Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?

Startat av Niklas Bygdestam, 05 juli 2015, 00:28:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

För några dagar sedan hade jag en diskussion med en annan bussintresserad om bussar för lite längre sträckor. Han nämnde att det var vanligt förr i tiden att man istället för att ha stolar med höga ryggstöd hade vanliga linjestolar men kompletterade med nackstöd så att de på det viset blev lite högre och bekvämare. Jag har sett sådant på bild, och faktiskt till och med enstaka veteranbussar där man gjort i ordning detta :)

Jag misstänker att man under en period hade båda varianterna på bussar ett tag under 1960-talet. Jag har sett bilder på bussar från mitten på 1960-talet med de här lösa nackstöden. Men CF:arna som gick på Arlanda var från 1962 och hade istället höga ryggstöd.

Så när gick man egentligen över från de lösa nackstöden till höga ryggstöd? Nu utgår jag alltså mer från bussar i linjetrafik och inte rena turistbussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Det fanns båda varianterna redan i början av 1950-talet. Lösa nackstöd användes mest i bussar som under större delen av året användes i linjetrafik. Stadsbussar i Borås hade t ex vagn 74 (Scania-Vabis Hägglund) som hade mycket bekväma stolar och gick i stadstrafik september - maj och under många somrar gick i resor till Paris. Det var naturligtvis inte dagens standard men det dög i alla fall. Men de hade också helturistbussar med höga ryggstöd. Dessa användes möjligen som förstärkning vid skolstart under terminerna men inte annars i linjetrafik.

Jag minns en skolresa på 1950-talets senare hälft. Bussen som kom var vad jag trodde en ren linjebuss cirka tio år gammal. Men visst hade den utrustats med nackstöd eftersom det var beställning. Den hade också fått några stolar monterade i mittgången så att alla i klassen skulle få sittplats.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Min BSBV 13 från 1957 och SvOf:s SJ 2828 från 1959 har den typen av stolar med separata löstagbara nackstöd som kunde justeras i höjd. På BSBV 13 finns dessutom uppfällbart armstöd på ytterstolen, detta kan fällas upp efter att man lossat sittdynan.

Niklas Bygdestam

Tack för svar! Vilket var då vanligast på bussar från perioden ca 1950-1970? Lösa nackstöd eller höga ryggstöd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 21:00:35 PM
Tack för svar! Vilket var då vanligast på bussar från perioden ca 1950-1970? Lösa nackstöd eller höga ryggstöd?

Det där är lite svårt att precisera. Bussar som gick i lokal- eller linjetrafik för stora bolag hade i allmänhet enkla stolar med låga ryggstöd hela perioden. Några vagnar hade kanske möjlighet till lösa ryggstöd för att kunna användas vid abonnemangskörningar, som min BSBV 13 t ex.
Mindre bussbolag med relativt få bussar satsade kanske på komfortablare bussar med höga ryggstöd om trafiken bestod av mycket beställningskörningar. Det var väl på 60-talet man mera allmänt började med bekvämare stolar. Norska och finska karosser som Lier, Larvik, Autokori och Kutter höjde väl ribban åren innan Dagen H.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:13:21 PM
Det där är lite svårt att precisera. Bussar som gick i lokal- eller linjetrafik för stora bolag hade i allmänhet enkla stolar med låga ryggstöd hela perioden. Några vagnar hade kanske möjlighet till lösa ryggstöd för att kunna användas vid abonnemangskörningar, som min BSBV 13 t ex.
Mindre bussbolag med relativt få bussar satsade kanske på komfortablare bussar med höga ryggstöd om trafiken bestod av mycket beställningskörningar. Det var väl på 60-talet man mera allmänt började med bekvämare stolar. Norska och finska karosser som Lier, Larvik, Autokori och Kutter höjde väl ribban åren innan Dagen H.


Det var intressant! Så Norge och Finland hade fler bussar med höga ryggstöd än man hade i Sverige omkring 1965?

