SL H80 6880 hos olika ägare - 1985 & 1987

Startat av Mikael T Nilsson, 26 januari 2016, 10:09:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på SL H80 6880. Först en bild tagen sista året bussen tillhörde SL. Bussen var då stationerad i Kallhäll. Här på linje 550 vid Jakobsbergs stn.



Senare såldes bussen till Wasatrafik och fortsatte i SL-trafiken. Wasatrafik hade sin stora Stockholmsdepå i Trångsund. Här en bild på Råstalinje 510 som tillfälligt trafikerades av Wasatrafik 1987.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

WalleW

#1
Hej!

Alltid trevligt att se gamla bekanta i arbete  :).
Den har jag nog rattat vid några tillfällen när det begav sig, troligen på linjerna 503 och/eller 509.

Jag minns inte det lägsta inventarie-numret som H80-vagnarna hade på Råsta, men det högsta numret var 905 som då (kring 1970) var en utbildningsvagn med dubbelkommando vid rally-stolen och extra utvändiga speglar.  905 gick också som natt-vagn på linje 595 och var då anförtrodd åt en enda försiktig, nu sedan länge bortgången, förare vars hela namn jag tyvärr inte minns trots att vi nästan bodde grannar i Sumpan. Han tyckte i alla fall om att prata mycket och länge...
Jag vet att han hette Åke i förnamn, kanske Eriksson i efternamn...
Nr 826 och 827 var mina ordinarie-vagnar på linje 515.

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson

Citat från: WalleW skrivet 26 januari 2016, 15:15:59 PM
Hej!

Alltid trevligt att se gamla bekanta i arbete  :).
Den har jag nog rattat vid några tillfällen när det begav sig, troligen på linjerna 503 och/eller 509.

Jag minns inte det lägsta inventarie-numret som H80-vagnarna hade på Råsta, men det högsta numret var 905 som då (kring 1970) var en utbildningsvagn med dubbelkommando vid rally-stolen och extra utvändiga speglar.  905 gick också som natt-vagn på linje 595 och var då anförtrodd åt en enda försiktig, nu sedan länge bortgången, förare vars namn jag tyvärr inte minns trots att vi nästan bodde grannar i Sumpan. Han tyckte i alla fall om att prata mycket och länge...
Nr 826 och 827 var mina ordinarie-vagnar på linje 515.

/   M v h   Walle

Hej,

Kul att väcka trevliga gamla minnen!

Undrar om inte (6)905 som du nämner hamnade hos Ermaresor och kunde skymtas i SL-trafiken (t ex linje 559) efter det att den slopats av SL.

Har för mig att vagnarna 6796-6905 endast trafikerade Västra trafikdistriktet/Solna trafiklinjegrupp (500-linjerna, Råsta och Kallhäll) medan 6906-6945 endast tillhörde Norra disktriktet/Danderyds trafiklinjegrupp med undantag för 6911 som flyttades från Åkerby/Täby till Kallhäll/Bro under mitten av 80-talet.

Många vagnar i serien 6796-6905 växlade nog stationeringsort mellan Kallhäll och Råsta under sin aktiva tid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

WalleW

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2016, 15:31:14 PM
Hej,

Kul att väcka trevliga gamla minnen!

Undrar om inte (6)905 som du nämner hamnade hos Ermaresor och kunde skymtas i SL-trafiken (t ex linje 559) efter det att den slopats av SL.

Har för mig att vagnarna 6796-6905 endast trafikerade Västra trafikdistriktet/Solna trafiklinjegrupp (500-linjerna, Råsta och Kallhäll) medan 6906-6945 endast tillhörde Norra disktriktet/Danderyds trafiklinjegrupp med undantag för 6911 som flyttades från Åkerby/Täby till Kallhäll/Bro under mitten av 80-talet.

Många vagnar i serien 6796-6905 växlade nog stationeringsort mellan Kallhäll och Råsta under sin aktiva tid.

Ja, tack för det... :)
Synd bara att jag inte har bättre reda på mig, det får väl ursäktas med att jag inte är "kalender-bitare" till min natur...

Det kan säkert stämma att lägsta H80-numret på Råsta  / Kallhäll var 796. Nummer-serien mellan 770 och 795 har jag för mig var B58M SKV i Arlanda-utförande, jag minns inte SL-beteckningen nu.  Arlanda-vagn nr 771 glömmer ingen som körde på den tiden... ;D

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson

Citat från: WalleW skrivet 26 januari 2016, 16:40:41 PM
Ja, tack för det... :)
Synd bara att jag inte har bättre reda på mig, det får väl ursäktas med att jag inte är "kalender-bitare" till min natur...

Det kan säkert stämma att lägsta H80-numret på Råsta  / Kallhäll var 796. Nummer-serien mellan 770 och 795 har jag för mig var B58M SKV i Arlanda-utförande, jag minns inte SL-beteckningen nu.  Arlanda-vagn nr 771 glömmer ingen som körde på den tiden... ;D

/   M v h   Walle



Hej igen,

Kan bidra med en bild på 6771. Men det ser inte ut som att den har "Arlandastolar".
Sista åren var 6771 stationerad i Norrtälje eller Åkerby/Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

WalleW

Hej igen...

