Polisbilar i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 17:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep med några polisbilar i olika utföranden. Vi börjar i Sverige och Skövde som har en hel del SAAB i sin polisbilsflotta.



Polisen i Uppsala har bl a en Toyota som befälsbil. Här står den parkerad mellan stadsbusshållplatserna på Stora torgen i Uppsala.



En Volvo V70XC hos polisen i Oslo. Den ser ut att tillhöra hundpatrullen.



I Paris kan man se denna modell av polisbil...



... eller den här.



I Barcelona kan man se SEAT-bilar som polisbilar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Möllers

Fina bilder sog du ingen ny Volvo V70 modellen.
Jag har sett den en gång i Landskrona.

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 17:36:31 PM


Polisen i Uppsala har bl a en Toyota som befälsbil. Här står den parkerad mellan stadsbusshållplatserna på Stora torgen i Uppsala.



Jag vet inte hur många de har av den här modellen men de har minst ett par stycken i alla fall, troligen fler. Jag frågade en polis som kom med en sån här bil vad man skulle ha stadsjeep till. Om det var terrängfordon ute på landet eller vad de hade tänkt sig. Han visste inte själv anledningen och tyckte tydligen att det var slöseri att köpa dyra stadsjeepar som polisbilar och menade på att det hade gått lika bra med en vanlig Volvo. Jag tycker i alla fall att det här är lite kul. Roligt att se svenska polisbilar som INTE är Volvo eller SAAB :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

robbes

Örebro har två stycken land curiser som denna modellen heter men där är det insatsenheten som har dem dels för om de behöver ut i teräng bland annat

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 december 2007, 17:55:14 PM
Fina bilder sog du ingen ny Volvo V70 modellen.
Jag har sett den en gång i Landskrona.

Nej, jag har inte sett den senaste V70-modellen som polisbil än. Så fort jag gör det ska jag se till att ta en bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 december 2007, 18:32:06 PM

Jag vet inte hur många de har av den här modellen men de har minst ett par stycken i alla fall, troligen fler. Jag frågade en polis som kom med en sån här bil vad man skulle ha stadsjeep till. Om det var terrängfordon ute på landet eller vad de hade tänkt sig. Han visste inte själv anledningen och tyckte tydligen att det var slöseri att köpa dyra stadsjeepar som polisbilar och menade på att det hade gått lika bra med en vanlig Volvo. Jag tycker i alla fall att det här är lite kul. Roligt att se svenska polisbilar som INTE är Volvo eller SAAB :)


Ja, det är lite kul att de inte bara kör med Volvo och Saab. Har för mig att jag även sett en Volvo XC90 (terräng) som polisbil. Minns inte var.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bengt Lindstein

Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 19:17:05 PM
Nej, jag har inte sett den senaste V70-modellen som polisbil än. Så fort jag gör det ska jag se till att ta en bild.

Du kan se om du hittar 8 5950 (Norrortspolisen), den är den nya modellen av V70
http://i29.photobucket.com/albums/c257/frille83/IMG_0814.jpg

Hälsar
Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 december 2007, 18:32:06 PM

Jag vet inte hur många de har av den här modellen men de har minst ett par stycken i alla fall, troligen fler. Jag frågade en polis som kom med en sån här bil vad man skulle ha stadsjeep till. Om det var terrängfordon ute på landet eller vad de hade tänkt sig. Han visste inte själv anledningen och tyckte tydligen att det var slöseri att köpa dyra stadsjeepar som polisbilar och menade på att det hade gått lika bra med en vanlig Volvo. Jag tycker i alla fall att det här är lite kul. Roligt att se svenska polisbilar som INTE är Volvo eller SAAB :)


Om jag inte missminner så har eller hade polisens rytteri i Göteborg en eller flera Jeep Cherokee som dragbilar för sina hästsläp.  Men det var några år sedan.

Sedan har väl något polisdistrikt även åkt omkring i VW Passat kombi.. ?

