Trevligt initiativ

Startat av 1896, 12 augusti 2016, 16:21:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En privatperson tänker starta busstrafik parallellt med Östgötatrafiken, det intressanta är att det görs utan vinstintressen:

www.bussmagasinet.se/2016/08/missnojd-med-lanstrafiken-startar-egen-busslinje/

Om man tittar på Östgötatrafikens linje 444 som trafikerar Djurön, så tycks det enbart gå en tur från Djurön in till Norrköping på morgonen, och en retur på eftermiddagen, så det blir en ordentlig utökning av trafiken, med ovanstående trafik.

Ulf Berlin

En tidtabell vore ju trevligt att se;)
Bussen,TCE 694,har ägts av Tjörns Omnibusstrafik och Hudiksvalls kommun.
Hoppas att ägaren/na är införstådda i vad som gäller att köra linjetrafik.../Ulf

Taunusch

Lycka till kan jag väl säga även om jag i ärlighetens namn inte tror särskilt mycket på affärsidén.

Säg att han ändå lyckas sälja tillräckligt många månadskort för att det ska finnas lönsamhet i att starta upp verksamheten. Hur löser man en så enkel sak som att bussen skulle haverera och bli ståendes någon vecka på verkstad?

Ersa

Det kanske är enklare att få de boende och företagarna i samhällena ute mot Djurön att känna samhörighet med sin egen buss, jämfört med att betala till det i jämförelse mer avlägsna Landstinget? Vi får se hur går.

Fler länkar:
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/han-vill-starta-ny-pendlarlinje-om4240305.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6490754

miikos

Fanns det inte någon privat i göteborg med, någon fabrik som ville göra jobbpendlingen bättre.

Men jag kan tänka mig att det är svårt att konkurrera med trafik som betalas till typ hälften utav skatter.

Privata postoperatörer har kommit och gått sedan postverket försvann.

Bara att anställa förare kostar en del, men att köra själv är nog svårt med tanke på kör och vilotidsregler. Och sedan lär väl Transportstyrelsen ta ut en del i avgifter för yrkestrafik?

Sundås

Jag är också skeptisk till detta.

Självklart kan en räkna på många sätt. Men om en räknar på att det är 21 arbetsdagar i månaden och entreprenören ifråga lyckas sälja pendlarkort till samtliga platser på samtliga turer, så ger det en intäkt på knappt 3800 kronor per dag till bränsle och löner. Och då måste varje tur vara full från första dag. Jag tror det är optimistiskt, men jag dömer inte ut någon. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

miikos

Oj, kollade transportstyrelsen och avgifterna var mycket billigare än vad jag trodde. Endast några tusen kr.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Finansiering-och-avgifter/Avgifter/Vagtrafik/Avgifter-for-tillstands--och-andra-provningar/Yrkestrafik/

Inte alls som inom järnvägen.

Lars_L

Problemet är väl att många gärna är positiva till att man startar en linje om man skickar ut enkäter, men det är inte samma sak som att man faktiskt kommer att åka den.  Dock kan man ju konstatera att det idag inte går att arbetspendla (i princip) mellan Djurön och Norrköping, då kvällsturen från Norrköping går redan 16.20. Förutsätter väl alltså att man jobbar deltid.

Enligt Wikipedia bor det 169 personer på Djurön (2010), må vara att antalet kanske ökat sedan dess och att han också räknar med en del boende längs vägen mot Norrköping. Men även om han räknar med 500 boende i underlaget, är det otroligt att han skulle få mer än 25 resenärer per dag och riktning. Det föreslagna priset på busskortet skulle väl täcka halva förarkostnaden i bästa fall.

I och för sig skulle man kunna tänka sig att en samfällighet eller något gick in och stötta. Det är nog många områden där man kanske tycker det är värt att det finns bussförbindelser och man är beredd att betala för att en förbindelse finns. Kanske för att barnen ska kunna ägna sig åt fritidsaktiviteter i Norrköping etc. Men då är det något annat än vanlig busskortsförsäljning och vanlig kontantförsäljning av biljetter som måste till.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

BSB101

Man ska också tänka på att de som bor där idag har löst sin pendling redan idag. Visst några skulle säkert börja åka med denna buss men troligtvis inte tillräckligt många. Om man sedan måste köpa ett kort för att ta sig vidare till sitt slutmål börjar det bli dyrt.

Jacob med C

Vet någon hur går med denna busslinje?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Mikey

Liksom många förutspådde verkar det ha varit svårt att få trafiken att gå runt. Det ser ut som att trafiken upphörde vid månadsskiftet, och bussen är nu till salu på blocket.

Tobias

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

BSB101

Detta visar nyttan av att göra en ordentlig marknadsundersökning innan man startar upp. Man bör även ha en uthållighet som sträcker sig mer än några månader.

Lars_L

Citat från: BSB101 skrivet 08 december 2016, 15:03:26 PM
Detta visar nyttan av att göra en ordentlig marknadsundersökning innan man startar upp. Man bör även ha en uthållighet som sträcker sig mer än några månader.

Fast i det här fallet hade han ju faktiskt gjort en sådan. Han hade ju skickat ut enkäter och fråga om intresse. Problemet är snarare att man måste ha kunskap om kollektivtrafik för att kunna tolka resultaten. Nu gör nu även de största bolagen och även de olika huvudmännen sådana här missar med nya linjer - för att man har orealistiska förväntningar på resandet.

Det finns två aspekter som gör det väldigt svårt att starta nya linjer. Dels kräver det som du säger att man har uthållighet och kan köra ganska långt tid, men det kräver också en relativt stor marknadsföringsinsats. Därtill måste den nya linjen givetvis också på något sätt vara bättre än det alternativ man använder i dagsläget. Särskilt svårt är det ju att locka över bilresenärer i glesbygd - det går helt enkelt inte att erbjuda ett utbud som kan locka över dem som har tillgång till bil, såvida de inte har mycket begränsad ekonomi. 

På landsbygd är det helt orealistiskt att räkna med en kollektivtrafikandel på mer än någon/några procent, särskilt om skolelever är undantagna. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Kanske man hade kunnat göra mera som man gjorde förr, dvs köra gods/småförsändelser åt folk. Göra ärenden inne i stan under uppehållstiden. Samt köra beställningstrafik på helger, och även fått några lokala företagare att sponsra verksamheten.
Men det är klart att utan stöd från den egna befolkningen och intäkterna från de vanliga pendlarna som grund att stå på, så klarar man det ju inte länge. Precis som bybytikerna/lanthandlarna läggs ner då byborna handlar för stor andel varor inne i stan.