6-timmars arbetsdag

Startat av 1896, 05 augusti 2016, 07:44:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Detta ämne har delats upp från tråden om Örebro stadstrafik i eventuell egen regi.
Detta då det är ett ämne som inte är begränsat till enbart Örebro tätort.
/Admin





Jag tycker att jag försöker att hålla det enkelt, men ni har en förmåga att krångla till det.

Vad gäller trygghets aspekten så är det precis som med 6 timmars arbetsdag, man måste komma ihåg att vanligt folk arbetar för att de ska kunna leva och absolut inte tvärtom. Och man kan överföra trygghet på arbetsgivaren, är det inte tryggare för ett lokalt bussbolag att veta att man har en linje med 2-3 bussar permanent, mot att kanske vinna en upphandling om 25 fordon ena vändan, för att i nästa stå helt utan trafik ?

Och om man som anställd efter en upphandling väljer att gå till den nya arbetsgivaren eller väljer att flytta eller långpendla, det är ganska ointressant, problemet är att du då redan har ställts inför det tvångsmässiga.

Att huvudmän sedan kan lägga upp upphandlingar på olika sätt vartefter det passar dem själva, det har vi också sett exempel på i det senaste (Kronoberg och Dalarna) man får få anbudsgivare, fast huvudsyftet kanske var att man ville bli av med en obekväm entreprenör ?

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 07:44:46 AM
Jag tycker att jag försöker att hålla det enkelt, men ni har en förmåga att krångla till det.

Vad gäller trygghets aspekten så är det precis som med 6 timmars arbetsdag, man måste komma ihåg att vanligt folk arbetar för att de ska kunna leva och absolut inte tvärtom. Och man kan överföra trygghet på arbetsgivaren, är det inte tryggare för ett lokalt bussbolag att veta att man har en linje med 2-3 bussar permanent, mot att kanske vinna en upphandling om 25 fordon ena vändan, för att i nästa stå helt utan trafik ?

Och om man som anställd efter en upphandling väljer att gå till den nya arbetsgivaren eller väljer att flytta eller långpendla, det är ganska ointressant, problemet är att du då redan har ställts inför det tvångsmässiga.

Att huvudmän sedan kan lägga upp upphandlingar på olika sätt vartefter det passar dem själva, det har vi också sett exempel på i det senaste (Kronoberg och Dalarna) man får få anbudsgivare, fast huvudsyftet kanske var att man ville bli av med en obekväm entreprenör ?

Eller så försöker vi se/ge/diskutera en större helhetsbild, genom att ta med så många olika aspekter och faktorer som möjligt. Helheten kanske inte går att hålla "enkel"?

6 timmars arbetsdag för busschaufförer är väl dessutom att ta i? Det är väl i princip bara möjligt för vissa skolbussförare, och då på en lägre årslönsbasis där man har en lägre garantilön, men även kan arbeta upp sig till en heltidslön om man tackar ja till extrakörningar.
Att krympa ramtiden från dagens 13½ timmar ner till någon slags rekordlåg nivå för att möjliggöra 6-timmarsdagar låter extremt radikalt. Då är det nog mer realistiskt att (om man vill) i ett första steg försöka förhandla ner ramtiden till ungefär 12½ eller 12 timmar.

Citat från: MrH skrivet 03 augusti 2016, 10:39:27 AM
Jag anser att jag berikats av att ha jobbat på Busslink/Keolis, Swebus/Nobina, KR trafik, Mohlins Bussar och VS & Perssons. Allt har inte varit perfekt hos någon, men heller inget som varit helt åt skogen. Idag jobbar jag hos en "länshuvudman" och har stor nytta av mina tidigare erfarenheter i nuvarande roll.

Jag höll på att glömma att jag instämmer i detta. Att ha arbetat för ett tiotal olika företag har även gett mig nyttiga erfarenheter och ett större perspektiv. Man har lärt sig mycket nyttigt både på vissa pyttesmå och hos vissa jättestora företag. Vissa enstaka arbetsgivare har varit usla, och där har man bara stannat några få månader. Andra har varit mellan helt okej till riktigt bra. I efterhand har jag dock inte ångrat att jag provade på ett enda område och en enda av arbetsgivarna.

1896

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 08:31:14 AM

6 timmars arbetsdag för busschaufförer är väl dessutom att ta i? Det är väl i princip bara möjligt för vissa skolbussförare, och då på en lägre årslönsbasis där man har en lägre garantilön, men även kan arbeta upp sig till en heltidslön om man tackar ja till extrakörningar.
Att krympa ramtiden från dagens 13½ timmar ner till någon slags rekordlåg nivå för att möjliggöra 6-timmarsdagar låter extremt radikalt. Då är det nog mer realistiskt att (om man vill) i ett första steg försöka förhandla ner ramtiden till ungefär 12½ eller 12 timmar.


