6-timmars arbetsdag

Startat av 1896, 05 augusti 2016, 07:44:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 14:10:33 PM
Ja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är ingen bra debattör, i det här fallet så tyckte jag inte att det var så oerhört viktigt att länka till källan, då jag enbart ville påpeka för Erik att det faktiskt pågår försök med förkortad arbetstid.

Jag vet redan att det förekommer försök med förkortad arbetstid. Det jag ifrågasätter är bristen på flexibilitet i och med den eviga låsningen till 6 eller 8 timmar.

1896

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 16:01:10 PM
Jag vet redan att det förekommer försök med förkortad arbetstid. Det jag ifrågasätter är bristen på flexibilitet i och med den eviga låsningen till 6 eller 8 timmar.

Det är väl bara bra om man kan enas om en bestämd punkt som ska gälla överlag, och sedan får man lösa alla ev problem för respektive yrkeskategori innan man genomför det. Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 16:16:50 PM
Det är väl bara bra om man kan enas om en bestämd punkt som ska gälla överlag, och sedan får man lösa alla ev problem för respektive yrkeskategori innan man genomför det. Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.

Visst. Men så länge man hoppar över sjuan, och istället biter sig fast i sexan, lär det nog ta rätt lång tid att lyckas enas. Om man rent ekonomiskt ens klarar av att nå en så låg siffra. Sen är det ju inte direkt att "enas" när en arbetstagarorganisation insisterar på ett mål, och en arbetsgivarorganisation ska acceptera allt utan förbehåll. Förhandlingar fungerar inte direkt så.

1896

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 17:00:29 PM
Visst. Men så länge man hoppar över sjuan, och istället biter sig fast i sexan, lär det nog ta rätt lång tid att lyckas enas. Om man rent ekonomiskt ens klarar av att nå en så låg siffra. Sen är det ju inte direkt att "enas" när en arbetstagarorganisation insisterar på ett mål, och en arbetsgivarorganisation ska acceptera allt utan förbehåll. Förhandlingar fungerar inte direkt så.

Om man ska enas om en målsättning, vilken det vara månde, så kan man ju inte börja med att fråga sig vad motparten kommer att tycka, i synnerhet inte i detta fall, då man vet redan från början att vederbörande kommer att ha motargument.

BengaB40

Hej! "Generation Gratis" har talat! Den ultimata lösningen heter kommunism och revolution!  ;)  Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 16:16:50 PM
Det tog ju som Staffan skrev 54 år innan 8 timmars arbetsdag genomfördes fullt ut.

Nej, det skrev jag inte. Jag talade om 48-timmarsvecka contra 40-timmarsvecka. 8 timmars arbetsdag hade man ju även under 48-timmarsveckan men då jobbade man alltså även på lördagar.

Under några år på 1950- och 1960-talet var det vanligt med 9 timmars arbetsdag men då jobbade man inte lördag. Alltså 45-timmarsvecka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2016, 17:28:57 PM
Om man ska enas om en målsättning, vilken det vara månde, så kan man ju inte börja med att fråga sig vad motparten kommer att tycka, i synnerhet inte i detta fall, då man vet redan från början att vederbörande kommer att ha motargument.

Om vi håller oss till linjetrafiken så är ju problemet inte stort för operatörerna, alla sådana förändring hamnar hos beställaren som är den som får betala genom högre ersättningar i befintliga avtal, risken finns nog att det resulterar i indragningar när budgeten slår i taket.

I de yrken där det redan idag finns ett stort underskott på arbetskraft kommer nog 6 timmarsdagen att innebära en katastrof, det är ju inte i första hand 6 eller 8 timmar som hindrar rekryteringen idag.

Clabbe

En sextimmarsdag vore ju en önskedröm för De som planerar trafik. Sex timmar inom tretton timmars ramtid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 20:52:44 PM
En sextimmarsdag vore ju en önskedröm för De som planerar trafik. Sex timmar inom tretton timmars ramtid.

