Spara OmniCity och OmniLink som veteranbussar?

Startat av Niklas Bygdestam, 27 december 2015, 22:39:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Äldre OmniCity och Omnilink har ju mer och mer börjat försvinna. I Uppsala finns inte en enda OmniCity kvar i reguljär trafik, bara för att nämna ett exempl. De sista OmniCity försvann nu under hösten.

Givetvis märks denna effekt lite varstans idag. Detta gör att man kan börja tänka lite på historiken kring bussmodellen som en gång var mycket vanlig lite här och var både i Sverige och faktiskt i stora delar av Europa. Jag tror faktiskt att OmniCity och OmniLink har sålts nya till de flesta europeiska länder :)

Hur stort är intresset idag att spara en och annan äldre OmniCity och OmniLink? Jag tror nu att det gäller att vara ute nu när det går och inte vänta för länge. Titta på Uppsala som exempel. De två första OmniCity som levererades 1998 försvann redan 2011 och såldes till Arlanda. Där har de kört slut på bussarna och som jag förstår är båda skrotade idag. Alltså är det kört att få en riktigt tidig OmniCity just från Uppsala. De som försvann nu under hösten är lite modernare, men även dessa sålda och kommer troligen nötas ut ordentligt tills de ramlar ihop.

Men hur är intresset? Och finns det några som tittar på någon äldre OmniCity och OmniLink att spara för framtiden? Gärna då en riktigt tidig.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek

Varför skall någon spara på en DÅLIG bussmodell, där allting skakade loss redan efter några veckor i trafik, och komforten var urusel?
Nä, fy och usch... :'(

Niclas Wennerlid

SL´s spårvägsmuseum kommer att spara en OmniCity, f.d. Keolis 7300.

// Niclas


Jörgen

Konstigt att man nu helt plötsligt har plats för Scania-led, men inte då de sista CN113ALB försvann 2012. Då var det platsbrist enligt dem.
Hade hellre sett en sådan bevaras.   :'(  Saknar dem...
Mvh: Jörgen

Peter Rost

Nu finns det ju en CN113 led bevarad av Svenska Spårvägssällskapet (GUB 633).

//Peter

Ersa

En körbar bekväm OmniLink kortvagn skulle jag kunna tänka mig att det vore småkul att spara, men jag är lite mer tveksam till den betydligt mer skakiga OmniCityn som dessutom har ganska få sittplatser.
Ledvagnar tillhör iofs historien och vore kul att ha kvar, men dessa är ju dyrare i drift. Men om man vill spara en OmniLink-led vore ju en idé att inhandla en av de f.d. Sundsvallsvagnar som någon åkare (Junior & c:o?) körde på Bålstaersättningen sommaren 2015, och som ska rulla på samma sträcka även sommaren 2016.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2015, 14:57:06 PM
Men om man vill spara en OmniLink-led vore ju en idé att inhandla en av de f.d. Sundsvallsvagnar som någon åkare (Junior & c:o?) körde på Bålstaersättningen sommaren 2015, och som ska rulla på samma sträcka även sommaren 2016.

Tveksamt om de kommer rulla något mer. Junior hade två av dem. Den ena är överlåten till Busmarket tillsammans med de gamla B10-ledvagnarna och den andra är avställd sedan två månader. I stället har de skaffat sig 6st Volvo B9S.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 28 december 2015, 16:25:30 PM
Tveksamt om de kommer rulla något mer. Junior hade två av dem. Den ena är överlåten till Busmarket tillsammans med de gamla B10-ledvagnarna och den andra är avställd sedan två månader. I stället har de skaffat sig 6st Volvo B9S.

Återstår att se. Att ha "sommarfordon" avställda då de inte har uppdrag var inget ovanligt för alla de olika åkare som kört ersättningar de senaste 10-15 åren. Tänker mest på Midbus, Gladö, Fridströms och senare även PTS.

Greger Larsson

Ur Stockholmsperspektiv skulle man väl i så fall ha sparat någon stombuss ur 53xx-serien då de bussarna var ett inslag i stadsbilden i nästan 15 år. OK, dom var skramliga, men gjorde sitt jobb och en del var väl upprustade också?
Fast sparar man 7300 så har man ju en av den typen och det bör väl räcka.. Kanske Scania själva vill spara en också?

Jörgen

Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2015, 13:36:35 PM
Nu finns det ju en CN113 led bevarad av Svenska Spårvägssällskapet (GUB 633).

Jo ,jag vet, men i alla fall, om man kan spara en massa andra modeller i stockhholmsfärger så kunde man även sparat en 69-kärra.
Undrar om man skulle få provköra GUBben vid något tillfälle i framtiden, bara för att få uppleva minnet av hur dem var att köra?
Den är ju ändå samma årsmodell som dem jag körde mest av.
Mvh: Jörgen

Buss-busen

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2015, 14:57:06 PM
En körbar bekväm OmniLink kortvagn skulle jag kunna tänka mig att det vore småkul att spara, men jag är lite mer tveksam till den betydligt mer skakiga OmniCityn som dessutom har ganska få sittplatser.
Ledvagnar tillhör iofs historien och vore kul att ha kvar, men dessa är ju dyrare i drift. Men om man vill spara en OmniLink-led vore ju en idé att inhandla en av de f.d. Sundsvallsvagnar som någon åkare (Junior & c:o?) körde på Bålstaersättningen sommaren 2015, och som ska rulla på samma sträcka även sommaren 2016.