Du missade poängen igen, men 6 timmar arbetsdag är väl ändå en framtidsdröm, även för bussförare ? Jag vet att det finns intressen som håller på att titta på hur det skulle kunna gå att lösa med bibehållen lön, och jag förstår inte varför vissa skribenter på forumet alltid låser sig vid att varje specifik arbetsdag måste kortas ? Med bibehållna körtidsregler skulle en direkt konsekvens bli fler fridagar i schemat.

Och tycker man att det är roligt att byta arbetsgivare stup i kvarten, så må väl det vara hänt, men då ska det ske på frivillig basis.

 

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 09:02:33 AM
Du missade poängen igen, men 6 timmar arbetsdag är väl ändå en framtidsdröm, även för bussförare ? Jag vet att det finns intressen som håller på att titta på hur det skulle kunna gå att lösa med bibehållen lön, och jag förstår inte varför vissa skribenter på forumet alltid låser sig vid att varje specifik arbetsdag måste kortas ? Med bibehållna körtidsregler skulle en direkt konsekvens bli fler fridagar i schemat.

Det är rätt enkelt:
Om man talar om 6-timmars arbetsdagar, så kommer de flesta att fokusera på antal timmar per separat arbetsdag.
Om man istället talar om 30-timmars arbetsvecka, eller 600-timmars arbetsmånad, så lär folk ha lättare att fokusera på en varierande arbetsvecka/arbetsmånad med 30/600 timmar i genomsnitt.

1896

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:10:17 AM
Det är rätt enkelt:
Om man talar om 6-timmars arbetsdagar, så kommer de flesta att fokusera på antal timmar per separat arbetsdag.
Om man istället talar om 30-timmars arbetsvecka, eller 600-timmars arbetsmånad, så lär folk ha lättare att fokusera på en varierande arbetsvecka/arbetsmånad med 30/600 timmar i genomsnitt.

Nu är du väl ändå inne på petitesser ? 6 timmars arbetsdag är ju exakt samma sak som 30 timmars arbetsvecka.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 09:25:13 AM
Nu är du väl ändå inne på petitesser ? 6 timmars arbetsdag är ju exakt samma sak som 30 timmars arbetsvecka.

Som sagt: Man kan framställa sig på olika nivåer av tydlighet. Finns det otydligheter? Kan man undvika missförstånd? Hur kan andra skribenter ska uppfatta argumenten? Kan det hända att de låser sig vid separat arbetsdag, eller förstår alla andra skribenter automatiskt att man menade "utjämnat på en hel månad"?
Det är många därute som kan uppfatta att en "6-timmars arbetsdag" innebär att arbetstiden per enskild dag inte får överstiga 6 timmar. Samt även att en "30-timmars arbetsvecka" innebär att arbetstiden per enskild vecka inte får överstiga 30 timmar.

1896

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2016, 09:34:39 AM
Som sagt: Man kan framställa sig på olika nivåer av tydlighet. Finns det otydligheter? Kan man undvika missförstånd? Hur kan andra skribenter ska uppfatta argumenten? Kan det hända att de låser sig vid separat arbetsdag, eller förstår alla andra skribenter automatiskt att man menade "utjämnat på en hel månad"?
Det är många därute som kan uppfatta att en "6-timmars arbetsdag" innebär att arbetstiden per enskild dag inte får överstiga 6 timmar. Samt även att en "30-timmars arbetsvecka" innebär att arbetstiden per enskild vecka inte får överstiga 30 timmar.

6 timmars arbetsdag är ju ett begrepp som nyttjas när man talar om att sänka arbetstiden, sedan får man väl använda sunt förnuft för att ställa det i relation till exakt vad det innebär för olika yrkeskategorier.

Lars_L

Fast just  när det gäller busstrafik skulle ju 30-timmarsvecka innebära att kostnaden för personal (med bibehållen lön) ökade med i princip den minskade arbetstid det handlar om - alltså 33 procent. Blir ju inga effektiviseringar med 30-timmarsvecka.

Eftersom förarkostnaden står för ungefär hälften av driftskostnaderna innebär ju det att kostnadsökningen skulle bli 17-20 procent för busstrafiken. Endera i höjda biljettpriser eller högre skatt. Sedan tror jag att många hellre skulle fortsätta vilja jobba 40-timmar, och få 7-9 000 mer i lön istället per månad, om nu det valet fanns.

Däremot kan ju kommunal om man vill istället för löneökningar förhandla sig till kortare arbetsdagar. Jag är dock inte säker på att alla förare skulle uppskatta det. Pengar är ändå en rätt stark drivkraft....

