På ålderns höst...

Startat av WalleW, 31 januari 2017, 14:40:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

...kan det bli lite si och så med våra sinnen...

Tre seniorer satt på en bänk vid busstationen och gladdes åt vårsolen i friska luften en stund, men lite smolk i bägaren dök ändå upp efter en stund:

- Nu har jag fyllt 85 och får väl ändå vara tacksam för att jag har fått vara fri från krämpor, men på sistone har jag börjat höra så illa, förstår ni.
  Det är hörseln.., sa en av gubbarna.

- Ja, jag är ju 87 jag och ska heller inte klaga över hälsan, men jag tycker att jag har börjat se lite dåligt sista tiden. Det är synen, förstår ni.., sa den
  andre.

- Och jag, sa den tredje, jag blir 89 till sommar´n jag, och i morse när jag ville krypa ner till gumman en stund sa hon: är du här nu igen, det är ju
  bara en halvtimme se´n!
  Det är minnet, förstår ni...

/   M v h   Walle
 

pegee

Walle, en annan historia på liknande tema:
Modern med sin son hos doktorn. -Jo doktorn, jag är lite bekymrad för honom.
Han blir så andfådd när han går i trappor. Skall det verkligen vara så?
-Jo, säger doktorn, men du måste tänka på att han är i alla fall över 75!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

WalleW

Okej, pegee... :)

Den var bra..!
Då vidareutvecklar jag temat "doktor" med en fritt bearbetad bit ur Albert Engströms gamla samling "Friska och sjuka", under kapitlen "Om doktorer" :

En provinsialläkare hade lämnat jordelivet och väntade nu på att Sankte Per skulle öppna pärleporten och släppa in honom.
- Jaha, och vad var din gärning i livet på jorden ?, frågade Sankte Per.
- Jag var provinsialläkare...
- Jaså, läkare... Då blir det allt till att ta bakdörren.... som alla andra våra leverantörer...

/   M v h   Walle