Kommunal inleder avtalsrörelse

Startat av 1896, 01 mars 2016, 14:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.bussmagasinet.se/2016/03/kommunal-inleder-avtalsrorelse-for-bussforare/

Pratade med någon på, om det var SEKO, alltså gamla statsanställdas förbund, eller om det var någon på Transport, jag minns inte, det var ett tag sedan iaf, men vederbörande sa så här: "- För när vi gick in i en avtalsrörelse, då la vi fram våra nya krav, och vi förhandlade om dessa, idag lägger arbetsgivaren fram motkrav på försämringar i avtalet, så vi måste börja med att försvara det vi redan har förhandlat fram i avtalet."

Detta är ett tydligt uttryck för att förhållandena på arbetsmarknaden har försämrats avsevärt, och är det så vi vill ha det ?

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 mars 2016, 14:48:13 PM
www.bussmagasinet.se/2016/03/kommunal-inleder-avtalsrorelse-for-bussforare/

Pratade med någon på, om det var SEKO, alltså gamla statsanställdas förbund, eller om det var någon på Transport, jag minns inte, det var ett tag sedan iaf, men vederbörande sa så här: "- För när vi gick in i en avtalsrörelse, då la vi fram våra nya krav, och vi förhandlade om dessa, idag lägger arbetsgivaren fram motkrav på försämringar i avtalet, så vi måste börja med att försvara det vi redan har förhandlat fram i avtalet."

Detta är ett tydligt uttryck för att förhållandena på arbetsmarknaden har försämrats avsevärt, och är det så vi vill ha det ?

Eller att man har varit duktiga på att få igenom krav som inte helt fullt accepteras av branschen? Men detta är ju en följd av den svenska modellen, som ju både då möjliggör att man kan få till rätt bra lösningar för bägge parter men också konflikter om sådant som kanske skulle vara lagstiftat om i andra länder.

Inom bussbranschen har väl dock mycket av konflikterna utanför lönen, legat i att facket inte riktigt hängt med i turerna när företagen effektiviserat trafiken. Samtidigt som det är ett svårt område, eftersom trafikutbudet ser ut som det gör och förbättringar för löntagarna är kostnader som företagen helt enkelt inte kan ta (om man vill ändra arbetstidsregler etc).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Jag vill citera Olof Palme, och detta citat tycker jag inkluderar allt:

" - Den lilla stund man är på jorden, så ska man ha det så bra som möjligt."

Jag förstår faktiskt inte hur man tänker om man inte håller med om det.

1896

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2016, 17:31:14 PM
Eller att man har varit duktiga på att få igenom krav som inte helt fullt accepteras av branschen? Men detta är ju en följd av den svenska modellen, som ju både då möjliggör att man kan få till rätt bra lösningar för bägge parter men också konflikter om sådant som kanske skulle vara lagstiftat om i andra länder.

Inom bussbranschen har väl dock mycket av konflikterna utanför lönen, legat i att facket inte riktigt hängt med i turerna när företagen effektiviserat trafiken. Samtidigt som det är ett svårt område, eftersom trafikutbudet ser ut som det gör och förbättringar för löntagarna är kostnader som företagen helt enkelt inte kan ta (om man vill ändra arbetstidsregler etc).

Jag tror snarare att det största problemet ligger i att vi har haft en enorm förändring av samhället och samhällsdebatten, de senaste 30 åren, och att detta då har varit oerhört negativt för arbetarrörelsen.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 mars 2016, 21:41:20 PM
Jag tror snarare att det största problemet ligger i att vi har haft en enorm förändring av samhället och samhällsdebatten, de senaste 30 åren, och att detta då har varit oerhört negativt för arbetarrörelsen.

Jag tror nog faktiskt inte att man kan säga det - eller rättare att det nog inte finns så starkt stöd för ett sådant konstaterande. Dock är det rimligt att man uppfattar det så. Facket i Sverige får nog sägas stå rätt starkt. Ett problem är kanske snarare att "sprickan" mellan etablissemanget, mellan de som är fackombud etc och de vanliga "anställda" blivit större.

