Gilla-knapp och fler bilder

Startat av Patrik, 19 april 2016, 21:27:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Nico skrivet 22 april 2016, 15:16:22 PM

Nej, det menar jag inte utan den tolkningen är helt och hållet din. Kan dock omformulera det som så att det jag åsyftade med ordvalet "majoriteten" var att vi på Svenska Omnibusföreningens ideella forum »Bussnack« överlag försöker att tillgodose behoven hos så många grupper besökare/bussentusiaster som möjligt som vill besöka oss... och alla har ännu inte uppkoppling utan tak... Det kanske sedan är fel ur din horisont Jocke, men även det är upp till dig att tolka som du vill.

Hur du än vrider och vänder på det där så kommer det ju tyvärr fortfarande till den punkten, att majoriteten, eller de flesta "grupperna / besökarna" hur du vill formulera det, har en uppkoppling utan vidare snål begränsning.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico

Citat från: jocke skrivet 23 april 2016, 01:41:36 AM
Hur du än vrider och vänder på det där så kommer det ju tyvärr fortfarande till den punkten, att majoriteten, eller de flesta "grupperna / besökarna" hur du vill formulera det, har en uppkoppling utan vidare snål begränsning.

Mja, som jag uppfattar det så är det mera du som försöker vränga till hela för att det ska passa din tolkning. Det är som sagt fortfarande upp till dig. För egen del så har jag inget mer att tillföra och lämnar därför ämnet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

jocke

Citat från: Nico skrivet 23 april 2016, 09:21:07 AM
Mja, som jag uppfattar det så är det mera du som försöker vränga till hela för att det ska passa din tolkning. Det är som sagt fortfarande upp till dig. För egen del så har jag inget mer att tillföra och lämnar därför ämnet.

Jag frågade dig om vad du menade? Och eftersom du inte kan berätta det, och nu "lämnar" ämnet, så tar jag för givet att min tolkning var den rätta. En tolkning som jag gissar är brutalt fel. Men det är ju alltid samma argument varje gång någon tar upp detta ämne. Vi kör strutsteam o kör huvudet i sanden några år till, så kanske dom med tak har uppgraderat sig.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 21 april 2016, 21:15:18 PM
Fast forumets huvudfunktion är väl inte Mobil? För hur många lägger upp miljontalsbilder via mobil?
I dagens läge finns det ju INGEN som har en internetuppkoppling hemma som har ett Tak.

Jag håller med Patrik här, förlåt, men det är världens dåligaste ursäkt.

Och om det nu är så att 1 av 500 medlemmar har tak på sitt mobilsurf som gör att 30 bilder i ett inlägg skulle ta upp det. Då är det smällar man får ta, onödigt att det ska straffa kollektivet.

Jag vet väldigt många som sitter hemma med mobila routrar (med datatak) i sina hem, då dyra ADSL-lösningar över koppartråd och dubbla räkningar är det enda (dyra) alternativet att slippa datatak. Som sagt har inte varenda människa i detta land fiberkabel rätt in i sina datorer, även om vissa här verkar tro det... bara för att de själva råkar ha det?

Ersa

Citat från: Jona skrivet 20 april 2016, 20:58:09 PM
Detta har tolkats som att man bör skriva mer kommentar än fina bilder utan förklara vad man tycker är fint och vad man gillar.
Ibland kommer man inte på vad man ska skriva annat en fina bilder, men det får man ju inte skriva.
Så då kan det tänkas man helt enkelt inte fäller en kommentar alls.

Detta är ju ett diskussionsforum, och har alltid varit ett diskussionsforum, ända sedan Parsimony-tiden. Är det verkligen så svårt för folk att formulera en halvdan meningsuppbyggnad numera?

Lars-Håkan_E

Jag har en helt annan synpunkt :-)

Det problem jag upplever redan idag med 20 bilder i ett inlägg är att vid dålig uppkoppling (främst där 4G inte finns) så drabbas man ofta av time out innan hela inlägget har lästs in, detta är ju inget problem när man sitter på fast lina men t.ex igår på Skåneslätten hade jag svårt att se hela Patric:s inlägg från Kiruna trots att det bara innehöll fyra bilder innan time out uppstod.

Detta fenomen har jag förutom ute i landet via HPRS/3G även noterat på vissa hotell med "Fritt Wi-Fi" och på fartyg med Wi-Fi via satellit, det är ju inte värre än att man får kika på dessa inlägg när man har en bättre uppkoppling.



Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 april 2016, 15:16:22 PM
Nej, det menar jag inte utan den tolkningen är helt och hållet din. Kan dock omformulera det som så att det jag åsyftade med ordvalet "majoriteten" var att vi på Svenska Omnibusföreningens ideella forum »Bussnack« överlag försöker att tillgodose behoven hos så många grupper besökare/bussentusiaster som möjligt som vill besöka oss... och alla har ännu inte uppkoppling utan tak... Det kanske sedan är fel ur din horisont Jocke, men även det är upp till dig att tolka som du vill.

Vad majoriteten av medlemmarna i föreningen som äger, betalar och sköter om forumet har för åsikter kanske kommer fram på framtida medlemsmöten. Personligen tycker jag att SvOF är väldigt generösa som erbjuder ett gratis forum till så många icke-medlemmar utan motkrav på varken pengar eller motprestationer inom föreningslivet.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 13:45:39 PM
Vad majoriteten av medlemmarna i föreningen som äger, betalar och sköter om forumet har för åsikter kanske kommer fram på framtida medlemsmöten. Personligen tycker jag att SvOF är väldigt generösa som erbjuder ett gratis forum till så många icke-medlemmar utan motkrav på varken pengar eller motprestationer inom föreningslivet.

Hear, hear...!

Man får mycket för inget...här också...

M v h   Walle

Henke

Det är bra som det är.

Jag har iaf begränsat antal Gigabyte eller vad det heter på mitt abonnemang.

Gillaknappen har jag ingen erfarenhet av,  har ej Facebook..  Men kan spontant tycka att det är väl trevligare med en rad eller två istället för ett gilla?

kalleg

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2016, 13:45:39 PM
Vad majoriteten av medlemmarna i föreningen som äger, betalar och sköter om forumet har för åsikter kanske kommer fram på framtida medlemsmöten. Personligen tycker jag att SvOF är väldigt generösa som erbjuder ett gratis forum till så många icke-medlemmar utan motkrav på varken pengar eller motprestationer inom föreningslivet.
Javisst vill SvOf döda forumet är det ju bara att låsa det för icke medlemmar.

Peter Rost

Citat från: kalleg skrivet 24 april 2016, 23:01:32 PM
Javisst vill SvOf döda forumet är det ju bara att låsa det för icke medlemmar.

Jag tror inte att SvOF har för avsikt att låsa forumet för icke medlemmar.

Ersa

#26
Citat från: kalleg skrivet 24 april 2016, 23:01:32 PM
Javisst vill SvOf döda forumet är det ju bara att låsa det för icke medlemmar.

I de banorna är det nog enbart du som tänkt. Tänk att man kan reta upp så många, bara om man antyder något om föreningen... ::)

Att regeln med 20 bilder kom till, först som rekommendation och därefter som regel, var ju "frihet under ansvar" uppenbarligen inte fungerade, då trådar med uppåt 50-70 bilder dök upp. Med en massa klagomål som följd.
I många andra forum, som t.ex närmste grannforumet SSS-forum verkar de märkligt nog klara sig utan både megatrådar och gillaknappar. Inte heller dyker det upp trådar med önskemål på sådant. Så där kanske man fortsättningsvis kan lägga in megatrådar med 65 inlägg om man vill? Å andra sidan har de en regel om att bilderna inte bör vara bredare än 800 px, så det forumet räknas väl därmed inte heller som "2000-talsmässigt"?

AdmirT

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2016, 00:45:40 AM
I de banorna är det nog enbart du som tänkt. Tänk att man kan reta upp så många, bara om man antyder något om föreningen... ::)

Att regeln med 20 bilder kom till, först som rekommendation och därefter som regel, var ju "frihet under ansvar" uppenbarligen inte fungerade, då trådar med uppåt 50-70 bilder dök upp. Med en massa klagomål som följd.
I många andra forum, som t.ex närmste grannforumet SSS-forum verkar de märkligt nog klara sig utan både megatrådar och gillaknappar. Inte heller dyker det upp trådar med önskemål på sådant. Så där kanske man fortsättningsvis kan lägga in megatrådar med 65 inlägg om man vill? Å andra sidan har de en regel om att bilderna inte bör vara bredare än 800 px, så det forumet räknas väl därmed inte heller som "2000-talsmässigt"?

