Vilka upphandlingar väntar vi svar på? Upphandlingsschema uppdaterad t o m 2020

Startat av mittlinje, 22 januari 2016, 17:36:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Upphandlingsplan för Trafikupphandlingar 2015-2020.
http://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/natverk/upnat/upphandlingsschema-2015-2020.pdf
Admin kanske kan påbörja ny tråd ovan med perioden 2015-2020 då den andra är till viss del inaktuell och kan ligga kvar som "uppslagsverk"?

CW66

Man får se upp lite bara i filen.
Vissa upphandlingar finns med på flera år, beroende på om optionsår löses ut.


1896

Vallentuna, Sigtuna, Upplands Väsby och Ekerö, är det det som Arriva har idag ?

Varför upphandlas skolskjutsar i Kungsbacka av Hallandstrafiken, när linjetrafiken i Kungsbacka upphandlas av Västtrafik ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 april 2016, 13:21:17 PM
Varför upphandlas skolskjutsar i Kungsbacka av Hallandstrafiken, när linjetrafiken i Kungsbacka upphandlas av Västtrafik ?

Är det verkligen Hallandstrafiken? Tidigare i alla fall har skolskjutsarna med buss upphandlats av Kungsbacka kommun och KE's Bussar har fått uppdraget. KE's Bussar kör också de flesta linjer inom Kungsbacka kommun upphandlat av Västtrafik.

Om det nu är Hallandstrafiken som upphandlar (vilket dock vara fallet för taxi) så torde det vara på uppdrag av Kungsbacka kommun.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2016, 13:45:13 PM
Är det verkligen Hallandstrafiken? Tidigare i alla fall har skolskjutsarna med buss upphandlats av Kungsbacka kommun och KE's Bussar har fått uppdraget. KE's Bussar kör också de flesta linjer inom Kungsbacka kommun upphandlat av Västtrafik.

Om det nu är Hallandstrafiken som upphandlar (vilket dock vara fallet för taxi) så torde det vara på uppdrag av Kungsbacka kommun.

Enligt länken ovan, så pågår en upphandling av skolskjutsar i Kungsbacka av Hallandstrafiken, 23 fordon och tilldelning Maj 2016.

Samtidigt så pågår en upphandling av linjetrafik i Kungsbacka av Västtrafik, 35 fordon, anbudsöppning den 28 April 2016, ska vi tro på länken ovan, så är den upphandlingen försenad, då den är daterad 2015.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 april 2016, 13:21:17 PM
Vallentuna, Sigtuna, Upplands Väsby och Ekerö, är det det som Arriva har idag ?

Ja just det. Är de äldre avtalen från 2009 (om jag minns årtalet rätt). Det är ju dock lite lurigt eftersom man skulle kunna tycka att Vallentuna skulle ingå i det stora Norrortsavtalet som Arriva också har (Den s.k. E20-upphandlingen från 2013). Men Vallentuna ingår alltså i samma avtal som det som gäller för Sigtuna och Upplands Väsby, medan Ekerö är ett separat avtal, som dock upphandlades samtidigt som de ovan nämnda från 2009 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 april 2016, 14:47:36 PM
Enligt länken ovan, så pågår en upphandling av skolskjutsar i Kungsbacka av Hallandstrafiken, 23 fordon och tilldelning Maj 2016.

Samtidigt så pågår en upphandling av linjetrafik i Kungsbacka av Västtrafik, 35 fordon, anbudsöppning den 28 April 2016, ska vi tro på länken ovan, så är den upphandlingen försenad, då den är daterad 2015.

På andra håll, t ex sid 5, står det att det är tilldelning 2017 för Halland "skoltrafik ex KBA", alltså med Kungsbacka undantaget. För att få ihop detta så kan jag inte finna annat än att det 2016 gäller specialfordon typ taxi och färdtjänst. I varje fall finns på flera platser i dokumentet att skoltrafiken som upphandlas av Hallandstrafiken inte gäller Kungsbacka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 07 april 2016, 15:09:37 PM
Ja just det. Är de äldre avtalen från 2009 (om jag minns årtalet rätt). Det är ju dock lite lurigt eftersom man skulle kunna tycka att Vallentuna skulle ingå i det stora Norrortsavtalet som Arriva också har (Den s.k. E20-upphandlingen från 2013). Men Vallentuna ingår alltså i samma avtal som det som gäller för Sigtuna och Upplands Väsby, medan Ekerö är ett separat avtal, som dock upphandlades samtidigt som de ovan nämnda från 2009

Man hade kunnat tro att SLL hade fört in lilla Vallentuna från Upplands-Väsby trafikområde till Täby trafikområde nu till nästa upphandlingsförfarande, men tydligen väljer man att hålla kvar den lite mer ologiska gamla uppdelningen. Personligen hade jag velat se Vallentuna upphandlas separat, men det vill ju inte SLL. Man kan ju riskera få in lokala svenskägda bussföretag då...? Kanske rentav med huvudkontor inom länet? ;)

