Polisbilar i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 17:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: fontheking5 skrivet 28 juni 2009, 19:27:14 PM
Såg denna i Ronneby . Inte säker på om den är äkta polisbil eller fake .
Volvo 240 .

Jag gissar att det är en f.d. polisbil som återställts till sitt dåvarande nyskick av privatpersonen som äger den. Jag har inte medlemslistan med mig, men jag skulle tippa att bilens ägare och jag är medlemmar i samma förening, nämligen:
http://hem.bredband.net/jt600118/

Taunusch

När Volvo 240 var som vanligast som polisbil var inte polisen organiserad med en polismyndighet per län. Sannolikt var "Blekinge län" således inte utskrivet på originalet.

8085 var ett högst annorlunda anropsnummer också! På den tiden var det tresiffriga anropsnummer, 70xxx, som gällde. Men vad vet jag, det kanske är de fyra sista siffrorna i ägarens personnummer - eller nåt!  :P

Men tjusig bil i övrigt!  8)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 28 juni 2009, 19:56:46 PM
Jag gissar att det är en f.d. polisbil som återställts till sitt dåvarande nyskick av privatpersonen som äger den. Jag har inte medlemslistan med mig, men jag skulle tippa att bilens ägare och jag är medlemmar i samma förening, nämligen:
http://hem.bredband.net/jt600118/

Han har skrivit POLICE istället för POLIS för att slippa få myndigheterna på sig. Stod så tidningen Klassiker som jag köpte idag

IntresseTrafik

Tror jag har fått ett nytt intresse. Polisbilar man har ju tidigare inte tänkt på dem så mycket. Men när man ser dessa bilder blir man nostalgisk när man ser de lite äldre bilarna i från ens barndom och önskar se mer.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 28 juni 2009, 21:33:09 PM
Han har skrivit POLICE istället för POLIS för att slippa få myndigheterna på sig. Stod så tidningen Klassiker som jag köpte idag

Ett fordon är inte en juridisk person och kan därför ha texten polis på sig. Ett fordon kan inte dömas för "uniformsbrott", till skillnad från ägaren/brukaren som absolut inte får ha polisuniform på sig. Att lackera en bil svartvit, eller vit med blå ränder är okej om bilen används som samlarbil, men en bil får inte ha de nuvarande blåvita eller blågulvita färgschemana.

Källa: Jan Tägt, ordförande i Polisfordonshistoriska sällskapet som äger ett flertal renoverade polisfordon uppmärkta i originalskick med polistext och röd/blåljus.