Subventionerade busskort i Kalmar

Startat av 1896, 27 juli 2015, 18:48:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

....för asylsökande:

www.aftonbladet.se/nyheter/article21174473.ab

Dock står det att Migrationsverket betalar en halv miljon i månaden för detta.



EDIT: Rubriken korrigerad

Ersa

Ja, ingenting i kollektivtrafiken är ju någonsin gratis. Någon måste alltid betala. Så ordet "gratis" borde egentligen totalförbjudas i alla debatter om kollektivtrafik...

Cyklisten

Inte för att jag vill blanda in asylpolitik i det hela, men jag trot inte att kommunen förlorar så mycket  på det här. De flesta kommuner får ju ändå rejäla pengat för att ta emot dessa människor och att låta de åka med trafiken som ändå går gör väl mer nätta än förlust. Men det är bara min egen åsikt och bara när det gäller det enskilda fallet, om man nu ska ordna nya linjer till boenden mm då är det en annan historia.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 27 juli 2015, 23:56:02 PM
Inte för att jag vill blanda in asylpolitik i det hela, men jag trot inte att kommunen förlorar så mycket  på det här. De flesta kommuner får ju ändå rejäla pengat för att ta emot dessa människor och att låta de åka med trafiken som ändå går gör väl mer nätta än förlust. Men det är bara min egen åsikt och bara när det gäller det enskilda fallet, om man nu ska ordna nya linjer till boenden mm då är det en annan historia.

För KLT verkar detta vara en bra affär. Migrationsverket betalar ju enligt artikeln 500 000 kronor per månad. På köpet slipper man också ordningsproblem med asylsökande som inte kan eller vet att de skall betala för sig på bussen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Observera att det är i Kalmar län, och inte bara Kalmar kommun.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

HJP

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2015, 18:56:24 PM
Ja, ingenting i kollektivtrafiken är ju någonsin gratis. Någon måste alltid betala. Så ordet "gratis" borde egentligen totalförbjudas i alla debatter om kollektivtrafik...
****
Du har rätt, när det gäller t.ex. nolltaxa, där alla betalar via skatten.
Om de som åker, inte behöver vara med och betala, så är det emellertid gratis för dessa.

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2015, 07:58:05 AM
För KLT verkar detta vara en bra affär. Migrationsverket betalar ju enligt artikeln 500 000 kronor per månad. På köpet slipper man också ordningsproblem med asylsökande som inte kan eller vet att de skall betala för sig på bussen.

Ja, och sedan ska man väl börja betala för sig en dag med de informationsproblem och marginaleffekter det då medför...

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 28 juli 2015, 13:06:03 PM
Ja, och sedan ska man väl börja betala för sig en dag med de informationsproblem och marginaleffekter det då medför...

/Gunnar

Jag kan inte se att det behöver bli problem eftersom man måste ha ett kort för att åka med KLT även om man inte behöver betala för kortet. Jag antar att när de inslussats i samhället - och än mer om de avvisas - så får de inte kortet längre och då har de i alla fall lärt sig att de måste ha ett kort eller annan form av biljett för att få åka med bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrH

Jag tycker det är strålande! Här i Hälsingland finns det kommuner (Hudiksvall och Söderhamn) där kommunen bekostar fritt busskort inom respektive kommun, för ungdomar 7-19 år. Syftet är att de ska ha friheten att kunna förflytta sig vart de vill och de blir "inskolade" i att resa kollektivt. En undersökning i Söderhamn om detta visar på gott resultat: http://www.x-trafik.se/utredning-ung-i-soderhamn

På samma sätt är det väl alldeles perfekt om de asylsökande kommer ut i samhället istället för att sitta isolerade någonstans. Jag relaterar igen till Hälsingland där jag kör, det vore också helt underbart för oss förare om detta infördes här. Idag betalar de flesta asylsökande med de kontantkort från ICA-banken som Migrationsverket ger dem. Dessa kort är extremt långsamma, det tar ca 20-30 sekunder att genomföra ett köp och ofta är de fler i sällskap så tiden går och ja, ni hajar vad som händer med tidshållningen....  ;D

Tummen upp!

/MrH

1896

Även fria resor för pensionärer utreds i Kalmar län:

www.bussmagasinet.se/2015/08/fria-resor-bra-affar-for-lanstrafiken/

Gunnar D

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 augusti 2015, 15:05:30 PM
Även fria resor för pensionärer utreds i Kalmar län:

www.bussmagasinet.se/2015/08/fria-resor-bra-affar-for-lanstrafiken/

I Göteborg finns seniorkort som utan kostnad för innehavarna (fyllda 65 år folkbokförda i Göteborg) berättigar till fria resor med Västtrafik inom Göteborgs stad under lågtrafik. D.v.s. gäller inte helgfria M-F 6.00-8.30 och 15.00-18.00.
Ett bra exempel på att jämna ut de kostnadskrävande efterfrågetopparna genom att erbjuda något mycket uppskattat.

"Om du håller dig borta från högtrafiken så får du åka gratis!"

/Gunnar

1896

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2015, 15:41:31 PM
I Göteborg finns seniorkort som utan kostnad för innehavarna (fyllda 65 år folkbokförda i Göteborg) berättigar till fria resor med Västtrafik inom Göteborgs stad under lågtrafik. D.v.s. gäller inte helgfria M-F 6.00-8.30 och 15.00-18.00.
Ett bra exempel på att jämna ut de kostnadskrävande efterfrågetopparna genom att erbjuda något mycket uppskattat.

"Om du håller dig borta från högtrafiken så får du åka gratis!"

/Gunnar

Det fanns något liknande redan på GDGs tid i Dalarna, fast nu minns jag inte hur mycket pensionärs kortet kostade, eller om det var så att det absolut inte gällde i högtrafik, det var i vart fall en rekommendation att innehavarna av detta kort inte skulle åka i högtrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2015, 15:41:31 PM
I Göteborg finns seniorkort som utan kostnad för innehavarna (fyllda 65 år folkbokförda i Göteborg) berättigar till fria resor med Västtrafik inom Göteborgs stad under lågtrafik. D.v.s. gäller inte helgfria M-F 6.00-8.30 och 15.00-18.00.
Ett bra exempel på att jämna ut de kostnadskrävande efterfrågetopparna genom att erbjuda något mycket uppskattat.

"Om du håller dig borta från högtrafiken så får du åka gratis!"

/Gunnar

Samma sak i bland annat Borås för invånare i kommunen som fyllt 65. Korten gäller för resor inom Borås stad, det vill säga till t ex Borgstena och Svaneholm med undantag för vid påstigning under ovan angivna klockslag. Det kan dock kombineras med en kontoladdning så att man kan alltid använda det. Åker man inom "förbjuden tid" så dras normal avgift för resan när kortet viseras.

Något krav på att man skall hålla sig undan under högtrafiken finns inte, men då får man betala för sig som alla andra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)