En del vill gärna se det som att villkoren som bussförare försämrats. Men troligen är inte det sant om man ser det mer objektivt. Det fanns ju väldigt många tuffa pass även på 1980-talet - däremot ofta betydligt mycket mindre effektiva i sin helhet.

Ett annat problem är förstås att arbetarnas (om bussförare ska räknas dit) är en betydligt mindre del av arbetsmarknaden idag. Medan de stora industrierna fortfarande på 1970-talet var avgörande för landets ekonomi, har ju den klassiska industrin (och därmed arbetarna) fått en alltmer betydelselös roll i samhällsdebatten.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Citat från: Lars_L skrivet 02 mars 2016, 08:47:02 AM
Jag tror nog faktiskt inte att man kan säga det - eller rättare att det nog inte finns så starkt stöd för ett sådant konstaterande. Dock är det rimligt att man uppfattar det så. Facket i Sverige får nog sägas stå rätt starkt. Ett problem är kanske snarare att "sprickan" mellan etablissemanget, mellan de som är fackombud etc och de vanliga "anställda" blivit större.

En del vill gärna se det som att villkoren som bussförare försämrats. Men troligen är inte det sant om man ser det mer objektivt. Det fanns ju väldigt många tuffa pass även på 1980-talet - däremot ofta betydligt mycket mindre effektiva i sin helhet.

Ett annat problem är förstås att arbetarnas (om bussförare ska räknas dit) är en betydligt mindre del av arbetsmarknaden idag. Medan de stora industrierna fortfarande på 1970-talet var avgörande för landets ekonomi, har ju den klassiska industrin (och därmed arbetarna) fått en alltmer betydelselös roll i samhällsdebatten.




Jag upplever att mentaliteten hos gemene man har förändrats betydligt. För 30 år sedan fanns en vilja, en framåt anda, och en framtids optimism, en tro på samhället, något som är helt annorlunda idag.

Vad är det för fel på att vilja hinna gå på toaletten och ta en kaffe mellan turerna ? Om trafiken har blivit effektivare på så sätt, så har det ju enbart gynnat arbetsgivaren, och då har vi ju fått ett helt annat samhällsklimat.

Sedan är det detta med OB tilläggen kvällar och helger, för 30 år sedan kändes det som att vi var på väg någonstans, sedan dess har vi bytt fackförbund två gånger, och OB:t är fortfarande lika dåligt, då har ju utvecklingen av någon anledning avstannat, och vi har inte kommit framåt.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 mars 2016, 16:44:13 PM
Jag upplever att mentaliteten hos gemene man har förändrats betydligt. För 30 år sedan fanns en vilja, en framåt anda, och en framtids optimism, en tro på samhället, något som är helt annorlunda idag.

Vad är det för fel på att vilja hinna gå på toaletten och ta en kaffe mellan turerna ? Om trafiken har blivit effektivare på så sätt, så har det ju enbart gynnat arbetsgivaren, och då har vi ju fått ett helt annat samhällsklimat.

Sedan är det detta med OB tilläggen kvällar och helger, för 30 år sedan kändes det som att vi var på väg någonstans, sedan dess har vi bytt fackförbund två gånger, och OB:t är fortfarande lika dåligt, då har ju utvecklingen av någon anledning avstannat, och vi har inte kommit framåt.

Sådant där går väl i vågor, men det var väl min poäng att egentligen har ju alla fått det bättre (i princip), men man upplever det inte så. Det är ett problem. Istället har man en socialdemokrati som försöker hitta på valslogans om att "något har gått sönder", vilket ju givetvis bara är nys. Iaf verkar man inte tycka att det verklighetsbeskrivningen stämmer när man återfått makten...

Fast min poäng var väl den motsatta? Totalt sett var nog tempot lugnare för bussförare på 80-talet än idag. Men det hindrar ju inte att man inte kommit framåt. Tvärtom skulle jag säga att det är betydligt bättre möjlighet att få kaffepaus och bra regleringstid mellan turerna idag, än det kunde vara på 1980-talet. På den tiden var det ju mer "slumpmässigt", beroende på var man körde, vem som planerat just den trafiken etc. Idag finns ju ett helt annat kundfokus, vilket motverkar för korta regleringstider. Om än Kollektivtrafikhuvudmännen fortfarande verkar föredra tät trafik, före att kräva punktlighet.

