Information ang. CDS926 (6569)

Startat av Sjoberg-, 27 december 2016, 23:24:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sjoberg-

Hej!
Skulle uppskatta om någon ville hjälpa mej hitta lite mer info angående min (nyligen) införskaffade buss.
Den är ombyggd till Racebuss någon gång i tiden och det ser ut som flertalet ägare har modifierat inredningen
genom åren. Karossen är gjord av Hägglund & söner, typskyltarna sitter kvar.

Reg. nr: CDS926
Vagnnummer: 6569
Karossnummer: 8222

Har läst det som finns på Bussdatabasen och på Biluppgifter
Kan tänka mej att den har varit målad såhär när den gick hos posten:

(Källa: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58165.0 )

OT: Inredningen kommer modifieras så att den rymmer fler personer och blir mera camping vänlig. Lastutrymmet kommer alltså
förminskas ganska mycket eftersom jag inte behöver ha med mej bilen.

Lite nyare bilder:









Tack på förhand!
H. Jonas

Peter Rost

Hej!

Denna buss tillhörde Postens Dilligenstrafik:


Invnr: 6569.
Inköpt: 1967
Leveransår: 1967.
Fabrikat: (chassi) Scania Vabis - BF 7659.
Kaross: Hägglund & Söner.
Motor: typ D11R21.
Hjulbas: 5885.
Längd: 1 170.
Antal sittplatser: 32.

Saxat ur boken "Postens Gula Bussar. Dilligenstrafikens Historia 1923 - 1991".

//Peter



Sjoberg-

Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2016, 11:04:41 AM
Hej!

Denna buss tillhörde Postens Dilligenstrafik:


Invnr: 6569.
Inköpt: 1967
Leveransår: 1967.
Fabrikat: (chassi) Scania Vabis - BF 7659.
Kaross: Hägglund & Söner.
Motor: typ D11R21.
Hjulbas: 5885.
Längd: 1 170.
Antal sittplatser: 32.

Saxat ur boken "Postens Gula Bussar. Dilligenstrafikens Historia 1923 - 1991".

//Peter

Tackar så mycket :)

Greger Larsson

6568 som står längst fram på Mats bild är i exakt samma utförande som CDS926 var från början. Det mest iögonfallande ombyggnaden är väl den nerbyggda karossen bakom bakaxel, tror man skulle vinna en del i utseende(och frigångshöjd) på att återställa detta.

Sjoberg-

Jo, det har jag också noterat. Dragkroken sitter dock lika lågt, ett stort problem när man backar...

Sjoberg-

Vad har den här ramen haft för funktion? Sitter på högra sidan:


Lars-Håkan_E

Citat från: Sjoberg- skrivet 02 januari 2017, 20:31:18 PM
Vad har den här ramen haft för funktion? Sitter på högra sidan:



Ska det ha suttit ett ventilationsgaller av denna modell tro?

http://www.swedishbrasscar.com/bilder/sv568.jpg


Sjoberg-

Enligt infon som finns på webben så ska det sitta en g505 växellåda i denna. Nu undrar jag är 5an överväxel på knapp eller ska den sitta "mittemot" backen? Har sökt på olika forum osv. men inte kommit fram till något. Det sitter ingen knapp på själva växelspaken heller. Om nån vet vart typskylten på växellådan sitter så är det också till hjälp, om den eventuellt har blivit utbytt till en 4växlad låda som suttit framför en norrlandsväxel t.ex.

Lars-Håkan_E

Citat från: Sjoberg- skrivet 05 mars 2017, 19:12:54 PM
Enligt infon som finns på webben så ska det sitta en g505 växellåda i denna. Nu undrar jag är 5an överväxel på knapp eller ska den sitta "mittemot" backen? Har sökt på olika forum osv. men inte kommit fram till något. Det sitter ingen knapp på själva växelspaken heller. Om nån vet vart typskylten på växellådan sitter så är det också till hjälp, om den eventuellt har blivit utbytt till en 4växlad låda som suttit framför en norrlandsväxel t.ex.

Ettan sitter mitt emot backen, 2-3-4-5 sedan i H form.

Norrlandsväxel är en Volvoprodukt :-)

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2017, 22:25:20 PM
Ettan sitter mitt emot backen, 2-3-4-5 sedan i H form.

Norrlandsväxel är en Volvoprodukt :-)

Vanlig(ast) på Volvo men ingen Volvoprodukt :-))

Vad gäller G505:an i det här fallet så handlar "överväxel" inte om någon tillsats, utan om utväxligsförhållandet

Magirus

Om du lyfter på golvpanelen strax bakom motorhuven  så ska växellådan vara rakt under.
Uppe på locket borde det sitta en skylt som talar om vilken låda och vika utväxlingsförhållanden den innehåller.
Tyvärr har jag inga bilder på detta.
Bara att beväpna sen med sån smörkniv i plast o skrapa skit!!

Lycka till  :)

Sjoberg-

#12
Tackar så mycket för alla svar som har kommit!  8)

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2017, 22:25:20 PM
Ettan sitter mitt emot backen, 2-3-4-5 sedan i H form.

Norrlandsväxel är en Volvoprodukt :-)

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 mars 2017, 22:46:25 PM
Vanlig(ast) på Volvo men ingen Volvoprodukt :-))

Vad gäller G505:an i det här fallet så handlar "överväxel" inte om någon tillsats, utan om utväxligsförhållandet

Mina växlar sitter såhär: **
http://i1075.photobucket.com/albums/w436/sjoberg_/12_zpsyyiqguxx.png
Om det är en G505, skulle 5an sitta där som jag skissat på bilden? Hittar nämligen ingen växel ovanför backen, men har ju bara prövat i sakta rullning ännu  ::)


Citat från: Magirus skrivet 07 mars 2017, 00:04:35 AM
Om du lyfter på golvpanelen strax bakom motorhuven  så ska växellådan vara rakt under.
Uppe på locket borde det sitta en skylt som talar om vilken låda och vika utväxlingsförhållanden den innehåller.
Tyvärr har jag inga bilder på detta.
Bara att beväpna sen med sån smörkniv i plast o skrapa skit!!

Lycka till  :)

Ja här var det skitigt  ;D Hann inte börja skrapa ikväll. Kan du minnas ungefär vart skylten sitter, tänkte att jag kanske skulle slippa gå loss på hela växellådan :)


**EDIT: Se inlägg #15

Magirus

Har gluttat lite i samlingarna, men har inte nån bild....
Ska kolla i moron på min buss...

PMa mej så ska jag prova gräva fram lite info.

SJ Buss

Är det orginalväxellådan så ligger 1,3,5,R bakåt och 2,4 framåt.