Lönsamt bygga garage

Startat av 1896, 06 september 2016, 16:20:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En intressant studie i ämnet:

www.rt-forum.se/nyheter/varm-buss-nojdare-resenarer/

Nico

Jo, det ligger mycket i detta. Studien i sig är verkligen mycket intressant.

Sedan finns det även andra fördelar såsom vissa fördelar ur rangeringshänseende, men även att det tex blir ert bättre skalskydd mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

En gammal björknäsförare   :), förövrigt en intressant studie om lönsamhet redan efter 8,5 år.

Ersa

På andra håll i landet har dock kunskaperna med garagefördelar aldrig försvunnit. I Umeå t.ex, där kustklimatet inte är särskilt mycket kallare eller mer snörikt jämfört med Stockholms kustklimat, har man aldrig avskaffat garaget för sina tätortsbussar.
I Stockholms stad stod ju förr SS-bussarna i sina garagebyggnader i bl.a Hornsberg, medan SJ- och SLO-bussarna stod i mindre garage runtom på länets landsbygd. Men någonstans tappade man bort sig, och idag är man väldigt låst till att utomhusramperna är det enda alternativet man kan föreställa sig. Garagen minns man knappt ens, och berättas det om dem, så viftas dåtiden bort som "omodernt".

Visst låter 8½ år som en lite väl optimistiskt kort tid. Det är ju till och med mindre än en vanlig avtalstid. Men med tanke på hur de ineffektiva ramperna idag mest "eldar för kråkorna" vintertid, så är det ändå inte så ologiskt att en garagebyggnad tjänat in sig på bara 8½ år.

Lars-Håkan_E

Ska bussarna stå i kallgarage typ fd Jämtlandsbuss byggnad i Odenskog eller i uppvärmda utrymmen?

En modern buss som parkeras i ett kallgarage utan övriga uppvärmningsformer är avsevärt kallare än bussen som står utomhus kopplad till elvärmare eller med fungerande Webasto.

Allra bäst är att stå inomhus kopplad till elvärmare för kupe och motor (12 kW)

Men nu tror jag inte att det var det som undersökningen tänkte sig.

Allt är bättre än UWE ramper när det blir kallare än -5 grader.

Ersa

Kallgarage där det åtminstone kan vara 5-10 plusgrader inomhus vintertid torde ju räcka, och vara till betydligt större hjälp än glykolramperna. Sen kan man ju ha en kopplingshandske till bussarna även inne i garagen, med tryckluft och el. Detta för batteriladdning året om, samt även elvärme vintertid.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2016, 10:20:45 AM
Kallgarage där det åtminstone kan vara 5-10 plusgrader inomhus vintertid torde ju räcka, och vara till betydligt större hjälp än glykolramperna. Sen kan man ju ha en kopplingshandske till bussarna även inne i garagen, med tryckluft och el. Detta för batteriladdning året om, samt även elvärme vintertid.

Det kan jag köpa där det t.ex snöar mycket vintertid, annars är bussen som står utomhus kopplad till riktig elvärmare på 12 kW betydligt varmare invändigt än den som stått i kallgarage som i sin tur oftast är varmare än den som står på en UWE ramp.

Innan man bygger garage för miljardbelopp i mellan och Sydsverige kanske man istället ska titta på hur man specar sina bussar

Ersa

Har man dessutom timer på kabeln för 12kW-värmarna, så skulle ju dessa kunna starta först ett par timmar innan bussarna ska ut på morgonen, och därmed slippa vara igång dygnet runt som dagens glykolrampars oljepannor. Samt att batteriladdaren ansluts med separat kabel som har konstantström. Jag tror som du, att om man specar rätt från första början, kan helheten bli väldigt bra!

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2016, 13:53:05 PM
Har man dessutom timer på kabeln för 12kW-värmarna, så skulle ju dessa kunna starta först ett par timmar innan bussarna ska ut på morgonen, och därmed slippa vara igång dygnet runt som dagens glykolrampars oljepannor. Samt att batteriladdaren ansluts med separat kabel som har konstantström. Jag tror som du, att om man specar rätt från första början, kan helheten bli väldigt bra!

Ja det finns ingen anledning alls att köra värmarna mer än 2 timmar, då blir det bastuvärme a´la Diligenstrafiken.

Ulf Berlin

...och sedan tillkommer ju tillstånden att bygga dessa,vilket kan ta tid.../Ulf

preacher

200 meter långt minst 40 meter brett och 4,5 meter högt. 8000 M2 4-5000/m2 skulle ju bli uppåt 40 millioner säkert lågt räknat då grunden är besvärlig här. Kan inte se att detta skulle löna sig på så kort sikt att bygga ett garage. Dessutom kan det vara svårt att passa in på nuvarande depå (Karlskrona) där vi har bussarna på tre olika parkeringsplaner vilket säkert ökar produktionskostnaden. Men vad vet ja.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Lars-Håkan_E

Citat från: preacher skrivet 08 september 2016, 11:58:02 AM
200 meter långt minst 40 meter brett och 4,5 meter högt. 8000 M2 4-5000/m2 skulle ju bli uppåt 40 millioner säkert lågt räknat då grunden är besvärlig här. Kan inte se att detta skulle löna sig på så kort sikt att bygga ett garage. Dessutom kan det vara svårt att passa in på nuvarande depå (Karlskrona) där vi har bussarna på tre olika parkeringsplaner vilket säkert ökar produktionskostnaden. Men vad vet ja.

Nej det kommer aldrig att kunna räknas hem, ett problem med garage och kolonnparkering är att bussarna alltid måste komma in och ut i exakt rätt ordning för att det ska fungera, har man snedparkering krävs det större utrymme.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 september 2016, 12:19:52 PM
Nej det kommer aldrig att kunna räknas hem, ett problem med garage och kolonnparkering är att bussarna alltid måste komma in och ut i exakt rätt ordning för att det ska fungera, har man snedparkering krävs det större utrymme.

Å andra sidan har de flesta medelstora och större depåer numera en väldigt likriktad vagnpark, där det inte spelar någon roll vilken av de 10-20 st exakt likadana fulltankade individerna som står först i kön. Bara man ser till att separera kortvagnar, boggivagnar och ledvagnar i olika köer. I mindre städer som Östersund och Örnsköldsvik där man enbart har 12-meters tvåaxligt blir det ju ännu enklare.

Nu kan jag ha fel, men fritt ur minnet har jag för mig att bussgaraget i Umeå har fem längder i bredd, samt en separat längd där 12-metersbussar kan stå snedparkerade i 45-graders vinkel åt både höger och vänster. Och det mest dramatiska som kunde hända där var att man som "garagegubbe" fick kabla igång de bägge äldsta mest morgontrötta ledvagnarna med batterikärran vid 5-tiden på morgonen, då dessa alltid stod parkerade längst fram i varsin ledvagnskolonn. I övrigt märkte man inte alls några nackdelar med garagebyggnaden.

Lars-Håkan_E

De problem som jag minns från Östersund med kolonnparkering (där man förvisso hade fasta bussar turvis) är att alla måste parkeras i absolut rätt ordning, även om man inte har fasta bussar har man på många ställen några olika busstyper som måste ha olika filer och bussar som måste gå på vissa bestämda turer (för att komma hem för verkstadsbesök eller så)måste parkeras absolut rätt, på en stor depå går det åt en del arbetstid att hantera detta och rangera om på natten