GDG 2726

Startat av 1896, 20 oktober 2016, 16:43:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Volvo Vanhool, JPP659, någon som vet exakt när denna brann upp ?

j-a

23/5-83 vid Skattlösberg

Ulf Berlin


Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 oktober 2016, 19:49:17 PM
...som ligger var?/Ulf

4 mil utanför Ludvika mellan Fredriksberg och Sunnansjö

1896

En titt i en gammal almanacka talar om för mig att den 23 Maj 83 var annandag pingst, alltså en röd dag på den tiden.

När vi ändå är inne på ämnet gamla bussbränder så har jag, då jag sökte efter en bussbrand som jag inte hittade, snubblat över två uppenbara totalskador som jag inte minns, frågan gäller i båda fallen vilket fordon det var, om någon vet:

Busslink: www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dalarna-bussbrand-utanfor-falun

Swebus Express: www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=243451

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 oktober 2016, 19:52:37 PM
4 mil utanför Ludvika mellan Fredriksberg och Sunnansjö

Diktaren och vissångaren Dan Anderssons födelseby. I sin diktning skrev han "Skattlösa bergen".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 oktober 2016, 08:20:33 AM
En titt i en gammal almanacka talar om för mig att den 23 Maj 83 var annandag pingst, alltså en röd dag på den tiden.

När vi ändå är inne på ämnet gamla bussbränder så har jag, då jag sökte efter en bussbrand som jag inte hittade, snubblat över två uppenbara totalskador som jag inte minns, frågan gäller i båda fallen vilket fordon det var, om någon vet:

Busslink: www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dalarna-bussbrand-utanfor-falun                          Busslink 8660

Swebus Express: www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=243451         Swebus 4392

1896

Tack j-a. Nog är det lite märkligt att Dalabuss 7660 brinner upp ungefär samtidigt som Dalatrafik lämnar beskedet att Swebus ska få trafiken i Dalarna, och att Busslink 8660 brinner upp just när Swebus tagit över trafiken ? Bussarna var dessutom likadana om jag inte är helt ute och Cyklar, Carrus Fifty Boggi med godsutrymme, och bägge bussarna kom väl från Bohmans ?