Däremot har man ju gått på andra saker och effektiviserat som då facket varit dåliga på att förutse och som därför blivit till konflikter. Som när man dragit ner på klargöringstid, eller lagt ut den på annan personal, eller kommit på att man inte behöver ha start- och slut på samma ställe när man inte längre har en kassa att räkna etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 mars 2016, 16:44:13 PM

Sedan är det detta med OB tilläggen kvällar och helger, för 30 år sedan kändes det som att vi var på väg någonstans, sedan dess har vi bytt fackförbund två gånger, och OB:t är fortfarande lika dåligt, då har ju utvecklingen av någon anledning avstannat, och vi har inte kommit framåt.

OB tillägget sänktes ju drastiskt av kommunal i syfte att fördela ut tjänstgöringstiderna jämnare, innan så var det i hög grad personal med lång tjänstgöringstid (och högre ålder) som "abonnerade" på sena och nattjobb eftersom dessa var betydligt bättre betalda, att hålla nere OB:t har ju varit kommunals strävan och inte motparten, när ersättningen är låg finns inte samma intresse att åta sig sådana arbetstider.

Så i den frågan kanske man inom förbundet ska självrannsaka sig lite.

1896

Jag är ingen bra debattör, men helt klart så har samhällsklimatet försämrats för arbetare de senaste 30 åren, och vill man inte se det, då blundar man för verkligheten. Om arbetarrörelsen har blivit "betydelselös", så är det exakt det arbetsgivarna har varit ute efter.

Sedan kan jag tycka att stor Stockholm ska ha ett eget bussavtal, då förutsättningarna där uppenbart motsäger förhållandena ute i landet.

mittlinje

Frågan är större än bara "branschen". Hela samhället har förändrats vilket också gör att systemet kan kännas snedvridet. Trots allt så har det under mitt yrkessamma liv blivit bättre på arbetsplatserna vilket är en del av den utveckling som generellt skett. Vi är t ex mer miljömedvetna och sett ut dagens perspektiv lägger vi mer och mer fokus på arbetsmiljö samt ökar våra krav. Kraven finns både mänskligt och maskinellt. Som en representant från facket sa till i början av veckan när vi pratade om krav i allmänhet, glöm aldrig att lite oftast vill ha mer. Sedan finns alltid frågan, var det bättre förr?

En intressant parameter är vilka krav som våra resenärer/medmänskor ställer och hur detta påverkar vårt yrke även som arbetsgivare och arbetstagare. Nu vet jag att de flesta här på forumet kör vanlig linjetrafik men titta t ex på de som kör skoltrafik och idag är det ingen självklarhet att det alltid är samma förare på samma tur. Oavsett vad som händer barnen tycks det vara förarens fel – ett arbetsmiljöproblem som egentligen är en inställningsfråga hos "motparten". Sker någon form av "slagsmål" på bussen är det föraren som inte håller ordning (nej, han håller koll i första hand på trafiken). Eller "Pelle" som sov i bussen, syntes inte på grund av höga säten – men var fanns föräldern som borde ta emot barnet vid hållplatsen? En bortförklaring har varit att jag fick ett telefonsamtal, ett annat jag har en liten bebis på 3 månader så jag kan inte gå ut bara sådär!

Eller samtalet som förkunnar att "din förare" borde inte köra buss för han höll 40 km framför skolan. Hur vet du det? "Jag körde efter honom och kollade!" Nej, han borde kanske inte vara förare, det finns ett antal sådana inom branschen men trots allt har han en viss utbildning för att få utöva sitt yrke och han är mänsklig och gör fel. Vilka krav finns för att få vara förälder, alla borde inte få vara det? Givetvis vi bra föräldrar med, positiva listan för dem är mycket lång........

Lite off topic ovan men jag tror att det som händer kring oss i samhället påverkar avtalsrörelsen mer än vad vi tror. Det är inte bara lönefrågor utan även arbetstid och där ställer våra resenärer krav på smidighet och snabbhet vilket i sin tur skapar arbetsmiljöfrågor. I nästa steg är det ekonomiska frågor och det är lätt att säga att vi skall slopa upphandlingar, men samtidigt måste någon betala vilket då måste ske via skattsedel – vill vi ha skattehöjningar? Samhället är som det är, vi måste anpassa oss samtidigt som vi måste kämpa för att förbättra det vi kan, bland annat genom avtalsrörelsen.

