Körde buss och såg på tv samtidigt 110 km/h

Startat av reseguiden86, 19 augusti 2015, 17:34:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86



Det är väldigt lätt att spela in/ta kort  när chauffören gör sånt här, vilket så klart är rätt så att trafikledningen o skånetrafiken får ta del av det, men som passagerare, speciellt när man sitter längst fram och märker att bussen vinglar borde man säga till föraren att ha uppmärksamheten på vägen till 100% och inte i telefonen titt som tätt.... Undrar vad som händer med den föraren nu..?

Är spärrarna bortplockade i motorn så att dem kan köras i 110 ?


Ersa

Körstilen låter verkligen inte bra beskrivet. Dock låter 110 km/t inte troligt.

1896

Absolut inte till förarens försvar, men det har alltid funnits baksätesförare som sätter sig längst fram för att studera föraren och dennes körstil, då är det både på gott och ont att denne baksätesförare numera har möjlighet att dokumentera detta.

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 augusti 2015, 17:47:13 PM
Absolut inte till förarens försvar, men det har alltid funnits baksätesförare som sätter sig längst fram för att studera föraren och dennes körstil, då är det både på gott och ont att denne baksätesförare numera har möjlighet att dokumentera detta.

Att sitta och titta på TV i mobilen medan man kör en buss full med folk har inget med körstil eller ens körning att göra. Denne "baksätesförare" gjorde helt rätt.

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2015, 08:39:17 AM
Att sitta och titta på TV i mobilen medan man kör en buss full med folk har inget med körstil eller ens körning att göra. Denne "baksätesförare" gjorde helt rätt.

Ja, jag försvarar absolut inte beteendet, men jag tycker att något är fel när resenärer sitter och bevakar föraren, det ska absolut inte behöva vara så.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 augusti 2015, 09:32:25 AM
Ja, jag försvarar absolut inte beteendet, men jag tycker att något är fel när resenärer sitter och bevakar föraren, det ska absolut inte behöva vara så.

Men detta bevisar ju tyvärr behovet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Citat från: Walter skrivet 21 augusti 2015, 12:01:12 PM
Men detta bevisar ju tyvärr behovet.
...och framförallt är ju detta endast en frukt av dagens snabba sätt att förmedla sig.
Resenärer har i alla tider granskat hur föraren kör men har behållit detta för sig själv(eller sina närmaste).../Ulf

yngrot

Återigen ett underligt fall .. och varför i glödheta makaroner säger inte denna resenär till föraren ??  Att köra på detta sätt är verkligen inget att försvara men varför ingen säger till istället för att i efterhand sända in film..  det kan ju hända olyckor när man kör på detta sätt.  Och som Ersa skriver kan jag inte heller tro på att det gått i 110 km/h  då  mig veterligen alla nya bussar fartspärr på 90 eller max 100km/h ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Att ingen säger till utan i stället filmar, sannolikt i hopp om att få sälja till vanliga media eller bara få en massa 'gilla-tryckningar' på sociala medier, verkar ha blivit en ny folksport i västvärlden i stort. Forna tiders ambulansjägare har med den nya tekniken helt enkelt fått nya möjligheter. Tidigare satt vissa och scannade polisens och räddningstjänstens radiokanaler i hopp om att få reda på en 'smaskig' händelse dit de snabbt kunde åka och fota. Med dagens teknik så har nu vem som helst med sig en hyfsad kamera som ju tom. ofta tar bra rörliga bilder med ljud och då verkar detta ha eskalerat i takt med att vett och empati verkar ha försvunnit.

Att man sedan t.ex. inte säger till en bussförare kan dock tyvärr ha att göra med att flera som gjort det ofta har fått ovett tillbaka eller tom. blivit avkastade. I sak känns det dock lite som samhället är urspårat på denna punkt när civilkuraget fått ge vika och man i vissa lägen hellre fotar/filmar istället för att påpeka att något inte är lämpligt... vidare till extremfallen där man till och med struntar att bistå någon i nöd för att man har fullt upp med att dokumentera det tragiska som råkar bevittnas. Börjar faktiskt känna mig lite mörkrädd... 