Van Hool Vistadome började också komma under 1960-talet. Kan de också ha haft en inverkan på denna utveckling?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BengaB40

Hej! Eftersom jag upplevde SJ:s bussar i Örebro under 50-talet kan jag bidra med följande minnesbild: Volvo B513 ASJ 1615-K, T564,1950 hade löstagbara kuddar med "örngott" (och fönstergardiner) under sin levnad. Volvo B638 H&S, 2498, T360,1955 löstagbara kuddar också hela livet, Volvo B727 H&S, 2427,1955 bara några år och Volvo B638 SKV, 2582,1956 likaså. Höga ryggstöd existerade i alla fall inte där under den tidsperioden.  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 22:42:29 PM

Det var intressant! Så Norge och Finland hade fler bussar med höga ryggstöd än man hade i Sverige omkring 1965?

Van Hool Vistadome började också komma under 1960-talet. Kan de också ha haft en inverkan på denna utveckling?

Man kan väl säga att de utländska karosserna, som de norska, finska och även van Hool,  var mer ombonade just för att attrahera köparna. Ofta var ju köparna av dessa ute efter bussar lämpliga för långa linjer eller abonnemangstrafik. På hemmaplan behöver ju nödvändigtvis inte samma förhållande ha rått, köparen får ju vad han betalar för och vad han specat.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:59:19 PM
Man kan väl säga att de utländska karosserna, som de norska, finska och även van Hool,  var mer ombonade just för att attrahera köparna. Ofta var ju köparna av dessa ute efter bussar lämpliga för långa linjer eller abonnemangstrafik. På hemmaplan behöver ju nödvändigtvis inte samma förhållande ha rått, köparen får ju vad han betalar för och vad han specat.


Så konkurrensen med dessa karosser gjorde att de inhemska tillverkarna som t ex Säffle, SKV eller Hägglunds började anpassa sig efter vad deras utländska konkurrenter hade att erbjuda?

SJ-bussen 0001 är en SKV från 1964 och den har höga ryggstöd. Jag tror att den har så kallade Arlandastolar. Och så har vi de ursprungliga Arlandabussarna Scania CF. Dessa har jag för mig var från 1962 och hade höga ryggstöd. Det var ju för dessa Arlandastolarna tillverkades från början.

Är förresten Arlandastolarna de första svenska stolarna med höga ryggstöd som inte är avsedda för rena turistbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 23:19:45 PM

Så konkurrensen med dessa karosser gjorde att de inhemska tillverkarna som t ex Säffle, SKV eller Hägglunds började anpassa sig efter vad deras utländska konkurrenter hade att erbjuda?

SJ-bussen 0001 är en SKV från 1964 och den har höga ryggstöd. Jag tror att den har så kallade Arlandastolar. Och så har vi de ursprungliga Arlandabussarna Scania CF. Dessa har jag för mig var från 1962 och hade höga ryggstöd. Det var ju för dessa Arlandastolarna tillverkades från början.

Är förresten Arlandastolarna de första svenska stolarna med höga ryggstöd som inte är avsedda för rena turistbussar?
Höga stolar fanns förr i några äldre buss också. Kombinerade linje och beställning.
Men att ha lösa nackstöd är absolut inget att sats på. De är trafikfarliga. Det var därför det kom fran andra säten såsom de som kallas Arlandasäten.  Dessa säten fanns i andra bussar ocks. Men sedan blev linjevagnarna bättre på inredning. Höga säten är dessutom lämpligare för skolbarn än de gamla hela sofforna.   
Personligen tror jag att bussar skall ha bra säteskomfort. Bussar för lokaltrafik är svåra att använda på beställning med krav om längre avstånd. Däremot kanske det behövs bättre lokalvagnar. Halva bussen turistsäten och halva linjesäten möjligen. GS fick en variant när gasbussarna kom (703-7??) och lederna 601-630.Dessutom fick några äldre bussar nya säten. Men bättre komfort behövs tror jag. Men glöm inte att det behövs toalett på bussarna. Det kan vara svårt att bli äldre.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 07 juli 2015, 10:31:24 AM
Höga stolar fanns förr i några äldre buss också. Kombinerade linje och beställning.
Men att ha lösa nackstöd är absolut inget att sats på. De är trafikfarliga. Det var därför det kom fran andra säten såsom de som kallas Arlandasäten.  Dessa säten fanns i andra bussar ocks. Men sedan blev linjevagnarna bättre på inredning. Höga säten är dessutom lämpligare för skolbarn än de gamla hela sofforna.   
Personligen tror jag att bussar skall ha bra säteskomfort. Bussar för lokaltrafik är svåra att använda på beställning med krav om längre avstånd. Däremot kanske det behövs bättre lokalvagnar. Halva bussen turistsäten och halva linjesäten möjligen. GS fick en variant när gasbussarna kom (703-7??) och lederna 601-630.Dessutom fick några äldre bussar nya säten. Men bättre komfort behövs tror jag. Men glöm inte att det behövs toalett på bussarna. Det kan vara svårt att bli äldre.


