftfjädrad förarstol, inställbar ratt, farthållare, klimatsystem, isolerade väggar och annat man bara kunde drömma om på linjebussarna tillverkade på 1980-talet. Då inte ens FM-radio fanns i alla bussar.