En veteran beskådas

Startat av Greger Larsson, 06 mars 2016, 14:56:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Herrarna lyssnar(?) intresserat, medan pojken till höger verkar ha annat i görningen:


WalleW

Härligt livfull bild igen  :)...
Kan platsen vara Norrmalmstorg..?

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 mars 2016, 14:56:51 PM
Herrarna lyssnar(?) intresserat, medan pojken till höger verkar ha annat i görningen:




Bakom till höger ser man en dubbeldäckare som är en Büssing. Till vänster syns en Capitol :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2016, 03:49:58 AM

Bakom till höger ser man en dubbeldäckare som är en Büssing. Till vänster syns en Capitol :)

Büssing-dubbeldäckaren för vänster-trafik med framdörren öppen är en av ett antal (?) "Rundturs-bussar" som SS hade.
Hur många fanns det?
Var det en sådan som körde in i ett för lågt trafik-arrangemang och skadade några turister, eller var den olyckan efter H-omläggningen..?

/    M v h   Walle

Railmaster

Det är mycket riktigt en av SS tre H28 varav en krockade under en abbonnemangskörning, ingen av de tre vagnarna byggdes om till högertrafik.

Hur med scanians registreringsnumer? A 75205 kan väl knappast ha varit det ursprungliga numret?

Noterar att den uråldriga bussen vid fototillfället är ungefär lika gammal som SSS H59 5424 är idag! :)

K R

Citat från: Railmaster skrivet 07 mars 2016, 08:42:05 AM

Hur med scanians registreringsnumer? A 75205 kan väl knappast ha varit det ursprungliga numret?

Noterar att den uråldriga bussen vid fototillfället är ungefär lika gammal som SSS H59 5424 är idag! :)

Hej!

Nej, denna buss hade ursprungligen vid leverensen 1928 registreringen A13047 för att sedan snart därefter erhålla A16058.
Detta nummer, A75205, åsattes vagnen när den blev aktiv museibuss i trafik under 60-talet efter att ha varit undanställd.
Ett lite speciellt nummer är det onekligen, då det egentligen skulle burits av den 200:e, ej levererade Metropolen...

Ja, sådana jämförelser i tid sätter verkligen saker och ting i perspektiv!
Om bilden ovan är tagen 1966 så var/är bussarna i båda fallen ifråga 38 år!

Jag noterar även att Capitolen i bakgrunden är sent reviderad med grått tak och, om inte bildens färger ljuger,
möjligen ser ut att vara lackerad i den kommande modekulören oxblod...

mvh K R

WalleW


Tack för info  :) !
Ämnet om olyckan var på tapeten här i forumet 2008:

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2008:

"Du tänker nog på händelsen när en av SS:s H28:or under en abonnerad körning krockade med byggnadsställningarna för bygget av Essingeleden i Nybodabacken, dvs dåvarande E4 Södertäljevägen. Jag tror att året var 1964 eller 1965, och minns jag rätt var det tre stycken som strök med. Tysk var nån iallafall, kanske t o m alla tre. "

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2008:

"Den olyckan inträffade 13 september 1965 och det var två döda. Olyckan hände vid Sockenvägens påfart till Essingeleden. Mina stockholmsgeografiska kunskaper räcker inte för att säga om det är samma sak som Nybodabacken.
Inblandad fordon var för övrigt A 75579. Bussen blev inte värre skadad än att den kunde repareras. H28 byggdes aldrig om till högetrafik men rullade ändå fram till augusti 1970.
Källa: Leif Stolt "Dubbeldäckare i Stockholm"."

Slut på citat.

/   M v h   Walle









Anmäl till moderator    Loggat

吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 07 mars 2016, 09:25:59 AM
Hej!

Nej, denna buss hade ursprungligen vid leverensen 1928 registreringen A13047 för att sedan snart därefter erhålla A16058.
Detta nummer, A75205, åsattes vagnen när den blev aktiv museibuss i trafik under 60-talet efter att ha varit undanställd.
Ett lite speciellt nummer är det onekligen, då det egentligen skulle burits av den 200:e, ej levererade Metropolen...



I vilket skick är den här fina bussen idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2016, 16:54:58 PM
I vilket skick är den här fina bussen idag?

Hej!

Den står på Spårvägsmuseet i Stockholm, men har inte varit ute i trafiken nu på några år.
Har bl a varit med vid några tillfällen på det årliga evenemanget Prins Bertil Memorial/Gärdesloppet.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 07 mars 2016, 22:57:46 PM
Hej!

Den står på Spårvägsmuseet i Stockholm, men har inte varit ute i trafiken nu på några år.
Har bl a varit med vid några tillfällen på det årliga evenemanget Prins Bertil Memorial/Gärdesloppet.

mvh K R


Men den är körbar alltså?

Det skulle vara roligt att få se denna ute och rulla :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nisse Bökelund

Hej.
I denna journalfilm från Stockholm från 1927 så
ca, 3,30 in i filmen så dyker det upp både en Tidaholmare
och en Scania-Vabis. Ombyggnaden av Centralstationen
i inledningen av filmen kan också vara intressant.
Mycket handkraft och inga maskiner.
Notera även klockan vid resgodset inne i centralhallen, som efter att både ha varit
magasinerad och uppsatt vid posten i Tomteboda numera upprustad och fin
finns utanför Centralen.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=199&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3dtrafik

Hälsningar Nisse.