Huvudmeny

Y1 1289

Startat av 1896, 03 december 2015, 13:10:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Enligt uppgift har MfGDJ nyligen tagit över denna, med förhoppning att den ska få tillbaka sin Orangea original lack i en framtid.

Denna är väl även ombyggd invändigt, så det kan bli intressant att se om man tänker sig original även där ?

Finns säkert mer uppgifter i andra forum, men eftersom jag ej läser dessa....


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 03 december 2015, 13:10:21 PM
Enligt uppgift har MfGDJ nyligen tagit över denna, med förhoppning att den ska få tillbaka sin Orangea original lack i en framtid.

Denna är väl även ombyggd invändigt, så det kan bli intressant att se om man tänker sig original även där ?

Finns säkert mer uppgifter i andra forum, men eftersom jag ej läser dessa....

Y1 1289 har de senaste åren använts på Västerdalsbanan för prov med ERTMS, det nya systemet som skall ersätta nuvarande optiska signaler. De senaste åren har den stått i princip oanvänd. Y1 1289 har haft lackering för Dalatrafik och för Tåg i Bergslagen förutom det ursprungliga orange. Stolarna byttes i samband med att omlackering gjordes till Dalatrafik. Någon anledning att byta ut dessa förhållandevis bekväma stolar mot de tidigare synnerligen obekväma finner jag ingen anledning till.

Det finns fortfarande många Y1-or i trafik, även i reguljär trafik (på Kinnekullebanan), men ytterligare en bevarad är väl aldrig fel. Många Y1-or har också sålts till Balkan, t ex Kroatien. Antalet Y1-or blev redan från början på tok för många. Det går en skröna - med en viss sanning i dock - att när Y1 skulle beställas i slutet av 1970-talet kom man fram till ett behov av 30 stycken. Men det var på den tiden Lars Peterson var generaldirektör för SJ så dem som beräknat behovet sa:
- Vi säger att det behövs 60 för gd skär ner det till hälften i alla fall.


Så fick Lars Peterson detta för beslut och sa:
- Jag vet hur det är. De har tagit till i underkant och så kommer de snart och säger att det behövs fler så jag ökar på beställningen till 100.

SJ lär aldrig ha haft behov av mer än 50 Y1-or för att klara omloppen. Man har alltså haft en väl tilltagen reserv, vilket dock behövdes eftersom Y1-orna krånglade väldigt mycket i början. Med facit i hand kan konstateras att 60 hade räckt men att 30 skulle ha blivit lite. Men på den tiden trodde man att fler dieselbanor skulle bli av med sin persontrafik inom kort. Länsbolagens införande gjorde dock att många av dessa banor blev kvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Man kanske kan hoppas lite försiktigt att i takt med att miljöbränslen utvecklas och blir billigare, så kanske, med lite god vilja, vi åter får uppleva persontrafik på många nu nedlagda banor.