Detta med att fota vad vissa förare gör är i sig ändå en mild variant på denna avart. Som jämförelse har ju då räddningstjänst och polis på senare år flera gånger slagit larm om att folk är i vägen på olycksplatser och stör räddningsinsatser. I vissa lägen har folk som sagt inte ens på uppmaning av räddningstjänsten ens brytt sig om att hjälpa till och då är det riktigt snett.

http://www.metro.se/metro-debatt/lat-oss-radda-liv-ifred-ingen-i-nod-vill-ha-en-fotoblixt-i-ansiktet/EVHoee!zC2YPpsRtFinc/

http://www.metro.se/nyheter/ambulansskoterskan-cecilia-ingen-ville-hjalpa-oss-radda-femaringen/EVHohk!IxLNGvycfTec/



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Spelar ingen roll om det gått i 90 eller 110 km/h. Och en passagerare ska inte behöva tala om för en yrkesförare att det inte är lämpligt att kolla på TV när bussen han framför rör sig 100 m på några sekunder. Den här föraren hör inte hemma bakom ratten på något tungt fordon, hoppas att arbetsgivaren inser det.

Nico

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2015, 11:06:45 AM
Spelar ingen roll om det gått i 90 eller 110 km/h. Och en passagerare ska inte behöva tala om för en yrkesförare att det inte är lämpligt att kolla på TV när bussen han framför rör sig 100 m på några sekunder. Den här föraren hör inte hemma bakom ratten på något tungt fordon, hoppas att arbetsgivaren inser det.

En sådan här förare hör väl egentligen inte hemma bakom ratten i något fordon överhuvudtaget. Ett krux är dock att vår lagstiftning fortfarande är både diffus och i många fall tandlös på detta med mobilhandhavande under färd. Den lagändring som kom förra året har inte heller direkt rett ut och förenklat det hela.

Sannolikt är de flesta (alla) arbetsgivare medvetna om vad som är lämpligt och vad som kräver åtgärd i fall som detta. Däremot är det ju sedan så att även om vederbörande kanske tom. fått flera varningar eller motsvarande så är det, oavsett bransch, inte alltid det enklaste att bli av med en känd och uppenbart olämplig anställd. I vissa lägen kan man nog säga att detta med skydd för den anställde ibland får en direkt motsatt effekt till vad lagstiftaren tänkte sig.

Rent allmänt skulle jag sedan även vilja hävda att man inom yrkestrafiken ofta är dåliga på att kolla upp referenser mm. vid nyanställningar. Speciellt i fall där en förare går från en firma till en annan. Det är inte helt sällsynt att ett bolag vid t.ex. ett kontraktsövertagande 'återfår' anställda som man tidigare haft mycket besvär för att bli av med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2015, 11:06:45 AM
Spelar ingen roll om det gått i 90 eller 110 km/h. Och en passagerare ska inte behöva tala om för en yrkesförare att det inte är lämpligt att kolla på TV när bussen han framför rör sig 100 m på några sekunder. Den här föraren hör inte hemma bakom ratten på något tungt fordon, hoppas att arbetsgivaren inser det.

Jo, det är nog ingen på detta forum som försvarar ett sådant beteende samt skulle försvara en fortsatt anställning för sådana förare. Det är ju inte bara företagarna och passagerarna som vill ha professionella förare, utan även de flesta i förarkåren föredrar väl professionella kollegor.

WalleW

Enligt min uppfattning och mångåriga erfarenhet finns det tre kategorier människor som sitter bakom ratten i bussar, oavsett i vilket trafikslag bussen rullar.
De är ratthållare, bussförare och busschaufförer.
Vilken kategori denna person tillhörde är väl ställt utom allt rimligt tvivel, och det är dessa som har bidragit starkt till att resenärerna har fått en allt mer "bevakande" inställning  under bussresandet, dessvärre i kombination med den allt mer utbredda jakten på mediala sensationer i vardagslivet via mobiler och kameror.
Deras körstil (och kanske även uppträdande) gör resenärerna oroliga och osäkra, snacket går och i förlängningen drabbar det en hel yrkeskår negativt.
Jag brukar säga att när dina passagerare sitter och somnar eller vilar med bakåtlutat huvud, så kör du bra och förtroende-ingivande.  Sitter de med upprätta huvuden och med blicken riktad framåt indikerar det otrygghet, och då bör du fundera på hur du kör och/eller uppträder.

På midsommarafton blev jag ikapp- och omkörd av en polskregistrerad turistbuss med mobilpratande förare på E18 mellan Enköping och Västerås när jag körde min Saab 9-5 Aero i ca 125 km/h. Av nyfikenhet hängde jag på och höll samma tempo en stund, det gick i knappa 130 km/h...

1896

Utan att anspela på aktuellt fall, någonstans har väl föraren rätt till sin integritet, och då kan jag undra varför det verkar vara så accepterat att förare blir filmade när de utför sitt arbete ?  ???