Rejäl husbuss

Startat av 1896, 04 augusti 2016, 20:25:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Enligt SBH så har den sitt ursprung i södra Sverige:

www.blocket.se/vasterbotten/Husbuss_setra_dubbeldackare__87a__b_kort_reg__68297748.htm?ca=6&w=3

Personbilsreggad....   Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.

Fast den är snygg iaf, om vi ska se till det positiva.  :)

zjbus

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 augusti 2016, 20:25:33 PM
Enligt SBH så har den sitt ursprung i södra Sverige:

www.blocket.se/vasterbotten/Husbuss_setra_dubbeldackare__87a__b_kort_reg__68297748.htm?ca=6&w=3

Personbilsreggad....   Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.

Fast den är snygg iaf, om vi ska se till det positiva.  :)
En buss med en tjänstevikt på 16500 kg ja hur kan man få registrera den som en personbil och köra den med B-körkort, det mesta är tydligen möjligt i dag bussar registrerade som lastbilar och tvärtom men det här tar väl ändå priset.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2016, 20:45:05 PM
En buss med en tjänstevikt på 16500 kg ja hur kan man få registrera den som en personbil och köra den med B-körkort, det mesta är tydligen möjligt i dag bussar registrerade som lastbilar och tvärtom men det här tar väl ändå priset.

Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.

Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 augusti 2016, 20:25:33 PM
Personbilsreggad....   Blir ju än mer obegripligt för detta fordon.

Ja, visst hade vi lite obegripliga nationella regler fram till mitten av 1990-talet.
Men tiden efter 1995 blev det lite mer enhetligt riktat, följt av fullständigt enhetligt uppstyrt efter 2013! ;)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Nya-korkortsregler-i-Sverige/

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2016, 21:11:31 PM
Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.

Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Så det är bara antalet sittplatser som avgör om det går att registrera en buss som buss eller personbil klass 2 möjligtvis undantaget de dubbelledande bussarna då?
Ja frågan är vad som är värst att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före juli 1996 får köra en buss eller att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före dec. 1976 får köra en mc?

Björn Forslund

Det måste vara någon form av inredning. Att bara slänga ut stolar o regga om till PB går inte. Den tomma ytan räknas då som lastutrymme och då blir det lastbil istället.

1896

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2016, 23:59:22 PM
Ja frågan är vad som är värst att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före juli 1996 får köra en buss eller att vem som helst med ett personbilskörkort utfärdat före dec. 1976 får köra en mc?

När jag gjorde teoriprovet för personbil -87, då hade jag bara att besvara 20 extra frågor för att få MC behörigheten.

Peter Öden

Hej !

Tore Anderssons Busstrafik i Halmstad kommer bussen ifrån.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2016, 07:49:25 AM
När jag gjorde teoriprovet för personbil -87, då hade jag bara att besvara 20 extra frågor för att få MC behörigheten.

När jag tog körkort 1964 var det inga extra frågor alls för att få MC-behörighet i körkortet. Alla som klarade kraven för körkort B fick helt automatiskt också A. Ingen körning av MC ingick i utbildningen men det berördes lite - med tonvikt på lite - i teoriundervisningen några saker man skulle tänka på speciellt om man körde MC. Jag kan alltså helt lagligt sätta mig och köra en värstingversion av Harley Davidson fast min enda erfarenhet av att köra motordrivna tvåhjulingar är från moped. Och det har jag inte kört sedan 1961.

Jag gillar absolut inte körkortsreglerna för personbil klass II men jag tror ändå att det är säkrare att en som haft B-körkort i tjugo år är bättre på att köra buss utan tidigare utbildning än att köra MC under motsvarande premisser. Med "köra buss" menar jag i detta sammanhang förflytta en buss. För att köra buss yrkesmässigt krävs en hel del kunskaper utöver att flytta bussen från A till B.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Fram till 19761231 var det så att man fick A behörigheten "på köpet" när man tog B körkort, helt vansinnigt. Det finns alltså många i vårat avlånga land som har behörighet att köra värstingmc trots att de aldrig suttit på en mc.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 10:44:43 AM
Fram till 19761231 var det så att man fick A behörigheten "på köpet" när man tog B körkort, helt vansinnigt. Det finns alltså många i vårat avlånga land som har behörighet att köra värstingmc trots att de aldrig suttit på en mc.

Ja, jag är en av dem... Men å andra sidan skulle jag knappast våga sätta mig på en värstingmc - eller ens en "spûna" som vi sa där jag var grabb. Lättviktsmotorcykel var väl det "riktiga" namnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2016, 10:54:05 AM
Ja, jag är en av dem... Men å andra sidan skulle jag knappast våga sätta mig på en värstingmc - eller ens en "spûna" som vi sa där jag var grabb. Lättviktsmotorcykel var väl det "riktiga" namnet.
Dom flesta har väl förhoppningsvis liksom du en självbevarelsedrift att inte ställa till det och skada andra och/eller sig själva men behörigheten har alla som tog endast bilkörkort vid 18 års ålder, har det kvar och i dag är 58 +

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 07:37:49 AM
Det måste vara någon form av inredning. Att bara slänga ut stolar o regga om till PB går inte. Den tomma ytan räknas då som lastutrymme och då blir det lastbil istället.
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2016, 21:11:31 PM
Den är registrerad som personbil klass II. Säljarna av sådana brukar "glömma" en del förbehåll i reglerna. Som att man måste ha B-körkort taget före juli 1996 och att det inte får ha varit indraget sedan dess för att få köra sådant fordon. Annars krävs C-körkort. Uppenbarligen räcker det inte med D-körkort.

Som personbil klass II kan alla bussar inregistreras. En delikat fråga, som jag inte sett bli utredd, är om de dubbelledade bussarna i Göteborg och Malmö (ca 24 meter långa) också kan bli personbil klass II. Fast dessa kanske inte kommer att säljas till privatpersoner.
Vet du hur det är med "vanliga" ledbussar då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:50:48 AM
Vet du hur det är med "vanliga" ledbussar då?

Jodå, de kan registreras som personbil klass II. När det gäller dubbelledade bussar är det vad jag förstår inga hinder att registrera dem som personbil klass II men sådana bussar får ju bara framföras på vissa avsynade sträckor och i övrigt endast på dispens. Så det faller på att den som köper en sådan för att inreda den som pb II väl knappast gör det för att köra en bestämd sträcka i Göteborg eller Malmö och därutöver måste ha vägtransportledare med sig. Om inte annat skulle detta bli väldigt dyrt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)