Ombord på stadsbussarna i Borås

Startat av reseguiden86, 11 februari 2017, 13:13:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Ombord på stadsbussarna i Borås så är på gång att installeras USB-utag, till en början på dem MAN som går på linje 1 i huvudsak.. Kommer kanske bli på fler bussar allt eftersom.



En bra nyhet för dem som behöver hålla sina mobiler laddade, men och andra sidan ,frågan är hur mycket man hinner ladda innan man är framme vid sin destination..

yngrot

På stadsbussar verkar det vara slöseri med pengar att installera USB .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Det står 5V, men hur många A kan dessa ge för en enskild enhet som är inkopplad?

Anders Noren

Citat från: Cyklisten skrivet 14 februari 2017, 00:08:33 AM
Det står 5V, men hur många A kan dessa ge för en enskild enhet som är inkopplad?

USB-standarden medger upp till 5 ampere vid ren strömmatning. En snabb titt hos handlarna visar dock att laddare sällan ger mer än 2 ampere ut. Min reservladdare i väskan ger 1,5 A, batteripacket ger 1.

Jag gissar att det är batteriet som sätter gränsen vid 2-2,5 A.

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 12 februari 2017, 21:27:01 PM
På stadsbussar verkar det vara slöseri med pengar att installera USB .

För den som är påväg att få slut på batteri kan det vara guld värt. Med tanke på storleken på handväskor som visa i befolkningen har med sig kan nog inte en USB-sladd vara något betungande bagage.

Om man även menar allvar med att locka över bilister måste man börja erbjuda saker som är självklart i en modern bil idag. Visst kan man inte erbjuda allt men då bilens bästa egenskap är att det tar mig från där jag befinner mig till där jag behöver komma när jag vill måste kollektivtrafiken erbjuda bra komfort. Med komfort menar jag inte bara sköna stolar.

Installation av USB-laddare och/eller vägguttag är även en förhållandevis liten kostnad jämfört med andra komforthöjningar. Vägguttag har nog dock mer nytta på längre tågsträckor då det nog är få som använder sin dator på stadsbussen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 14 februari 2017, 08:24:47 AM
USB-standarden medger upp till 5 ampere vid ren strömmatning. En snabb titt hos handlarna visar dock att laddare sällan ger mer än 2 ampere ut. Min reservladdare i väskan ger 1,5 A, batteripacket ger 1.

Jag gissar att det är batteriet som sätter gränsen vid 2-2,5 A.

Det är mycket få telefonmodeller som går att ladda snabbare än 3 A. Egentligen är även modellerna som laddar snabbare än 2,5 A ganska lätträknade. De flesta laddar med max någonstans mellan 1,5-2,5 A i dagsläget, surfplattor ofta mellan 2,5-3 A. Det är som du säger tydligen batteriernas förmåga att ta emot laddning utan att skadas/bli för varma som sätter den praktiska gränsen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-