Det är intressant att läsa detta. Omkring 1965 fanns det alltså helt klart stolar av 5 olika sorter i bussarna:

1. Normala linjestolar med låga ryggstöd
2. Linjestolar kompletterade med lösa nackstöd för långfärd
3. Stolar med höga ryggstöd typ Arlandastolar eller liknande
4. Turistbusstolar, komfortablare stolar som bland annat gick att fälla ner ryggstöden på
5. Hela soffor 2 och 2 med låga ryggstöd, eventuellt skolbuss-soffor

Det verkar som de lösa nackstöden började avvecklas ungefär i samband med högertrafiksomläggningen. Kanske intryck från andra länder som redan nämnts i tidigare inlägg kan ha gjort inverkan där? Man lärde sig alltså från andra länder. Kanske Van Hool var med och påverkade?

Hela soffor där man sitter två och två nämns lite också. Var alltså detta typiskt för just skolbussar? Detta har ju i sådana fall levt kvar betydligt längre än de lösa nackstöden i alla fall. Hur länge byggdes skolbussar med dessa hela soffor? Och fanns det speciell anledning att barn skulle sitta på hela soffor medan vuxna då kunde sitta på normala separata linjestolar? Hur länge tillverkades det skolbussar med dessa soffor? De bör ha levt kvar under 1980-talet i alla fall. Jag minns att jag under 1980-talet träffade på bussar som var byggda just som skolbussar med hela soffor. Tyvärr var jag själv för liten för att kunna bussar då. Men jag minns att bussarna hade Volvochassi och var tillverkade 1978 och 1979 för det berättade några förare för mig. Men dessa hade alltså hela soffor. Hur länge pågick detta att sådana bussar tillverkades? Och vad var anledningen till dessa hela soffor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nisse Bökelund

Hej. Kallades inte turistbusstolarna med fällbart ryggstöd för flygplansstolar i början ?
Jag tror jag har sett en bild på en sådan med heltäckande lite strömlinjeformad
sida från armstödet och nedåt.  Nisse.

Björn Forslund

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 juli 2015, 11:29:56 AM
Hej. Kallades inte turistbusstolarna med fällbart ryggstöd för flygplansstolar i början ?
Jag tror jag har sett en bild på en sådan med heltäckande lite strömlinjeformad
sida från armstödet och nedåt.  Nisse.

Jo, det stämmer. Det kanske rentav var samma typ av stolar som i det tidiga 50-talets trafikflygplan?

Svempa

Man hade 2 Rälsbussar med flygstolsinredning Y8 1000 och 1001  . och konstaterade att det inte var optimalt . det blev rätt trångt och inte så många platser . Att man skulle ha utrustat bussar med flygplansstolar tycker jag låter diskutabelt. Får de ens plats i 2 2 sittning ?

BengaB40

Hej! Hittade i Volvos tidning RATTEN 5/1953 ett reportage med bilder av SJ:s då nya Volvo B638 SKV turistbussar. De hade ställbara stolar med tre lägen precis som Nisse B beskriver. De kallades tydligen för skottarna p.g.a. de rutiga sätesklädslarna!  Hälsn. BengaB40