Höga ryggstöd på 621(SL)

Startat av Greger Larsson, 30 november 2015, 19:45:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En H43:a vid Valhallavägen gissningsvis i början av 1980-talet


Fredrik Klint

Trevligt, 4605 ska ha levererats ny till Enebyberg. Under 1977-78 demonterades bagagehyllorna i denna samt systervagnen 4606 samt 4572-4577. Tolkar det som att endast Råstavagnarna som gick på Arlanda behöll dem, även om en del av deras vagnar senare också byggdes om.
1984-85 byggdes 4574 samt 4600-4609 om och försågs med mittdörr. Både mitt- och bakdörr var s.k. skivdörrar. 4574 kan också nämnas att den försågs med linjestolar och blev därmed mer eller mindre en H44.

Lars-Håkan_E

4605-06 försvann till Västra distriktet (Råsta?) något år efter att bilden togs, sannolikt i samband med ombyggnaden.

4574 var tack o lov den enda som ombyggdes till linjevagn, en riktigt tråkig buss som även fick Norrlandsväxeln låst.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 november 2015, 19:45:18 PM
En H43:a vid Valhallavägen gissningsvis i början av 1980-talet




Men visst är väl detta egentligen en Arlandabuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2015, 00:04:34 AM

Men visst är väl detta egentligen en Arlandabuss?

Egentligen?

SL köpte ett antal sådana här för Roslagstrafiken och just 4605 här gick nog aldrig på Arlanda innan ombyggnaden på -80 talet då bussen flyttades till Västra Distriktet.

Fredrik Klint

Den här lacken förknippas nog mycket med dåtidens flygbussar men som Lars-Håkan skriver så fanns de även för Roslagstrafiken, en slags tidig "expressbussmålning". Med tiden så fick ju flygbussarna en annan egen färgsättning och expressbussarna fick den s.k. "hockeyklubban".
Bussar littera H45, Volvo B58/Ikarus, hade denna målning men tillhörde uteslutande Norrtälje. Men kom under sin tid också att målas om till vanlig oxblodslack utan de vita dekorränderna. Och till och med degraderas så att halvturiststolarna ersattes av linjestolar.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 december 2015, 14:19:52 PM
Den här lacken förknippas nog mycket med dåtidens flygbussar men som Lars-Håkan skriver så fanns de även för Roslagstrafiken, en slags tidig "expressbussmålning". Med tiden så fick ju flygbussarna en annan egen färgsättning och expressbussarna fick den s.k. "hockeyklubban".
Bussar littera H45, Volvo B58/Ikarus, hade denna målning men tillhörde uteslutande Norrtälje. Men kom under sin tid också att målas om till vanlig oxblodslack utan de vita dekorränderna. Och till och med degraderas så att halvturiststolarna ersattes av linjestolar.
Enl SL Buss boken 1987 fanns Ikarus H51 i Vaxholm 5118-5125 som också hade denna lackering?/Ulf

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 december 2015, 18:03:10 PM
Enl SL Buss boken 1987 fanns Ikarus H51 i Vaxholm 5118-5125 som också hade denna lackering?/Ulf

Jo, det stämmer. H51 fanns ursprungligen både i Råsta och Vaxholm, kanske även någon mer depå. Med tiden så tror jag samtliga Råstavagnar blev ommålade till vanlig oxblodslack men också 5125 som senare blev tillbakamålad!

TageK

...och 5125 hade något som ingen annan av syskonen:
Fällbara bekväma helturiststolar som kom från en Büssing som gått som sightseeingbuss hos SL.

Fredrik Klint

Citat från: TageK skrivet 07 december 2015, 19:52:13 PM
...och 5125 hade något som ingen annan av syskonen:
Fällbara bekväma helturiststolar som kom från en Büssing som gått som sightseeingbuss hos SL.

Intressant! Från en H39 eller H40 då kan man anta, skillanden mellan dessa skulle kunna vara halv- resp. helturiststolar, men vet inte riktigt.


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 december 2015, 20:13:44 PM
Intressant! Från en H39 eller H40 då kan man anta, skillanden mellan dessa skulle kunna vara halv- resp. helturiststolar, men vet inte riktigt.

Från H40 4554 om jag inte har blandat ihop något.

TageK

Kanske minns fel nummer på bussen men en SL-Büssing med fällbara stolar fick lämna ifrån sig stolarna till Ikarusen 5125.

Lars-Håkan_E

Citat från: TageK skrivet 07 december 2015, 21:31:49 PM
Kanske minns fel nummer på bussen men en SL-Büssing med fällbara stolar fick lämna ifrån sig stolarna till Ikarusen 5125.

Precis, men det var väl just 4554 det?

4551-52 hade fasta stolar och 4553-54 fällbara och 4553 var det inte.

Fredrik Klint

Nu kanske jag är ute och cyklar men 5125 levererades -77 och H40 4554 slopades -76? Den var ju inte så gammal så den såldes väl vidare, men utan inredning alltså eller tänker jag fel?
Och 5125 ska alltså omgående fått dessa stolar eller gick det en period innan det skedde?