Varje forum har sina för - och nackdelar och man kommer aldrig kunna tillfredsställa varje medlems önskemål, men att komma med förslag är inte fel och sedan är det upp till admin att tänka över det och argumentera antingen för eller emot förslaget. Jag står bakom Patriks förslag i detta fall eftersom jag själv driver en grupp på Facebook tillsammans med två andra personer där vi har cirka 1.200 medlemmar idag och hittills har vi inte upplevt att gilla-knappen tar ut kommentarerna utan det fungerar bra med både gillningar och kommentarer. Varför inte åtminstone testa förslaget och sedan efter en viss tid utvärdera det för att se hur det fungerar med hjälp av statistik?

När det gäller antal bilder i en tråd finns det många användare på forumet som postar 20 bilder när de skapar en tråd och sedan lägger till cirka 5-10 bilder till i svarsfältet. Då blir det ju precis på samma sätt, dvs att man kringgår regeln utan att något görs åt saken så som jag upplever det. Sen har jag då varken tid eller ork själv att posta 70 bilder i ett inlägg och jag slår vad om att ingen annan på forumet kommer göra samma sak för det är bara överdrivet och onödigt vilket kommer göra inlägget ointressant.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 25 april 2016, 01:24:49 AM
Varje forum har sina för - och nackdelar och man kommer aldrig kunna tillfredsställa varje medlems önskemål, men att komma med förslag är inte fel och sedan är det upp till admin att tänka över det och argumentera antingen för eller emot förslaget. Jag står bakom Patriks förslag i detta fall eftersom jag själv driver en grupp på Facebook tillsammans med två andra personer där vi har cirka 1.200 medlemmar idag och hittills har vi inte upplevt att gilla-knappen tar ut kommentarerna utan det fungerar bra med både gillningar och kommentarer. Varför inte åtminstone testa förslaget och sedan efter en viss tid utvärdera det för att se hur det fungerar med hjälp av statistik?

När det gäller antal bilder i en tråd finns det många användare på forumet som postar 20 bilder när de skapar en tråd och sedan lägger till cirka 5-10 bilder till i svarsfältet. Då blir det ju precis på samma sätt, dvs att man kringgår regeln utan att något görs åt saken så som jag upplever det. Sen har jag då varken tid eller ork själv att posta 70 bilder i ett inlägg och jag slår vad om att ingen annan på forumet kommer göra samma sak för det är bara överdrivet och onödigt vilket kommer göra inlägget ointressant.

Hur fungerar det på Facebook då man vill få över 20 bilder att visas på skärmen exakt samtidigt?

Att du personligen inte kommer att starta 70-bilderstrådar innebär ju inte att uppåt 4-5 st andra deltagare kommer att göra det. Precis som de förra gångerna.

Att lägga in 20 bilder i startinlägget och ytterligare 20 bilder i ett svar gör man i så fall enbart för att medvetet provocera och reta upp andra forumdeltagare. Givetvis borde ju alla förstå att regeln gäller antal bilder per trådvisning. Av orsaker som Lars-Håkan E helt seriös berättade om. Dvs inte en "dålig ursäkt".

Anders Noren

Citat från: WalleW skrivet 22 april 2016, 14:34:28 PM

Jag skriver hellre att jag håller med, och kompletterar med följande:
Eftersom nästan allt som skrivs och sägs nu för tiden måste "tolkas" i flera led (varför duger inte ett rakt besked längre ?), så kommer snart kravet på att Gilla-knappen måste kompletteras med en Ogilla-knapp.
Annars kan det ju tolkas som att den som inte trycker på Gilla-knappen automatiskt ogillar objektet för ögonen och/eller tanken. Eller hur ska man annars tolka det... ::)...


Jag drar mig till minnes återkommande diskussioner i Postvagnen som kan sammanfattas ungefär så här, lite tillspetsat.

* Ingen kommenterar mina bilder. Hatar ni mig? Nu lämnar jag Postvagnen!
* Du ställde en fråga om motivet i mitt foto. Din fråga handlade inte om bildkomposition, fototeknik, kamerautrustning eller något annat fotografi-relaterat. Hatar du mig? Nu lämnar jag Postvagnen!

Det var länge sedan jag såg en sådan tråd, så jag antar att de som var i första hand fotografiintresserade till slut gjorde verklighet av sina hot och lämnade de järnvägsintresserades diskussionsforum.

Missförstå mig inte - bilder kan vara jätteintressanta men kanske främst om motivet leder till en jätteintressant diskussion. Tycker jag, alltså.