Nu har jag inga papper framför mig, men fritt från minnet har jag för mig att nuvarande E20-avtalen med trafikstart sommaren 2012 borde ha legat på 8+2 år. Så om optionsåren inte löses ut av bägge parter borde ju bägge områdena upphandlas ett enda år efter Upplands-Väsby, Sigtuna och Vallentuna. Dvs tilldelas 2019, och med trafikstart midsommar 2020.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2016, 15:26:14 PM
På andra håll, t ex sid 5, står det att det är tilldelning 2017 för Halland "skoltrafik ex KBA", alltså med Kungsbacka undantaget. För att få ihop detta så kan jag inte finna annat än att det 2016 gäller specialfordon typ taxi och färdtjänst. I varje fall finns på flera platser i dokumentet att skoltrafiken som upphandlas av Hallandstrafiken inte gäller Kungsbacka.

Det står ju på de ställena både "Skoltrafik Buss ex KBA" och "Skoltrafik Taxi ex KBA", så det finns väl ingenting som säger vad nuvarande upphandling gäller för typ av fordon.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2016, 16:17:54 PM
Man hade kunnat tro att SLL hade fört in lilla Vallentuna från Upplands-Väsby trafikområde till Täby trafikområde nu till nästa upphandlingsförfarande, men tydligen väljer man att hålla kvar den lite mer ologiska gamla uppdelningen. Personligen hade jag velat se Vallentuna upphandlas separat, men det vill ju inte SLL. Man kan ju riskera få in lokala svenskägda bussföretag då...? Kanske rentav med huvudkontor inom länet? ;)

Nu har jag inga papper framför mig, men fritt från minnet har jag för mig att nuvarande E20-avtalen med trafikstart sommaren 2012 borde ha legat på 8+2 år. Så om optionsåren inte löses ut av bägge parter borde ju bägge områdena upphandlas ett enda år efter Upplands-Väsby, Sigtuna och Vallentuna. Dvs tilldelas 2019, och med trafikstart midsommar 2020.
Jag håller med dig, det hade varit mycket mer logiskt att lägga in Vallentuna i Norrort, speciellt eftersom det är så nära i tid mellan upphandlingarna.
Ur ett lekmannaperspektiv som mitt hade det känts mer logiskt att stycka om de nuvarande avtalen så de hänger samman bättre geografiskt, men det skulle kräva en helt annan samordning från SLL och skulle sannolikt innebära dyra korttidsupphandlingar för att få alla nuvarande avtal att sluta samtidigt.
Således får vi sannolikt leva med den nuvarande geografiskt smått märkliga indelningen under lång tid framöver.

Arrivas sätt att hantera Vallentunatrafiken är ju ett strålande exempel på hur man kan samordna trafiken om man vill, de kör ju Vallentunatrafiken åtminstone delvis med Norrorts bussar och delar depå med dessa i Vallentuna.
Att slå isär detta skulle innebära en ökad miljöbelastning då bussarna skulle behöva köras till Märsta för verkstadsbesök och kanske även tvättning vilket jag gissar att varken entreprenörerna eller SLL har något intresse av.
Alternativet skulle kunna innebära att Vallentuna blir den första depån i SL-området som används av mer än en entreprenör vilket vore intressant att se hur det skulle fungera rent praktiskt just eftersom det inte förekommit tidigare i SL-trafiken i modern tid vad jag kan minnas.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 april 2016, 17:57:26 PM
Jag håller med dig, det hade varit mycket mer logiskt att lägga in Vallentuna i Norrort, speciellt eftersom det är så nära i tid mellan upphandlingarna.
Ur ett lekmannaperspektiv som mitt hade det känts mer logiskt att stycka om de nuvarande avtalen så de hänger samman bättre geografiskt, men det skulle kräva en helt annan samordning från SLL och skulle sannolikt innebära dyra korttidsupphandlingar för att få alla nuvarande avtal att sluta samtidigt.
Således får vi sannolikt leva med den nuvarande geografiskt smått märkliga indelningen under lång tid framöver.

Arrivas sätt att hantera Vallentunatrafiken är ju ett strålande exempel på hur man kan samordna trafiken om man vill, de kör ju Vallentunatrafiken åtminstone delvis med Norrorts bussar och delar depå med dessa i Vallentuna.
Att slå isär detta skulle innebära en ökad miljöbelastning då bussarna skulle behöva köras till Märsta för verkstadsbesök och kanske även tvättning vilket jag gissar att varken entreprenörerna eller SLL har något intresse av.
Alternativet skulle kunna innebära att Vallentuna blir den första depån i SL-området som används av mer än en entreprenör vilket vore intressant att se hur det skulle fungera rent praktiskt just eftersom det inte förekommit tidigare i SL-trafiken i modern tid vad jag kan minnas.