Näe, och "den" 771 jag minns hade den gråa geting-fronten, inte den ljusa som denna...
Verkar lite skumt. Att byta ut stolar är en sak, men fronten...? Kanske den krockade och fick en "utbytes-front" från en annan SKV. Tycker också att siffrorna 771 sitter "för långt" bort ifrån vänster blinkers...

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson

Citat från: WalleW skrivet 26 januari 2016, 20:04:17 PM
Hej igen...

Näe, och "den" 771 jag minns hade den gråa geting-fronten, inte den ljusa som denna...
Verkar lite skumt. Att byta ut stolar är en sak, men fronten...? Kanske den krockade och fick en "utbytes-front" från en annan SKV. Tycker också att siffrorna 771 sitter "för långt" bort ifrån vänster blinkers...

/   M v h   Walle

Hej,

Den svartvita bilden på 6771 visar inte vagnen i originalutförande. På denna bild är den egentligen röd med vit grill. Originalutförande är orange med den gråa getingfronten. När den var orange satt inv.numren lite annorlunda. Så det är nog samma buss, men i ett senare utförande än när du rattade den.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E


WalleW

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 januari 2016, 11:39:25 AM
"Arlandastolar" hade (6)774-(6)793

Nu blev jag mer förvirrad än vanligt...
Den vagn jag far efter var en Arlanda-vagn med en hastighetsmätare som visade ca 20 km/h för lite...
Om första numret i Arlanda-serien var (6)774 så kan det ju inte vara (6)771... Alltså fel i mitt minne.

En f d deltids-kollega trodde att det var (6)776.  Någon (f d) Råsta-pilot som minns det korrekta inventarie-numret på den jag åsyftar ? Nisse Bökelund kanske..?

Jag vet med säkerhet att (6)731 var en SKV manuellt växlad utbildnings-vagn med dubbel-kommando...men se´n...

/   M v h    Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 27 januari 2016, 19:21:34 PM
Nu blev jag mer förvirrad än vanligt...
Den vagn jag far efter var en Arlanda-vagn med en hastighetsmätare som visade ca 20 km/h för lite...
Om första numret i Arlanda-serien var (6)774 så kan det ju inte vara (6)771... Alltså fel i mitt minne.

En f d deltids-kollega trodde att det var (6)776.  Någon (f d) Råsta-pilot som minns det korrekta inventarie-numret på den jag åsyftar ? Nisse Bökelund kanske..?

Jag vet med säkerhet att (6)731 var en SKV manuellt växlad utbildnings-vagn med dubbel-kommando...men se´n...

/   M v h    Walle

Alla hade manuell låda från början och de byggdes om med Wilsonlåda 1976-78, 6731 är väl den som sedermera stationerades i Räfsnäs om jag minns rätt, isåfall har jag kört den på -80 talet.

WalleW

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 januari 2016, 19:25:18 PM
Alla hade manuell låda från början och de byggdes om med Wilsonlåda 1976-78, 6731 är väl den som sedermera stationerades i Räfsnäs om jag minns rätt, isåfall har jag kört den på -80 talet.

Okej, trevligt att veta om 6731...

Arlanda-vagnen jag syftar på rullade med den felaktiga hastighets-mätaren 1969 - 1971, jag körde den ofta på mina gnet-pass då.  "Felet" kan ju ha blivit åtgärdat senare, varefter det inte fanns "något särskilt" att minnas om den, den blev en i mängden...

/   M v h   Walle

Greger Larsson

Om hastighetsmätaren visade 20 km fel var det nog för att den inte växlade om när man växlade upp med norrlandsväxeln, dvs på lågväxeln visade den rätt. Det brukade inträffa. För jag antar att Arlandabussarna hade norrlandsväxel?

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 januari 2016, 22:33:21 PM
Om hastighetsmätaren visade 20 km fel var det nog för att den inte växlade om när man växlade upp med norrlandsväxeln, dvs på lågväxeln visade den rätt. Det brukade inträffa. För jag antar att Arlandabussarna hade norrlandsväxel?

Ja

WalleW

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 januari 2016, 22:33:21 PM
Om hastighetsmätaren visade 20 km fel var det nog för att den inte växlade om när man växlade upp med norrlandsväxeln, dvs på lågväxeln visade den rätt. Det brukade inträffa. För jag antar att Arlandabussarna hade norrlandsväxel?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 januari 2016, 23:31:26 PM
Ja

Jag vet inte var det exakta felet i hastighets-mätarens sensor-kedja fram till visaren på mätar-tavlan kan ha varit, men felet "hängde med" från start till max-fart.

Men motorns varv-räknare var det inget fel på, man växlade upp vid vissa varvtal och då blev man varse avvikelsen.
De max 100 km/h vi fick köra i nåddes med ett visst motor-varvtal på högsta växeln och man jämförde med de andra vagnarna...

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson



Hej,

Det var tydligen inte bara SKV-bussar med "Arlandastolar" som trafikerade flygbusstrafiken. Här är en bild på en H81:a mot Arlanda inrikes.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.