En buss som står på ett museum kommer nog inte skaka så mycket. Så det spelar väl ingen större roll vilken buss det blir.

Niclas Wennerlid

Citat från: Jörgen skrivet 29 december 2015, 12:35:36 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2015, 13:36:35 PM
Nu finns det ju en CN113 led bevarad av Svenska Spårvägssällskapet (GUB 633).

Jo ,jag vet, men i alla fall, om man kan spara en massa andra modeller i stockhholmsfärger så kunde man även sparat en 69-kärra.
Undrar om man skulle få provköra GUBben vid något tillfälle i framtiden, bara för att få uppleva minnet av hur dem var att köra?
Den är ju ändå samma årsmodell som dem jag körde mest av.

Enklast är ju att bli medlem i Svenska Spårvägssällskapet och därefter bli aktiv förare.

// Niclas

Ersa

Citat från: Buss-busen skrivet 29 december 2015, 19:58:46 PM
En buss som står på ett museum kommer nog inte skaka så mycket. Så det spelar väl ingen större roll vilken buss det blir.

Aha. Jag trodde att det var den rullande materielen hos SvOF och SSS som diskuterades i första hand, långt framför stillastående fordon på Spårvägsmuseum.

Andreas91

Kanske en korkad fråga, men varför skulle man vilja rädda en eller flera OmniCity/OmniLink till eftervärlden? Skulle man spara OmniCityn som en symbol för framväxten av låggolvsbussar i vårt avlånga land? Har ett bevarande av en Stockholmsbuss någon koppling till de - under många år - vanligt förekommande blå OmniCity-lederna i innerstan? Jag har inte en susning om detta, men expertisen här har säkert svar på dessa frågor.

Tack på förhand!

Niklas Bygdestam

Citat från: Andreas91 skrivet 08 januari 2016, 00:38:38 AM
Kanske en korkad fråga, men varför skulle man vilja rädda en eller flera OmniCity/OmniLink till eftervärlden? Skulle man spara OmniCityn som en symbol för framväxten av låggolvsbussar i vårt avlånga land? Har ett bevarande av en Stockholmsbuss någon koppling till de - under många år - vanligt förekommande blå OmniCity-lederna i innerstan? Jag har inte en susning om detta, men expertisen här har säkert svar på dessa frågor.

Tack på förhand!


Om just OmniCity skulle vara en speciell symbol för framväxten av låggolvbussar vet jag inte. Där är det nog istället flera bussmodeller som står för detta. Inte minst Neoplan var bidragande till detta innan det ens existerade OmniCity. Det var nog snarare så att Scania tog fram OmniCity för att möta konkurrensen inom EU där det just handlade om låggolv när det gäller stadsbussar. MaxCi var inte tillräcklig för att konkurrera med t ex Neoplan, MAN, Mercedes och andra som tillverkade låggolvbussar. Så man fick ta fram ett nytt koncept som skulle konkurrera med dessa. Designen på OmniCity var nog på sin tid lite djärv också, samtidigt som bussmodellen höll sig inom den "mall" som hade börjat gälla inom EU för moderna stadsbussar. Men låggolvbussar hade alltså fått ett genomslag i Sverige redan innan OmniCity fanns.

Däremot anser jag det som viktigt att bevara äldre OmniCity och OmniLink. Helst både just OmniCity och OmniLink av äldre modell. Detta för att bussmodellerna har varit så vanliga, och delvis är det än idag. Var och varannan svensk ort har i alla fall haft någon OmniCity eller OmniLink av den äldre generationen. Den dagen då man inte kör med OmniCity och OmniLink med gamla fronten så kommer dessa att bli nostalgiska, precis som vi idag tycker att t ex Scania CR 111 eller CR 112 är idag. Skulle samtliga OmniCity och OmniLink med gamla fronten bara skrotas ut, så skulle man med detta också utplåna en del av svensk busshistoria vilket vore synd.

Jag har sett i inlägg här ovan att de finns de som bara tycker att bussmodellen är dålig. Jag vet även många som kört äldre OmniCity och OmniLink som har gnällt över dessa och tyckt att de varit dåliga. Men oavsett om bussmodellen var bra eller dålig, så fanns det många av dessa bussar. De har dominerat vissa städer, och de har även dominerat en viss trafik på många håll. Och det är just de stora serier och att de varit så vanliga och typiska inslag som jag tycker gör bussmodellen värd att spara. Miljoner svenskar har vid det här laget åkt i de berörda bussarna. Och många har minnen kring åkturer med bussarna. Därför är de värda att spara enligt min mening.

Och förare som avskytt dessa och tyckt att de är dåliga behöver ju inte köra dessa som veteranbussar. Det är så att säga frivilligt för oss som tycker sånt här är roligt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.