Om jag tillåts vara lite elakt satirisk, så skulle jag vilja påstå att SLL inte bryr sig om hur mycket tomkörningar det kan bli mellan t.ex Vallentuna och Märsta. Huvudsaken man kan lägga på ännu ett lager tegelsten ovanpå murarna mellan trafikområdena, och med trafikområdenas storlekar fortsätta förhindra andra än de 3-4 allra största utlandsägda bolagen från att lägga anbud.
Redan idag är det ju en utopisk (på gränsen till absurd) tanke att t.ex en Rimbobaserad buss skulle ringas in för att ta en snabbsväng på Roslagsbanan Kårsta-Lindholmen-Vallentuna om strömavbrott skulle ske. Eller att t.ex en Norrtäljebaserad buss som går av sitt linje vid Danderyds sjukhus skulle kunna köra en Norrortslinje Danderyd-Åkersberga för att därefter fortsätta som en 620 eller 621. Detta oavsett vilja operatörer som idag kör (och i framtiden kommer att köra) i respektive områden.
Av samma anledningar tror jag att en gemensam depå i Vallentuna för två separata operatörer (om Täby och Märsta skulle tillfalla två olika vinnare) är en lika utopisk tanke. Tyvärr! :(

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2016, 16:17:54 PM
Man hade kunnat tro att SLL hade fört in lilla Vallentuna från Upplands-Väsby trafikområde till Täby trafikområde nu till nästa upphandlingsförfarande, men tydligen väljer man att hålla kvar den lite mer ologiska gamla uppdelningen. Personligen hade jag velat se Vallentuna upphandlas separat, men det vill ju inte SLL. Man kan ju riskera få in lokala svenskägda bussföretag då...? Kanske rentav med huvudkontor inom länet? ;)

Vallentuna är ju annars ett exempel på ett trafikområde som tidigare i många år kördes av en helt annan operatör än övrig trafik.

På min tid var det Tusses buss och sedan Vallentunabuss, därefter Linjebuss och sedan Swebus.

Det vore ju säkert en kick för alla operatörer om man hade valt att behålla Vallentuna som eget avtalsområde och minskade på stordriften.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2016, 19:15:58 PM
Vallentuna är ju annars ett exempel på ett trafikområde som tidigare i många år kördes av en helt annan operatör än övrig trafik.
På min tid var det Tusses buss och sedan Vallentunabuss, därefter Linjebuss och sedan Swebus.
Det vore ju säkert en kick för alla operatörer om man hade valt att behålla Vallentuna som eget avtalsområde och minskade på stordriften.

Håller med helt om Vallentuna. Även "lilla" Rimbo skulle kunna bli ett eget trafikområde med dagens 12 st röda bussar, samt att man flyttar tillbaka de 6 st blåa bussarna för 677. Lägger man även till Hallstaviksdepån i området så blir det inte så litet, varken till fordonsantal eller geografisk storlek. Samt en reservbuss för snabbinsatser på Roslagsbanan (i samarbete med åkaren i ett självständigt Vallentuna). I teorin skulle området även kunna ta hand om 653, 654 och dagens UL 808.

Lars_L

Nu är ju det här också bara en "plan" - givetvis kan det bli så att man väljer en annan lösning för Vallentuna när den dagen kommer. Men det blir - om Arriva vill stiga av efter 8 år, ändå ett par år som man får hitta en speciallösning under i sådana fall. Dock kanske inte helt otroligt med tanke på hur litet området är. Även om avtalet skulle bli dyrt, skulle det ändå inte bli några pengar för SL:s del. Har man 12 bussar eller vad det nu är - så spelar det inte så stor roll om avtalet kostar 30 miljoner eller 36 miljoner per år - under förutsättning att man senare får en bättre lösning. Om man också för in att fordonen ska övertas vid avtalstidens slut så bir det ju ingen extrakostnad för fordonen (kan eventuellt då behöva leasas genom SL). 

Men visst vore det bra med lite mindre entreprenörer. Tyvärr har ju Trafikförvaltningen just nu idéen att operatörerna ska göra all trafikplanering och det bygger ju lite på att man har stora trafikområden. Det är ju också mycket uppföljning etc kopplat till avtalen. Allt detta kanske är lite knepigt för en "minidepå". Samtidigt vet jag inte om jag är så imponerad av VBP-modellen när det gäller trafikplanering etc. Kanske har man lagt ut för mycket på entreprenörerna i dagsläget?

Men visst vore det intressant att tänka sig flera olika operatörer som har samma garage. Det har man ju som jag förstått det på andra håll utanför Stockholm och har ju varit vanligt även här när det gällt olika fordonsslag (spår/buss).

Överlag tycker jag väl dock Trafikförvaltningens idé med att se kommuner som avtalsområden, snarare än linjer (linjepaket) är ganska bra. Bara man insåg och förstod att ett avtalsområde inte är liktydigt med "huvudkommunen". Man har inte - tycker jag - ännu riktigt löst det bra med linjer som passerar utanför "avtalsområdena". Dessa har ju ofta en väldigt viktig funktion -men hamnar lätt lite utanför när specifika kommuner blir till avtalsområden. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke



Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2016, 19:15:58 PM.

På min tid var det Tusses buss och sedan Vallentunabuss, därefter Linjebuss och sedan Swebus.
.
Du glömmer Kårsta Buss & Taxi som körde i Vallentuna under första halvan av 90-talet



/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.