Situationen i Täby och Vallentuna

Startat av Ersa, 12 januari 2017, 02:25:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall".

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning".

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar.
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?"

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM
På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall".

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning".

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar.
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?"

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.

Trafikförvaltningen har väl kanske inte så mycket med anställda förare att göra?
Stort problem är ju återigen väglaget, jag tror inte problemen hade blivit ens hälften så stora om man dragit igång ersättning sommartid istället. Då hinner förare köra in sig på linjer och bussar och det är lättare att se vad som kan justeras.

Det togs ju upp i nån tråd, så visst finns vetskapen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 02:25:58 AM
På något underligt vis verkar ingen här i forumet ha uppmärksammat situationen i Täby och Vallentuna kommuner i och med tågersättningen som drog igång för sex dagar sedan, på lördagen den 7 januari, samt alla skriverier om detta.

Kaos i ersättningstrafiken – "Det är bara high chaparall".

Arriva svarar efter kaoset: "Chaufförerna har fått tio dagars utbildning".

Trots löftet – oerfarna förare kör på smala landsvägar.
(Ironiskt nog med bild på undertecknad med 13 års RB-ersättningserfarenhet, bakom ratten i en buss som dessutom inte körs på linjerna 661 och 666X)

Busschauffören: "Ska vi stanna här?"

Nu är jag givetvis inte ute efter att peka finger och anklaga någon part, men det vore ju kul med konkreta konstruktiva förslag på hur Trafikförvaltningen skulle kunna ta sig ur den onda cirkel man väl till stor del dragit igång själva.

Jo det kom faktiskt upp i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69064.75.html där jag ställde en fråga angående detta :-)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 05:00:25 AM
Trafikförvaltningen har väl kanske inte så mycket med anställda förare att göra?
Stort problem är ju återigen väglaget, jag tror inte problemen hade blivit ens hälften så stora om man dragit igång ersättning sommartid istället. Då hinner förare köra in sig på linjer och bussar och det är lättare att se vad som kan justeras.

Väglaget? Jag har nött långpass ute på 27orna flera dagar i rad nu, och inte en enda gång har jag haft några problem med väglaget. Sen tog jag upp den större bilden av ett över decennium långt samhällsproblem i storstadsområdena som nu verkar öka ännu mera, och i den skalan är det faktiskt samhällets institutioner och folkvalda representanter som har ansvaret. Det går inte att skyffla över allt ansvar för samhällsstyrningen till privata företag och deras förare.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:19:28 AM
Jo det kom faktiskt upp i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69064.75.html där jag ställde en fråga angående detta :-)

Ja, se där. En liten notis. Det ska krävas en man på Gotland för att göra folk här i forumet uppmärksamma på att det skrivs spaltmeter med upprörda kommentarer strax utanför huvudstaden. ;D Men det var väl samma sak med trafikstarten/totalhaveriet januari 2012 i samma område, där det också tog över två veckor innan saken dök upp här.

De som har ett Facebookkonto kan i varje fall få en liten inblick ur resenärernas synvinkel här. Tyvärr är det ingen rolig läsning.
https://www.facebook.com/groups/Vallentunatrafikanter/

Lars_L

Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?
 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?


Problemet är att 10 dagars utbildning där man både ska lära sig köra själva bussen och linjerna tyvärr är i kortaste laget för helt nyutbildade förare medans jag skulle tycka det hade känts löjligt och att en eftermiddag hade räckt.

Det beror helt på vilken bakgrund man har och om man har körvana och lokalkännedom.

En idé kunde ju ha varit att satt in merparten av de nyanställda i den vanliga linjetrafiken och bytt ut den mer körvana förarkåren till ersättningstrafiken, problemet med detta är att det tarvar oändliga förhandlingar om man inte kan nå frivilliga överenskommelser.

En annan enklare idé hade varit att köpa fler delar av ersättningstrafiken utifrån, kostnadsmässigt hade det förmodligen blivit billigare så här med facit :-) Den här årstiden hade det knappast varit problem med både bättre lämpade/utrustade bussar eller förare med lång körvana även på småvägar.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 13:20:08 PM
En annan enklare idé hade varit att köpa fler delar av ersättningstrafiken utifrån, kostnadsmässigt hade det förmodligen blivit billigare så här med facit :-) Den här årstiden hade det knappast varit problem med både bättre lämpade/utrustade bussar eller förare med lång körvana även på småvägar.

