Arbetstid - igen

Startat av 1896, 16 september 2016, 15:51:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Jag kom på ett lysande exempel på hur man kunde göra på ATK:ns tid, alltså under gällande 8 timmars arbetsdag, och en max arbetstid på 11 timmar/dygn. GDG hade en buss stationerad i Mora, denna buss trafikerade sträckan Mora - Borlänge dagligen, mest för anslutning till Göteborgs linjen, 2 gubbar delade på körningen, på så sätt att de körde 7 dagar och var lediga i 7 dagar, de hade alltså en frivecka varannan vecka, och när de körde så körde de maximala 77 timmar på en vecka.

Anta att vi med dagens EU regler ang körtid, inför 6 timmars arbetsdag, max körtid per vecka ligger på 45 timmar, alltså skulle man teoretiskt kunna köra in 15 timmar i veckan, och i teorin skulle man kunna ha en frivecka var tredje vecka om man ser till vad som är maximalt möjligt.

Det finns säkert avtal som medger undantag från EU:s körtidsregler, men det är ju som någon sa: - Vad ska man ha lagar till, när det går att skriva avtal för att kringgå lagen ?


Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 september 2016, 15:51:58 PM
Jag kom på ett lysande exempel på hur man kunde göra på ATK:ns tid, alltså under gällande 8 timmars arbetsdag, och en max arbetstid på 11 timmar/dygn. GDG hade en buss stationerad i Mora, denna buss trafikerade sträckan Mora - Borlänge dagligen, mest för anslutning till Göteborgs linjen, 2 gubbar delade på körningen, på så sätt att de körde 7 dagar och var lediga i 7 dagar, de hade alltså en frivecka varannan vecka, och när de körde så körde de maximala 77 timmar på en vecka.

Anta att vi med dagens EU regler ang körtid, inför 6 timmars arbetsdag, max körtid per vecka ligger på 45 timmar, alltså skulle man teoretiskt kunna köra in 15 timmar i veckan, och i teorin skulle man kunna ha en frivecka var tredje vecka om man ser till vad som är maximalt möjligt.

Det finns säkert avtal som medger undantag från EU:s körtidsregler, men det är ju som någon sa: - Vad ska man ha lagar till, när det går att skriva avtal för att kringgå lagen ?

EU regelverket är in möjlighet att avtala bort, det gäller punkt slut om man kör sådan trafik som omfattas av dessa regler.

Det som hindrar din idé är regeln om veckovila och regeln om max 15 timmar mellan arbetets start och slut.
Veckovilan måste tas efter det 6:te arbetspassets slut, om man antar normala arbetstider och inte ett rullande schema där man kan börja när som helst på dygnet så funkar du inte, däremot om man rullar schemat, jobbar 17-23, 10-17, 04-10, 21-03, 14-21, 08-15, Veckovila, 12-19 och då får du ut 7 arbetspass utan att använda några avsteg på vare sig natt - eller veckovila

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 september 2016, 16:37:49 PM
EU regelverket är in möjlighet att avtala bort, det gäller punkt slut om man kör sådan trafik som omfattas av dessa regler.

Det som hindrar din idé är regeln om veckovila och regeln om max 15 timmar mellan arbetets start och slut.
Veckovilan måste tas efter det 6:te arbetspassets slut, om man antar normala arbetstider och inte ett rullande schema där man kan börja när som helst på dygnet så funkar du inte, däremot om man rullar schemat, jobbar 17-23, 10-17, 04-10, 21-03, 14-21, 08-15, Veckovila, 12-19 och då får du ut 7 arbetspass utan att använda några avsteg på vare sig natt - eller veckovila

Givetvis så begränsas ju möjligheterna beroende på hur trafiken ser ut där schemat ska läggas. Men om vi spekulerar fritt att du kan köra 11-12 timmars pass, med 9 timmar körtid varje dag Måndag till Fredag, 9x5=45, alltså kan du köra så i två veckor, och ha en frivecka den tredje veckan, och rent teoretiskt skulle du ha en normal helgledighet mellan de två arbetsveckorna. Fast har du helgjobb så blir det ju något annat.