Nja, körpassen på morgonen brukar vara cirka tre timmar men på eftermiddagarna brukar de vara på fyra timmar. Så med för- och efterarbetstid samt tid för att köra till och från garaget så blir det nog ganska bra som det är nu ur planeringssynpunkt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Men ska man hypotetiskt tänka hur tillämpningen kan man bara spåna, om det blir avtal.

Lars-Håkan_E

Citat från: Clabbe skrivet 08 augusti 2016, 21:01:08 PM
Men ska man hypotetiskt tänka hur tillämpningen kan man bara spåna, om det blir avtal.

På många håll skulle det krävas 3 eller 4 dagars vecka för att få ihop körningar och arbetstider

1896

Om vi ser till det positiva, så har vi ju en hög arbetslöshet, och en reducering av arbetstiden med 2 timmar per dag, måste ju rimligtvis leda till fler arbetstillfällen, (fler betalar skatt) att sedan arbetsgivarna skriker om bristande kompetens när de ska rekrytera, det är en annan sak.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 14:34:57 PM
Om vi ser till det positiva, så har vi ju en hög arbetslöshet, och en reducering av arbetstiden med 2 timmar per dag, måste ju rimligtvis leda till fler arbetstillfällen, (fler betalar skatt) att sedan arbetsgivarna skriker om bristande kompetens när de ska rekrytera, det är en annan sak.

Det finns tyvärr inte kompetent folk att tillgå idag, en ensidig arbetstidsförkortning just för bussförare skulle inte slå så väl ut då det finns många andra yrkesgrupper som har betydligt sämre arbetsförhållanden både psykiskt och fysiskt.

Dessutom leder det nog inte till kortare arbetsdagar på flertal håll (förutom i storstäderna) utan det blir 3 eller 4 dagars vecka och timgubbar som får jobba på mindre stationeringar de överskjutande dagarna.

För egen del om man istället skulle behålla antalet fridagar skulle jag behöva tre gubbar/gummor som ska jobba 1,5-2 timmar dagligen, var hittar man sådan arbetskraft?

I Storstäderna Stockholm, Göteborg o Malmö borde man istället fortsätta med en arbetstidsförkortning som påbörjades redan i mitten på -80 talet, det är ju i dessa tätorter som den både behövs mest och kan hanteras praktiskt på ett bra sätt

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2016, 15:26:52 PM
Det finns tyvärr inte kompetent folk att tillgå idag, en ensidig arbetstidsförkortning just för bussförare skulle inte slå så väl ut då det finns många andra yrkesgrupper som har betydligt sämre arbetsförhållanden både psykiskt och fysiskt.

Dessutom leder det nog inte till kortare arbetsdagar på flertal håll (förutom i storstäderna) utan det blir 3 eller 4 dagars vecka och timgubbar som får jobba på mindre stationeringar de överskjutande dagarna.

För egen del om man istället skulle behålla antalet fridagar skulle jag behöva tre gubbar/gummor som ska jobba 1,5-2 timmar dagligen, var hittar man sådan arbetskraft?

I Storstäderna Stockholm, Göteborg o Malmö borde man istället fortsätta med en arbetstidsförkortning som påbörjades redan i mitten på -80 talet, det är ju i dessa tätorter som den både behövs mest och kan hanteras praktiskt på ett bra sätt

Om regeringen lagstiftar om 6 timmars arbetsdag för alla yrkesgrupper rakt av, så tror jag att det du beskriver är överkomliga problem.

Tänk på industrin där man kör maskinerna dygnet runt och personalen jobbar i tre olika skift per dygn idag, där det blir fyra skift per dygn istället, alltså en utökning av arbetsstyrkan med en fjärdedel, om man ser saken i ett större perspektiv så finns det stora fördelar.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2016, 15:42:00 PM
Om regeringen lagstiftar om 6 timmars arbetsdag för alla yrkesgrupper rakt av, så tror jag att det du beskriver är överkomliga problem.

Men 6-timmars arbetsdagar löser ju inte alls dagens problem med bristen på kompetent personal som Lars-Håkan skrev om. Snarare förvärrar det situationen.