/Bengt

Dan Henriksson

Trevlig tråd! Micke, gör det något att jag lägger in en polisbilsbild? Om du vill kan jag i så fall flytta den till en egen tråd.

Här är ett lite äldre utförande, tror bilden är tagen kring 1980. Var? Tja, något säger mig att det är Fleminggatan, men jag är högst osäker. Sköna, utsvängda brallor har liraren på bilden i alla fall!



Hoppas bilden kommer upp, de har haft lite problem med hemsidan.
/Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:51:11 AM
Trevlig tråd! Micke, gör det något att jag lägger in en polisbilsbild? Om du vill kan jag i så fall flytta den till en egen tråd.

Här är ett lite äldre utförande, tror bilden är tagen kring 1980. Var? Tja, något säger mig att det är Fleminggatan, men jag är högst osäker. Sköna, utsvängda brallor har liraren på bilden i alla fall!



Hoppas bilden kommer upp, de har haft lite problem med hemsidan.
/Danne


Bilden är tagen tidigast hösten 1980 men förmodligen lite senare. Volvo 240 fick den fronten först i samband med 1981 års modeller och de allra första kunde man se under hösten 1980. Vet föresten inte om det redan på hösten kom polisbilar med den här fronten eller om det dröjde ett litet tag till innan man började se det. 1980 års modeller av Volvo 240 ser mer ut som 1970-talets Volvo 240 med äldre front och den gamla kraftiga stötfångaren
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 08:17:27 AM

Bilden är tagen tidigast hösten 1980 men förmodligen lite senare. Volvo 240 fick den fronten först i samband med 1981 års modeller och de allra första kunde man se under hösten 1980. Vet föresten inte om det redan på hösten kom polisbilar med den här fronten eller om det dröjde ett litet tag till innan man började se det. 1980 års modeller av Volvo 240 ser mer ut som 1970-talets Volvo 240 med äldre front och den gamla kraftiga stötfångaren


Volvo 240 av 1979 och 1980 års modeller har en speciell "kantig" front som mjukades upp i.o.m årsmodell 1981.
På 79- och 80-års modeller hade DL-modellen kvadratiska frontlyktor medan GL-versionen hade rektangulära.  1981 fick både DL och GL rektangulära men med något rundare former.

Tidigare årsmodeller av 240, dvs fram till 78 hade runda frontlyktor.

/B

bjalle

Såg den nya V70 modellen inne på RC i Kristianstad i torsdags eller fredags. Tyvärr ingen bild

Mikael T Nilsson

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 15 december 2007, 20:13:28 PM
Du kan se om du hittar 8 5950 (Norrortspolisen), den är den nya modellen av V70
http://i29.photobucket.com/albums/c257/frille83/IMG_0814.jpg

Hälsar
Bengt

Där ser man, Norrortspolisen har hunnit få en V70 av senaste modell. Tack för länken!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:51:11 AM
Trevlig tråd! Micke, gör det något att jag lägger in en polisbilsbild? Om du vill kan jag i så fall flytta den till en egen tråd.

Här är ett lite äldre utförande, tror bilden är tagen kring 1980. Var? Tja, något säger mig att det är Fleminggatan, men jag är högst osäker. Sköna, utsvängda brallor har liraren på bilden i alla fall!



Hoppas bilden kommer upp, de har haft lite problem med hemsidan.
/Danne

Tack! Nej, det är bara trevligt om någon fyller på med bilder. Trevligt med en äldre polisbil. Jag blev omkörd av en Volvo 240 polisbil på E4:an vid Solna för några veckor sedan. Modellen var tidigt 90-tal eller sent 80-tal. Förmodligen tillhörde den polismuséet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Påfyllning var ordet, sa Bull!
Mickes inlägg slutade i Spanien, så jag fortsätter västerut med några reprisbilder:















Hittills opublicerade bilder på fler polisfordon på samma öar kommer senare i denna tråd.