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Citat från: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 10:07:25 AM
Fast just  när det gäller busstrafik skulle ju 30-timmarsvecka innebära att kostnaden för personal (med bibehållen lön) ökade med i princip den minskade arbetstid det handlar om - alltså 33 procent. Blir ju inga effektiviseringar med 30-timmarsvecka.

Eftersom förarkostnaden står för ungefär hälften av driftskostnaderna innebär ju det att kostnadsökningen skulle bli 17-20 procent för busstrafiken. Endera i höjda biljettpriser eller högre skatt. Sedan tror jag att många hellre skulle fortsätta vilja jobba 40-timmar, och få 7-9 000 mer i lön istället per månad, om nu det valet fanns.

Däremot kan ju kommunal om man vill istället för löneökningar förhandla sig till kortare arbetsdagar. Jag är dock inte säker på att alla förare skulle uppskatta det. Pengar är ändå en rätt stark drivkraft....



Man räknar med andra samhällsvinster istället, folk kommer att må bättre med reducerad arbetstid.

Lars-Håkan_E

Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2016, 10:59:34 AM
Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag

Ja, det senare är väl att föredra, om man kan komma överens, ger ju fler fridagar.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 10:54:46 AM
Man räknar med andra samhällsvinster istället, folk kommer att må bättre med reducerad arbetstid.

Det finns tveklöst sådana effekter. Men man måste ju ändå har råd med att genomföra dem. Ingen kommer ju tycka att just bussförare ska ha den förmånen, utan även byggarbetare, taxiförare och alla andra yrkesgrupper kommer det ju vara samma samhällsvinst för.

Samtidigt kan ju konstateras att bussförare hör till dem som har längst arbetstid inom landstingens verksamhet. Sjuksköterskor har väl 37,5 timmar och tjänstemän brukar väl ligga på 38 eller något sådant. Så där skulle ju Kommunal kunna göra en påstötning, om än man givetvis aldrig får något gratis i förhandlingar. Tar man en del av "potten" för ökad lön, till kortare arbetstid och har den strategin under några år, så kan man nog får ner veckoarbetstiden några timmar iaf.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2016, 10:59:34 AM
Sextimmarsdagar skulle man ju i huvudsak bara kunna planera i tätortstrafik, i övriga fall blir det avlösningar på linjerna eller att man kör 3 eller 4 dagar i veckan 7-10 timmar/dag

Precis som nu då med andra ord?

1896

Citat från: Lars_L skrivet 05 augusti 2016, 20:43:33 PM
Det finns tveklöst sådana effekter. Men man måste ju ändå har råd med att genomföra dem. Ingen kommer ju tycka att just bussförare ska ha den förmånen, utan även byggarbetare, taxiförare och alla andra yrkesgrupper kommer det ju vara samma samhällsvinst för.

Samtidigt kan ju konstateras att bussförare hör till dem som har längst arbetstid inom landstingens verksamhet. Sjuksköterskor har väl 37,5 timmar och tjänstemän brukar väl ligga på 38 eller något sådant. Så där skulle ju Kommunal kunna göra en påstötning, om än man givetvis aldrig får något gratis i förhandlingar. Tar man en del av "potten" för ökad lön, till kortare arbetstid och har den strategin under några år, så kan man nog får ner veckoarbetstiden några timmar iaf.



Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2016, 21:16:51 PM
Precis som nu då med andra ord?

Ja, fast med fler fridagar i schemat.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 15:19:57 PM
Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

Men inga tillgångar är obegränsade i samhället. Vare sig resurser eller pengar. Man kan inte genomföra fler förändringar än vad man har råd med. Dvs inte dra i ena änden utan att den andra änden ska förbli opåverkad. På samma vis som att man som privatperson inte har råd att gå ner i arbetstid och lön hur mycket som helst, då man ju har sina fasta utgifter.
Jag förstår inte heller varför man måste ta i så mycket med att ta bort hela två timmar/arbetsdag. Varför är det inga som provar sig fram med t.ex 7 timmars arbetsdagar inom vissa krävande yrken, som t.ex inom vården? Måste alla vara så låsta till exakt 8, eller exakt 6 timmar?

Personligen tycker jag att bussbranschen behöver ägna sig åt påfyllningen av yngre förare först, så att dessa kan täcka upp dagens förarbrist med dagens arbetstider. Om man därefter lyckas hitta fler engagerade duktiga förare, kanske antalet anställda kan komma att räcka till för experiment med kortare arbetsdagar.
Idag är det snarare tvärtom - att de förare som finns får jobba en hel del längre dagar än normalt, för att det ofta fattas förare. Om man då införde 6 timmars arbetstid rakt av idag... Då skulle många avgångar bli inställda pga personalbrist.