Blått på Stureplan för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 01 september 2017, 10:35:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



"Blått är det förlorades färg" heter en novell av Gustaf Rune Eriks, busskonduktör m.m.
Ovan en vardagsbild från Stureplan fredag 1 sep 1967. En bild som aldrig kom åter.

Mvh Gunnar

Leyland

Härlig bild - tack!

Det är så mycket fantastiska detaljer på denna typ av miljöbilder - inte bara vagnen!

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 01 september 2017, 10:35:42 AM
En bild som aldrig kom åter.
****
Möjligen återkom bilden 2 september, men sen var det kört  :'(
Mycket bra foto, som visar en situation, i spårvagnsmiljö, inte bara vagnen  :)

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 01 september 2017, 13:54:22 PM
****
Möjligen återkom bilden 2 september, men sen var det kört  :'(

En mycket bra invändning som jag nästan väntade! Idag är "vardag" för många synonymt med "helgfri M-F" men vi är många gamla stötar som hävdar att helgfri lördag också är en vardag. Jag övervägde nästan att kalla bilden "vul-bild" (vardag utom lördag) istället för "vardagsbild" men tog en chansning. Kan berätta följande:

En lördag för ca 10 år sedan gick jag in på ett fik med en skylt i fönstret med texten: "Vardagar kl 8-11: Kaffe och ostfralla 25 kr". Jag bad att få just detta och tjejen i kassan slog in 40 kr. Jag protesterade då och upplyste henne om skylten och hon svarade att det gällde på vardagar. Jag sade förstås att lördag också var en vardag men hon höll inte med. Jag lämnade då fiket småsvärande även om jag inte var helt överraskad av hennes, i mitt tycke, okunskap.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 01 september 2017, 15:26:03 PM
En mycket bra invändning som jag nästan väntade! Idag är "vardag" för många synonymt med "helgfri M-F" men vi är många gamla stötar som hävdar att helgfri lördag också är en vardag. Jag övervägde nästan att kalla bilden "vul-bild" (vardag utom lördag) istället för "vardagsbild" men tog en chansning. Kan berätta följande:

En lördag för ca 10 år sedan gick jag in på ett fik med en skylt i fönstret med texten: "Vardagar kl 8-11: Kaffe och ostfralla 25 kr". Jag bad att få just detta och tjejen i kassan slog in 40 kr. Jag protesterade då och upplyste henne om skylten och hon svarade att det gällde på vardagar. Jag sade förstås att lördag också var en vardag men hon höll inte med. Jag lämnade då fiket småsvärande även om jag inte var helt överraskad av hennes, i mitt tycke, okunskap.

/Gunnar
****
Haha! Jag tänkte aldrig på att efterföljande dag var en lördag. Om den är en vardag, eller inte, kan möjligen diskuteras, men personerna på din bild, ser så "söndagsfina" ut, att det mycket väl kan ha varit helgdagsafton (~Lö), om man får uttrycka sig på det viset  ;)

Äventyret med kaffet, var inte så trevlig, men blev ett kul minne. Hoppas att du hittade ett bättre fik  :)

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 01 september 2017, 21:07:12 PM
****
Haha! Jag tänkte aldrig på att efterföljande dag var en lördag. Om den är en vardag, eller inte, kan möjligen diskuteras, men personerna på din bild, ser så "söndagsfina" ut, att det mycket väl kan ha varit helgdagsafton (~Lö), om man får uttrycka sig på det viset  ;)

Äventyret med kaffet, var inte så trevlig, men blev ett kul minne. Hoppas att du hittade ett bättre fik  :)

Idag finns ju begreppet "bankdag" som i stort avser helgfri mån - fre. Det var väl det både jag och fiket avsåg. Tillämpat i detta sammanhang skulle det då ha stått:

"Ovan en bankdagsbild från Stureplan fredag 1 sep 1967. En bild som aldrig kom åter."
"Bankdagar kl 8-11: Kaffe och ostfralla 25 kr"

Rätt ska vara rätt! :D

Mvh Gunnar