LB 459/Swebus 1131

Startat av 1896, 02 december 2015, 08:38:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Ibland dyker det upp bussar som jag inte kände till tidigare, detta är en sådan:

www.fotobus.msk.ru/1469472/

Tog Swebus över denna i samband med att man tog över Norrlandskusten ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 december 2015, 08:38:59 AM
Ibland dyker det upp bussar som jag inte kände till tidigare, detta är en sådan:

www.fotobus.msk.ru/1469472/

Tog Swebus över denna i samband med att man tog över Norrlandskusten ?  ???

Nej, det här är en beställningsbuss, som framgår av historiken så är detta en av de bussar som togs över av Interbus från LB:s beställningsverksamhet i Partille 1995.
1132 (fd LB 113) var den andra, en B12 vanHool 360

S Svensson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2015, 09:33:43 AM
Nej, det här är en beställningsbuss, som framgår av historiken så är detta en av de bussar som togs över av Interbus från LB:s beställningsverksamhet i Partille 1995.
1132 (fd LB 113) var den andra, en B12 vanHool 360
Jag vill minnas att det var en av bussarna som Linjebuss överlä't till Swebus  i samband med att transfer hos  Volvo tog över. .
Märk att Interbus aldrig haft denna buss. Tyvärr är det så att Beställnigsbussarna hos GDG/Swebus organisationsnummer blev namnändrade senare. Bilregister registrerar orgnr och sedan finns det "översättare" som placerar ut giltigt namn. När man ringer till bilregister kan man ta reda på när uppgifter har ändrats.
1131 var med om en del. Den hamnade i Ryssland och var en tid helt försvunnen. Den kom till rätta dock och sedan lämnades den tillbaka. Den kom troligen inte i trafik. Vem som olovandes lämnade den i Ryssland vet jag ej. Om jag kommer i håg rätt så kom 459 från LB Jönköping. Partille överlät 449 och fick 459 i stället. LB 459,470,471 och 480 var de som LB använde som transfer hos Volvo Göteborg. Vad jag minns så avvecklades denna hos Linjebuss. På slutet var 480 placerad i Eslöv och ersattes av en annan B10M från Timrå (322?) som hade konferensinredning. 480 användes i Eslöv i militär veckoslutstrafik och kördes ibland av Sven Swärd.

Esbjörn

Citat från: S Svensson skrivet 02 december 2015, 20:26:02 PM
På slutet var 480 placerad i Eslöv och ersattes av en annan B10M från Timrå (322?) som hade konferensinredning. 480 användes i Eslöv i militär veckoslutstrafik och kördes ibland av Sven Swärd.

Bussen från Timrå bör ha varit 522.

S Svensson


Christer K

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2015, 09:33:43 AM
Nej, det här är en beställningsbuss, som framgår av historiken så är detta en av de bussar som togs över av Interbus från LB:s beställningsverksamhet i Partille 1995.
1132 (fd LB 113) var den andra, en B12 vanHool 360
De bytte chef för verksamheten i Partille och vad jag förstod så var inte beställningstrafiken högst på dagordningen. Det märkte jag redan 1989/1990 då jag arbetade där. Tror han hette Jan Glans och kom från Spårvägen men är inte helt säker på detta.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

S Svensson

Citat från: Christer K skrivet 13 december 2015, 18:16:58 PM
De bytte chef för verksamheten i Partille och vad jag förstod så var inte beställningstrafiken högst på dagordningen. Det märkte jag redan 1989/1990 då jag arbetade där. Tror han hette Jan Glans och kom från Spårvägen men är inte helt säker på detta.

// Christer K
Jag vill minnas att han kom från Linjebuss i Stockholm.
Tyvärr var det en del problem med Linjebuss. Konstigt att man lyckades bevara företaget. Man hade tidigare varit lite väl spendersam med företagets pengar. I Linjebuss ingick ett reseföretag. Detta köpte upp resebyrå med tillhörande resor och försäljning i Skåne. Troligen hade detta tillhört familjen Wahlgren. Vid senare tillfällen delades företaget och man skar ned på reseproduktionen. LB egen lilla tidigare i Växjö samarbetade lite med GDG. Jag råkade träffa på en dam som varit chef för resedel och hon var inte alls glad. Mera lipade och berätta att hon plötsligt hamnat på bussdelen. Som hon aldrig tigare verkat i. Så det var en problemfylld del. Till ca 1989 fick LB knoppa av en del. Leo R fick eget företag och ett ganska stort antal bussförare i Partille flyttade till SJ/Swebus i Göteborg. På verkstadssidan gick verkstadspersonal över till Volvo i Torsland med olika befattningar. Volvo hade eget fordon i såväl Torslandaverken som i Lundby/Tuve. Men man hade en del verksamhet som gjorde att det behövdes transfer emellan olika anläggnigar. När LB Partille skulle avveckla sin beställningstrafik så fördes LB 459/ och LB 113 (Swe 1131 och 1132) över till Swebus (BBC) Jag skulle nog vilja påstå att den som var 1132 mer eller mindre var Volvotillhörig hos Linjebuss. Sedan gick det som det gick. Även Swebus BBC minskade ner sin beställningstrafik och Volvo Lastvagnar anlitade Backa Buss AB (även kallad Folke Anderssons Bilskola). Dessa utökades något och vad jag minnas så var det ibland samma förare som körde 459 hos Linjebuss som Swebus BBC och även gick över till Backa Buss. Detta senare företag utbildade bussförare i stort antal i och med att produktionsmetoderna lagts om till att omfatta provkörning av lastbilar av hela laget. Dvs fler personer som skulle ha körning av tunga fordon. Bussar kompletterades dessutom av flera personer.
Chefen för LB Partille kom från LB Stockholm. Chef i Göteborg var Stig Davidsson som även var chef för Växjö och hela Småland. Chef för Skåne var Arthur Berglund och för Norrland var det nuvarande Nobinachefen . Ragnar Norbäck.

Greger Larsson

Det stämmer i detaljerna Sören, men Du blandar ihop tidsperioderna lite grann. Under Bo Palmbergs ledning köptes resebyrån Scand Tour, men det var i slutet av 70-talet, långt innan man började avveckla beställningstrafiken. Det senare skedde i samband med att man började koncentrera sig på upphandlad trafik, dvs runt 1990 under Ole Oftedals(och senare Ragnar Norbäcks) ledning.
Den som var regionchef i norra regionen när Stig Davidsson och Artur Berglund var motsvarande i Västra och Södra regionerna var f ö Ragnar Nordström och ingen annan.