Men Trafikförvaltningen släpper ju inte en typ på ordinarie krav på den utökade trafiken på t.ex 661 & 666x. Har man inte ISO-certifikat, samt SL-röda lågentréfordon med övervakningskameror och all SL-utrustning redan monterad, får man inte köra en meter på andra linjer än möjligtvis ersättningslinjerna 27 & 28. Hur erfarna förare, fina lågentrébussar (i avvikande färger) och bra däck de flertalet lokala företagen än har tillgång till. Man lägger nästan krokben för själv.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 11:11:13 AM
Väglaget? Jag har nött långpass ute på 27orna flera dagar i rad nu, och inte en enda gång har jag haft några problem med väglaget. Sen tog jag upp den större bilden av ett över decennium långt samhällsproblem i storstadsområdena som nu verkar öka ännu mera, och i den skalan är det faktiskt samhällets institutioner och folkvalda representanter som har ansvaret. Det går inte att skyffla över allt ansvar för samhällsstyrningen till privata företag och deras förare.

Ja, se där. En liten notis. Det ska krävas en man på Gotland för att göra folk här i forumet uppmärksamma på att det skrivs spaltmeter med upprörda kommentarer strax utanför huvudstaden. ;D Men det var väl samma sak med trafikstarten/totalhaveriet januari 2012 i samma område, där det också tog över två veckor innan saken dök upp här.

De som har ett Facebookkonto kan i varje fall få en liten inblick ur resenärernas synvinkel här. Tyvärr är det ingen rolig läsning.
https://www.facebook.com/groups/Vallentunatrafikanter/

Kör du B9 eller Scania led?

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men visst går sådant här att lösa. Trafikförvaltningen kan ju ställa hur detaljerade krav som helst. Men väljer man att sätta in ersättningstrafik i januari, så är det nog svårt att undvika oerfarna förare, hur man än gör. Dock skulle man givetvis ha försökt ta de mer erfarna till de mer svårkörda sträckorna.

Sedan blir man ju lite konfundersam om man efter tio dagars utbildning inte hittar bättre. Men hur mycket av den tiden som varit att köra ute i trafik för linjekännedom har ju inte angivits. Dessutom har kanske inte ens alla ersättningshållplatser varit uppmärkta veckorna innan?


Vad jag har sett så är det i princip 10 dagar ute i trafik. Ungefär 6 h om dagen ute i bussen och vid behov 2 h inne i skolbänken för biljettmaskin osv. Så jag kan inte på något vis tycka att 10 dagar för ersättningstrafikens utbildning är lite. I vanliga fall kör man igenom alla linjer en gång, så har vi haft det och så hade jag det på Keolis när jag började där 1999. Alltså Stockholm då, i Örebro var det ut i skarp trafik med instruktör direkt. SL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat. Problemet i sånna här lägen är väl mängden förare som ska utbildas under en ganska kort period. Finns inte tillräckligt med bussar så blir det ganska många i varje buss och då blir den aktiva körtiden för varje förare ju väldigt liten. Det ihop med att de flesta som kommer från körskolorna inte har kört varken boggi eller ledbuss är ett aber. Grönlunds hade ju t.ex en turistbussliknande buss med 2 axlar, vilket gjorde att dom som kom till oss därifrån inte ens visste vad huvudströmnyckel var. 

buskörare

Jag tror ändå att man hade kunnat undvika mycket av kaoset med att börja sån här ersättningstrafik sommartid istället. Att dra igång den under vintermånad, framför allt när den körs på små vägar på landsbyggde, är inte bra någonstans.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:43:03 PM
Vad jag har sett så är det i princip 10 dagar ute i trafik. Ungefär 6 h om dagen ute i bussen och vid behov 2 h inne i skolbänken för biljettmaskin osv. Så jag kan inte på något vis tycka att 10 dagar för ersättningstrafikens utbildning är lite. I vanliga fall kör man igenom alla linjer en gång, så har vi haft det och så hade jag det på Keolis när jag började där 1999. Alltså Stockholm då, i Örebro var det ut i skarp trafik med instruktör direkt. SL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat. Problemet i sånna här lägen är väl mängden förare som ska utbildas under en ganska kort period. Finns inte tillräckligt med bussar så blir det ganska många i varje buss och då blir den aktiva körtiden för varje förare ju väldigt liten. Det ihop med att de flesta som kommer från körskolorna inte har kört varken boggi eller ledbuss är ett aber. Grönlunds hade ju t.ex en turistbussliknande buss med 2 axlar, vilket gjorde att dom som kom till oss därifrån inte ens visste vad huvudströmnyckel var.

Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.

Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Absolut ingen kritik för idag är det jättesvårt att hitta en chaufför som man bara behöver ge en uniform och en tidtabell så är det klart, ska man sedan ha 100 sådana så är det givetvis helt omöjligt i dag.

När jag började på SL 1982 hade jag körkortet, körvana från personbil o lastbil men väldigt begränsat från buss (i princip bara inom depåområde) och vi var en hel grupp med liknande bakgrund som började på skolan i Hornsberg, även om många av oss (även jag) gjorde våra tavlor under utbildningen så hade ingen av oss några större problem vare sig då eller senare även om några av oss kostade en del för SL första tiden :-)

Vi var unga och oförståndiga men något lärde vi oss efterhand, de av dessa stackare som nu kommit in som verkligen är intresserade av jobbet lär säkert gå samma väg bara de tar det lugnt.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:29:00 PM
Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.

Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Absolut ingen kritik för idag är det jättesvårt att hitta en chaufför som man bara behöver ge en uniform och en tidtabell så är det klart, ska man sedan ha 100 sådana så är det givetvis helt omöjligt i dag.

När jag började på SL 1982 hade jag körkortet, körvana från personbil o lastbil men väldigt begränsat från buss (i princip bara inom depåområde) och vi var en hel grupp med liknande bakgrund som började på skolan i Hornsberg, även om många av oss (även jag) gjorde våra tavlor under utbildningen så hade ingen av oss några större problem vare sig då eller senare även om några av oss kostade en del för SL första tiden :-)

Vi var unga och oförståndiga men något lärde vi oss efterhand, de av dessa stackare som nu kommit in som verkligen är intresserade av jobbet lär säkert gå samma väg bara de tar det lugnt.

Absolut, men det är ju så det ser ut i den här branschen. Nu är ju mig veterligen ganska många från Råsta, så majoriteten tror jag ändå har körvana. När jag började i Örebro så hade jag några månaders körvana förvisso, men vi lärde oss biljettmaskinen på en 1 v och sen var det ut i skarp trafik. Inte är det nått företag som sitter och kör runt tomma bussar med instruktörer i för att lära folk att köra buss? Dock kan jag ärligt säga att den tiden jag jobbade på utbildningen i norrort så var det riktigt tydligt att körskolans utbildning var väldigt undermålig på alla sätt. Därför är jag glad över stoppet uppifrån. Men allt ska ju gå så fort som möjligt och kosta så lite pengar som möjligt, så då blir det ju så här.

Krille

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 16:29:00 PM
Problemet är nog att om man inte har någon större körvana alls vare sig med personbil eller buss eller lokalkännedom och kanske minimal erfarenhet från vinterväglag så är 10 dagar direkt efter uppkörningen (typ) inte optimalt alls.
Har man däremot körvana från tunga fordon och kanske även från denna typ av buss/ar är som jag skrev 10 dagar rena sömnmedlet, men kommer man direkt från körskolan där man kanske har kört en helt annan form av buss då blir det jobbigt även om man är intresserad.

Det måste väl gå att sålla ut de som lär sig uppgifterna på 2 dagar och de som behöver mer än 2 veckor för att bli någorlunda trygga? Är man helt grön bakom ratten och ska utföra denna typ av trafik låter 2 veckor alldeles för lite, särskilt om man tar i beaktning den (låga) kvalité som dagens bussförarutbildningar verkar hålla.


K

igel

Citat från: Krille skrivet 12 januari 2017, 18:54:23 PM
Det måste väl gå att sålla ut de som lär sig uppgifterna på 2 dagar och de som behöver mer än 2 veckor för att bli någorlunda trygga? Är man helt grön bakom ratten och ska utföra denna typ av trafik låter 2 veckor alldeles för lite, särskilt om man tar i beaktning den (låga) kvalité som dagens bussförarutbildningar verkar hålla.


K
Grundproblemet där är ju att de som, innan YKB kravet kom, aldrig hade blivit ivägsläppta till uppkörning hos Busslink/Keolis är de som dyker upp på linjeutbildningen. Det finns förare som kommer till linjeutbildningen i dag som inte förstår att man inte får passera ett rödljus vid ett övergångsställe även om de gående har gått över.   

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 12 januari 2017, 21:35:12 PM
Grundproblemet där är ju att de som, innan YKB kravet kom, aldrig hade blivit ivägsläppta till uppkörning hos Busslink/Keolis är de som dyker upp på linjeutbildningen. Det finns förare som kommer till linjeutbildningen i dag som inte förstår att man inte får passera ett rödljus vid ett övergångsställe även om de gående har gått över.

Nu kanske jag inte fattar men menar du att kraven sänktes i o m att YKB infördes?