Gräddvispar i olika färger

Startat av Gunnar D, 14 november 2015, 12:37:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D




Gräddvispar och Raketer var låg-prio att ta bilder på för min del.
Här har dock några Gräddvispar kommit med på bild: Överst på Odenplan 3 maj 1967 (högerdörr tycks finnas) och under tre blåmålade H83 på Högdalsskroten 3 dec 1972.

Mvh Gunnar

Stefan P

Hej

Alltid tråkigt att se skrotade bussar. De blå bussarna varifrån kommer de, var har de gått innan SL tog över?

mvh Stefan P

Nisse Bökelund

Hej.
Var inte dom blåa plattvagnar på Arlanda?
Dragkulan på kofångaren var väl till för att
dra med sig bagagevagnar?
Hälsningar Nisse.

Björn Forslund

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 14 november 2015, 12:54:07 PM
Hej.
Var inte dom blåa plattvagnar på Arlanda?
Dragkulan på kofångaren var väl till för att
dra med sig bagagevagnar?
Hälsningar Nisse.

De var blåa, de som gick på plattan. Under SJ-tiden var de först gula, sedan orange.
De som är orange på bilden är "raketer" och CF. Condoren är fd Linjebuss Håtuna.

Gunnar D

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 14 november 2015, 12:54:07 PM
Hej.
Var inte dom blåa plattvagnar på Arlanda?
Dragkulan på kofångaren var väl till för att
dra med sig bagagevagnar?
Hälsningar Nisse.

Hur användes Gräddvisparna i högertrafik? Gick de i ordinarie trafik först och när blev de plattvagnar i så fall?

/Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2015, 15:47:17 PM
Hur användes Gräddvisparna i högertrafik? Gick de i ordinarie trafik först och när blev de plattvagnar i så fall?

/Gunnar

Jag kan minnas fel, men söndagen H, 3 sept 1967, kändes som en "massive impact" av nya Volvo B58M H&S (senare H80) på Solna - Sundbybergs-linjerna. Det kändes "konstigt" att se en helt ny höger-buss på "fel" sida av gatan i Ör. Det var första morgon-turen för linje 508 från Ursvik till N Bantorget...

Björn Forslund vet säkert hur Gräddvisparna disponerades och om alla Raketer var klara att sättas i höger-trafik...

/   M v h   Walle

Greger Larsson

Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2015, 12:37:04 PM



Tack för bilden, hade just tänkt efterlysa bilder på busstypen med högerdörren på plats. Men den är så minimal att den nästan skyms av hållplatsstolpen! Och som sagt så var det en skjutdörr som öppnades framåt.
Enligt Esséns artikel så flyttades samtliga "gräddvispar" ut i landet till SJ:s övriga trafik direkt efter dagen H, dock återkom efter en tid de fem som blev plattbussar. En av dessa skrotades efter närkontakt med en flygplansvinge, de övriga fördes över till SL och skrotades 1972. De bussar som blev kvar hos SJ slopades mellan 1968 och 1970.

Björn Forslund

Troligen användes vänsterdörrarna mest på Arlanda-plattan där det inte spelade någon roll. Det gav dessa bussar ett lite längre liv.

Gunnar D

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 november 2015, 19:04:25 PM
Tack för bilden, hade just tänkt efterlysa bilder på busstypen med högerdörren på plats. Men den är så minimal att den nästan skyms av hållplatsstolpen! Och som sagt så var det en skjutdörr som öppnades framåt.
Enligt Esséns artikel så flyttades samtliga "gräddvispar" ut i landet till SJ:s övriga trafik direkt efter dagen H, dock återkom efter en tid de fem som blev plattbussar. En av dessa skrotades efter närkontakt med en flygplansvinge, de övriga fördes över till SL och skrotades 1972. De bussar som blev kvar hos SJ slopades mellan 1968 och 1970.

Kul att bilden kom till nytta!
Tack för info om bussarnas liv efter Dagen H som förstås inte blev så långvarigt.

/Gunnar

Björn Forslund

En enda "visp" helombyggdes på prov, fick nytt nummer 4001. Det bedömdes dock inte vara lönsamt att bygga om dem så de övriga fick nöja sig med snikombyggnad.
4001 såldes också ganska snart och hamnade hos Gamla Upsala Buss. Den slutade sedan sina dagar på skroten i Söderfors där den stod i årtionden innan marken röjdes med grävmaskin.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 november 2015, 11:31:14 AM
En enda "visp" helombyggdes på prov, fick nytt nummer 4001. Det bedömdes dock inte vara lönsamt att bygga om dem så de övriga fick nöja sig med snikombyggnad.
4001 såldes också ganska snart och hamnade hos Gamla Upsala Buss. Den slutade sedan sina dagar på skroten i Söderfors där den stod i årtionden innan marken röjdes med grävmaskin.

Intressant! Vore kul om någon bild på denna kunde visas här!

/Gunnar

BengaB40

Hej! För många Herrans år sedan råkade jag se en miserabel svensk långfilm som handlade om ett tänkt kärnkraftsverks-haveri i södra Sverige. Har för mig att en SJ-"gräddvisp" och en SJ-SKV Volvo/ B635 figurerade i densamma! Någon som också eventuellt minns?  Hälsn. BengaB40

WalleW

#12
Hej...
...och tyvärr nej, Benga.
Inget jag minns för egen del, men kan det vara "Sista varningen", en Lennart Malmer-film från 1980 i i dokumentär vinkel...?

Däremot råkade jag för några veckor sedan zappa in på en sv/v svensk långfilm från 1962 som hette "Chans" och vars tråd var en "missanpassad" (som det hette då) tonårs-tjej spelad av Lillevi Bergman och regisserad av Gunnar Hellström. Där förekom flera go´a pärl-svep över Stockholms- trafiken från olika platser. Mycket bussar, spårvagnar och nostalgiska bilar var det... :)

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 november 2015, 11:31:14 AM
En enda "visp" helombyggdes på prov, fick nytt nummer 4001. Det bedömdes dock inte vara lönsamt att bygga om dem så de övriga fick nöja sig med snikombyggnad.
4001 såldes också ganska snart och hamnade hos Gamla Upsala Buss. Den slutade sedan sina dagar på skroten i Söderfors där den stod i årtionden innan marken röjdes med grävmaskin.

Det fanns ju en bild på denna som 2867 i den länkade Busstidningen! Tack för den!

Fann i SVOF-bladet 5-83 sid 9 att SJ tydligen även hade Gräddvispar lev 1962-63. Vad var det för bussar och vad hände med dessa?

/Gunnar

Björn Forslund

Om du menar 3241-3257 så hölls de mest i Göteborg. Blev helombyggda på Hägglundsvis och fick nya nummer i 4000-serien, 4004-4020