Huvudmeny

Fri veckor

Startat av 1896, 06 oktober 2015, 08:18:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När jag gjorde tjänsterna åt GDG -88, då la jag in friveckor i varje nyckel/grupp, som GDG hade, då gällde ATK:n, alltså maximal arbetstid per dag var 11.00 timmar, och man kunde alltså köra 55.00 timmar i veckan, varje nyckel/grupp låg på 7, 8 eller 9 veckor, och en frivecka inföll alltså en gång inom denna intervall. Vad jag vill ha sagt är att med dagens arbetstids lagstiftning, skulle det  krävas sex timmars arbetsdag, för att det skulle vara möjligt att lägga in friveckor i schemat. Om man kör på en nyckel med, säg 8 veckor, och har en frivecka, så måste alltså arbetstiden tryckas ihop på de övriga sju veckorna, men det är det kanske värt, alla vill väl ha friveckor ? Iaf verkade samtliga förare inom GDG nöjda med upplägget. En schemalagd frivecka kan ju löpa från tex en Tisdag efter arbetad helg till och med Måndag veckan därpå, men min poäng blir att detta är ytterligare ett argument för att införa sex timmars arbetsdag.  :)

(Friveckor kräver att man arbetar ihop tid till utjämningsfridagar.)

Lars-Håkan_E

Hur får du ihop detta med dagens EU regler? Med 6 timmar/dag kommer du upp i 36 timmar med 6 arbetsdagar.

Om vi antar 30 timmars arbetsvecka (6 timmarsdag) skulle det innebära 5 veckor med 6 arbetsdagar i varje, 2 veckor med 5 arbetsdagar i varje och den 8:de som frivecka, totalt 240 timmar/8 veckor = 30 tim/v.

Tilläggas kan sedan att det stora flertalet förare i storstadsregionerna föredrar kortare men fler arbetsdagar istället för färre längre arbetsdagar tillsammans med fler lediga dagar.

Detta fick de flesta utsocknes operatörer erfara i t.ex Stockholm när busstrafiken utsattes för konkurrens.



1896

Inom denna 8 veckors period, så jobbade man tre Lördagar och två Söndagar. Med dagens EU regler så får du köra 45 timmar i veckan, dvs med sex timmars arbetsdag blir det precis som det var med ATK:n med 8 timmars arbetsdag, du har en marginal på 15 timmar per vecka som du kan jobba ihop tid till utjämningsfridagar, då har du alltså sju veckor på dig att jobba ihop 30 timmar extra, för att kunna lägga in den där friveckan.

Sedan är det väl möjligt att detta med friveckor vore mer populärt ute i landet än i storstäderna, det är väl en framtida fråga isf.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 oktober 2015, 09:11:54 AM
Inom denna 8 veckors period, så jobbade man tre Lördagar och två Söndagar. Med dagens EU regler så får du köra 45 timmar i veckan, dvs med sex timmars arbetsdag blir det precis som det var med ATK:n med 8 timmars arbetsdag, du har en marginal på 15 timmar per vecka som du kan jobba ihop tid till utjämningsfridagar, då har du alltså sju veckor på dig att jobba ihop 30 timmar extra, för att kunna lägga in den där friveckan.

Sedan är det väl möjligt att detta med friveckor vore mer populärt ute i landet än i storstäderna, det är väl en framtida fråga isf.

Eftersom du i praktiken bara kan köra 6 dagar i sträck kan du aldrig komma upp i 45 timmar med 6 timmar/dag, för att jobba ihop 30 extra timmar under 7 veckor måste du jobba 6 dagar i veckan 5 av dessa veckor.


1896

Med dagens arbetstids lagstiftning kan du väl köra 9 timmar 5 dagar i veckan, och då kommer du ju upp i 45 timmar i veckan, jag förutsätter i exemplet att dagens arbetstidslag blir kvar, även om sex timmars arbetsdag införs, annars går det inte.