SL slutar trycka tidtabellshäften

Startat av Jimmy, 28 november 2019, 07:32:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Jag åkte med buss 69 i går och slötittade på informationen som visades på skärmen i taket.
Plötsligt hajjade jag till: Keolis meddelar att snart är det slut med tryckta tidtabellshäften i SL-trafiken.

Tydligen är det tabellerna som kommer med giltighet from december de sista som trycks upp och lämnas ut till allmänheten. Det ska dock så småningom gå att beställa utskrivna tidtabeller hos SL. Undrar hur många man får beställa åt gången...  :) :)

Jimmy


roggek

Citat från: Jimmy skrivet 28 november 2019, 07:32:59 AM
Det ska dock så småningom gå att beställa utskrivna tidtabeller hos SL. Undrar hur många man får beställa åt gången...  :) :)

Jimmy

Ja, vi kommer att kunna beställa dem i punktskrift eller på ljudfil ja...
Inte som utskrivna "papperstidtabeller" skickade per post (det kommer bli dyrt!)

Numera så har vi väl tidtabellen i PDF-fil från SL:s hemsida att skriva ut, och i SL:s app.
(Har f ö inte sett en papperstidtabell på säkert en 10 år vare sig på bussarna eller hos SLs kundcenter....)

Vi måste vara rädda om skogen... ::)

Bussmicke

Tidtabellhäften finns ju bara på vissa SL center numera


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Sen är väl tillgången av tidtabeller i appar i mobiltelefoner m.m förklaringen till att traditionella busstidtabeller behövs i allt mindre omfattning.

//Peter

Nico

Gratisutdelningen ute i trafiken upphörde för ett antal år sedan. Framförallt för att efterfrågan var låg i förhållande till svinnet som var stort. Många tog en tidtabell för varje enskild resa och kastade sedan bort den. Likaså var det inte ovanligt att tidtabellerna förvandlades till konfetti och ströddes ut på bussgolv och plattformar under kvällar och helgnätter.

Däremot var tidtabellerna sedan guld värda i andra fall. Både när man fått en vagn med en glappande förargrind och behövde ha något emellan liksom när man satt som trafikledare. Var mycket enkelt att snabbt bläddra i olika tabeller för att få info om byten, passningar etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Jimmy skrivet 28 november 2019, 07:32:59 AM
Jag åkte med buss 69 i går och slötittade på informationen som visades på skärmen i taket.
Plötsligt hajjade jag till: Keolis meddelar att snart är det slut med tryckta tidtabellshäften i SL-trafiken.

Tydligen är det tabellerna som kommer med giltighet from december de sista som trycks upp och lämnas ut till allmänheten. Det ska dock så småningom gå att beställa utskrivna tidtabeller hos SL. Undrar hur många man får beställa åt gången...  :) :)

Jimmy
Nej,det är nu från december som dom upphör./Ulf

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 november 2019, 19:16:42 PM
Nej,det är nu från december som dom upphör./Ulf

Tydlighet: De ficktidtabeller som gäller nu från 15/16 december blir de sista tryckta, både SL och Waxholmsbolaget.

Tommy E

Även om jag till viss del förstår bakgrunden måste jag säga att det är synd om de avskaffas helt. Det finns inget som slår papperstabellen när det gäller snabbhet och överskådlighet. Speciellt eftersom det inte finns någon digital motsvarighet till häftena, utan bara pdf:er med varje linjetidtabell för sig...  ::)

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ulf Berlin

Citat från: Leyland skrivet 28 november 2019, 21:12:55 PM
Tydlighet: De ficktidtabeller som gäller nu från 15/16 december blir de sista tryckta, både SL och Waxholmsbolaget.
Då är SLs egen"reklam"om detta felaktig,ty den tolkas som att detta händer nu.../Ulf

Jimmy

Ur en kommande (pågående?) reklamkampanj så står det följande:

Tiderna förändras – vi också.
Tidtabellshäften går ur tiden
För inte så många år sedan stämplade du din pappersremsa för att
köpa SL:s enkelbiljetter, och Waxholmsbolagets fartyg drevs av kol.
Idag är SL-trafiken fossilfri medan skärgårdstrafiken är på god väg att
bli det, och resan kan du enkelt söka på nätet. Utvecklingen går framåt
och i december trycker vi tidtabellshäften för sista gången, eftersom
efterfrågan har minskat kraftigt de senaste åren. Men oroa dig inte,
det finns många andra sätt att söka din resa.

Jimmy


4041434548

Så länge man behåller hållplatstabellerna tycker jag fortfarande man behandlar resenärerna med respekt. Däremot syns ju negativ utveckling även på den fronten runt om i Sverige

yngrot

Citat från: 4041434548 skrivet 01 december 2019, 02:26:00 AM
Så länge man behåller hållplatstabellerna tycker jag fortfarande man behandlar resenärerna med respekt. Däremot syns ju negativ utveckling även på den fronten runt om i Sverige


Tyvärr blir det fler och fler hållplats utan tidtabell. De som inte har smarttelefon får väldigt svårt hitta rätt tid .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Samtliga hållplatslägen i SL-land ska enligt avtal ha en stolptidtabell eller motsvarande. Med omkring 14 500 stoppställen så är det dock svårt att hålla 100 % koll överallt, speciellt då som somligt tyvärr gärna vandaliseras osv.

Hållplatsservicefolkets ronderingar kan inte heller ta hela linjenätet på kort tid, dvs. det kan gå ett antal veckor innan en viss enskild hållplats besöks igen för underhåll. Saknas det därför en uppsatt tidtabell så är det bra om sådant istället även felanmäls till SL:s kundtjänst så de i sin tur kan begära en direkt åtgärd från aktuell trafikentreprenör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Nico skrivet 01 december 2019, 14:51:21 PM
Samtliga hållplatslägen i SL-land ska enligt avtal ha en stolptidtabell eller motsvarande. Med omkring 14 500 stoppställen så är det dock svårt att hålla 100 % koll överallt, speciellt då som somligt tyvärr gärna vandaliseras osv.

Hållplatsservicefolkets ronderingar kan inte heller ta hela linjenätet på kort tid, dvs. det kan gå ett antal veckor innan en viss enskild hållplats besöks igen för underhåll. Saknas det därför en uppsatt tidtabell så är det bra om sådant istället även felanmäls till SL:s kundtjänst så de i sin tur kan begära en direkt åtgärd från aktuell trafikentreprenör.
...eller ringa kundtjänsten direkt från hållplatsen och få vetskap om nästa avgång ;)/Ulf

rengmark

Detta har ni kanske inte läst. Och det är inte riktat till resenärerna. Men Region Stockholm försöker tala om varför man slutar med tryckta tidtabellshäften. Mästrande och felaktigt enligt min uppfattning.
https://stockholm.ifokus.se/u2/eddc559635338dafd71cb095ffb7a532/default/qa-tidtabellshften-sl-wab-15-november-2019.pdf