Lars_L

Citat från: mittlinje skrivet 05 mars 2016, 10:14:19 AM

Lite off topic ovan men jag tror att det som händer kring oss i samhället påverkar avtalsrörelsen mer än vad vi tror. Det är inte bara lönefrågor utan även arbetstid och där ställer våra resenärer krav på smidighet och snabbhet vilket i sin tur skapar arbetsmiljöfrågor. I nästa steg är det ekonomiska frågor och det är lätt att säga att vi skall slopa upphandlingar, men samtidigt måste någon betala vilket då måste ske via skattsedel – vill vi ha skattehöjningar? Samhället är som det är, vi måste anpassa oss samtidigt som vi måste kämpa för att förbättra det vi kan, bland annat genom avtalsrörelsen.

Detta har ju också förändrats i offentlig sektor. Den har ju blivit betydligt mer effektiv idag än den var tidigare. Jag vet inte hur arbetsvillkoren är lokalt hos exempelvis GB, VL eller GUB, men tror inte de skiljer sig nämnvärt från de privata arbetsgivarna.

Men detta gäller ju offentliga sektorn i stort också. Förr fanns det många tjänster med relativt lugnt tempo inom de statliga verken etc. Så ser det ju inte ut riktigt idag. Rätt många arbetar ganska mycket på fritiden, utan att ta ut någon lön för det. Må va att de kanske har intressanta arbetsuppgifter på ett annat sätt, men ändå. 

Jag har dock alltid hävdat att kundernas egentliga intressen på bra service borde sammanfalla med bra arbetsvillkor. Den största stressfaktorn är ju egentligen korta vändtider och för korta körtider. Två faktorer som ofta resulterar i dålig punktlighet. Den andra stora kritiken ligger ju i delade tjänster, och där är det ju också så att det närmast är resursslöseri att ha för dåligt utbud under mellantrafiken, då en relativt stor del i sådana fall äts upp av fordonskostnaden per km ökar etftersom vagnsutnyttjandet blir för dåligt. Framförallt om det redan ligger i den beställda trafiken i samband med upphandlingen, så är extrakostnaden för detta faktiskt ganska marginell. En annan sak givetvis om trafiken ska "köpas till" i ett befintligt avtal.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Citat från: Lars_L skrivet 02 mars 2016, 17:09:54 PM
Sådant där går väl i vågor, men det var väl min poäng att egentligen har ju alla fått det bättre (i princip), men man upplever det inte så. Det är ett problem. Istället har man en socialdemokrati som försöker hitta på valslogans om att "något har gått sönder", vilket ju givetvis bara är nys. Iaf verkar man inte tycka att det verklighetsbeskrivningen stämmer när man återfått makten...


Det första moderaterna gjorde då de vann valet -06, var att ta ett politiskt beslut som medvetet skadade fackföreningsrörelsen, det blev massflykt från facket, då hade man väl sönder något ? I förlängningen så kan man ju undra varför folk som väljer att stå utanför den fackliga gemenskapen, trots detta får ta del av de förmåner som facket kämpar för ?

Kurra-Gurra

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 mars 2016, 20:54:45 PM
Det första moderaterna gjorde då de vann valet -06, var att ta ett politiskt beslut som medvetet skadade fackföreningsrörelsen, det blev massflykt från facket, då hade man väl sönder något ?
Fast i ärlighetens namn tror jag att ex.vis Kommunal är rätt duktiga på att ha sönder sig själva, utan Moderaternas hjälp...

1896

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 17 mars 2016, 22:07:13 PM
Fast i ärlighetens namn tror jag att ex.vis Kommunal är rätt duktiga på att ha sönder sig själva, utan Moderaternas hjälp...

Ja, jag har aldrig sagt att jag tycker att kommunal är ett bra fackförbund, det bästa bussförarfacket var SF, sedan blev det tvångsdegradering till Transport, och sedan ytterligare en tvångsdegradering....