Fler finska karosser speciellt för Yngrot!...

Startat av Jonas Gustafsson, 11 januari 2015, 01:37:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

...då han faktiskt teoretiskt kan ha rattat 3 av 4 bussar på bilderna.

Bild nummer 1 föreställer en av Evalds Buss´ Wiimor som man övertog av Kålleredsbussarna. Hos Kålleredsbussarna hade den nr 21 och levererades i januari 1978, 8 månader innan Yngrot lämnade företaget i oktober (som man kan läsa i hans egen "byline").



Denna annandag jul för 19 år sedan fastnade också den andra Wiiman i fråga på filmrullen. Hos Kålleredsbussarna hade den nummer 22 och levererades också 1978. Av SBH framgår dock inte om det var före eller efter oktober.  :)
Bredvid står en Scania K82CL med en annan finsk kaross, Ajokki 8000. Den är också begagnad - det är f.d. SL H19 4550. Den och systern 4549 levererades som provbussar 1983. Evalds Buss övertog dock bussen efter knappt två år. Att provet inte föll väl ut hos SL har jag för mig skylldes på liten och svag motor - idag förses dock betydligt större och tyngre bussar med 7-8-litersmotorer, så effekten och drivmomentet per motorvolym torde i så fall ha förbättrats med tiden.



Märker att jag har angett firmanamnet fel i bägge bildtexterna, det skall vara Buss i singular, men jag orkar ej redigera om och ladda upp på nytt.

Innan vi lämnar Evalds Buss´depå kan jag inte låta bli en liten kuriosautvikning om platsen, som nästan ligger på det som var riksgräns mellan Sverige och Danmark innan Halland blev svenskt. Börjar inte Halland vid Kungsbacka kommun? frågar sig då någon. Länet ja, men inte landskapet. Mölndals sydligaste socken Lindome ligger i Västra Götalands län men i landskapet Halland.
(För att röra till det ytterligare kan påpekas för dem som ej är från Västsverige att Kungsbacka kommun mig veterligen är den enda kommun i Sverige som har grannlänet och inte det egna länet som trafikhuvudman. Kungsbacka ligger alltså i Hallands län, men Västtrafik är THM. :)

Back on track (eller wheels i detta fall)! Vi förflyttar oss till en okänd vårvinterdag i Borås, jag gissar på mars. I det snöblandade regnet som faller över Södra Torget ser vi Borås Lokaltrafik nummer 100 som skall avgå på linje 402 mot Bollebygd längs gamla Rv40. Ett år tidigare var bussen företagslackad (liksom alla BL:s bussar fram till 1995) och hette 502, men nu har det nya inventarienummersystemet som föddes 1995 (där 0xx = stadsbussar, 1xx = tvåaxlade förorts/landsbygdsbussar och 2xx = förorts/landsbygdsbussar) slagit igenom även på de äldre bussarna, som man även kostar på ÄLAB-färger.



//Jonas G 
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 januari 2015, 01:37:15 AM

Back on track (eller wheels i detta fall)! Vi förflyttar oss till en okänd vårvinterdag i Borås, jag gissar på mars. I det snöblandade regnet som faller över Södra Torget ser vi Borås Lokaltrafik nummer 100 som skall avgå på linje 402 mot Bollebygd längs gamla Rv40. Ett år tidigare var bussen företagslackad (liksom alla BL:s bussar fram till 1995) och hette 502, men nu har det nya inventarienummersystemet som föddes 1995 (där 0xx = stadsbussar, 1xx = tvåaxlade förorts/landsbygdsbussar och 2xx = förorts/landsbygdsbussar) slagit igenom även på de äldre bussarna, som man även kostar på ÄLAB-färger.



//Jonas G

Trevligt! Så här såg 502/100 ut i BL:s färger:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

repesorsa

Denna annandag jul för 19 år sedan fastnade också den andra Wiiman i fråga på filmrullen. Hos Kålleredsbussarna hade den nummer 22 och levererades också 1978. Av SBH framgår dock inte om det var före eller efter oktober.  :)
Bredvid står en Scania K82CL med en annan finsk kaross, Ajokki 8000. Den är också begagnad - det är f.d. SL H19 4220. Den och systern 4119 levererades som provbussar 1983.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

År det inte en Ajokki Victor till vänster om Wiiman också. Enligt SBH tyckas Evalds ha haft en sådan.

Med vänlig hälsning. Robert

yngrot

#3
Tack Jonas  :)   Tyvärr hann jag aldrig ratta vare sig Kållered 21 eller 22   men väldigt trevligt se dem på bild igen.. På den tiden hade Kållered god ekonomi då de köpte 3 st Säffle på rad och de enda som användes var 18  19+20 kördes upp till Inseros och stod där i över 1 år innan de användes .  Att de valde Wiima berodde på Säffles usla kvalité  det åkte 2 st från bolaget och efter att tittat på både Wiima och Kutter (var det ju ändra till rätt nu får väl skylla på det rätt obefintliga minnet ;) )  valde de Wiima som de köpta ända till slutet ..

B-L  Wiima har jag däremot rattat många ggr .. trevlig vagn  . Att B-L lacka om dem var ju krav från Älvsborgstrafiken  de kosta även på matrisskyltar på dessa ..   


Tillägger att vi från vagnkommiten på B-L gjorde studiebesök hos Evald för att kika på Lahti 402   vilket resultera i B-L 157-58 ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Även jag tackar för bildtemat! Kiitos paljon! ;D

yngrot

Om jag inte minns helt fel så var Kållered 21+22  målade blå/orange vid leverans .. Evalds garage hör väl inte till Kållered utan Lindome eller är jag ute och cyklar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 januari 2015, 14:25:10 PM
Om jag inte minns helt fel så var Kållered 21+22  målade blå/orange vid leverans .. Evalds garage hör väl inte till Kållered utan Lindome eller är jag ute och cyklar??

Evalds Bussar hade i alla fall postadressen Lindome. Men det behöver ju i och för sig inte betyda att garaget fanns där utan bara kontoret.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2015, 14:26:27 PM
Evalds Bussar hade i alla fall postadressen Lindome. Men det behöver ju i och för sig inte betyda att garaget fanns där utan bara kontoret.

Garaget låg precis vid gränsen och jag trodde det var på Kålleredssidan. Men om postadressen var Lindome hade jag fel. Utvikningen om gamla riksgränsen är ju fortfarande aktuell även om garaget låg några hundra meter in på danska sidan.  :)

Förresten verkar inte mina bilder synas för tillfället, har ni samma problem?  :(
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars-Håkan_E

#10
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 januari 2015, 01:37:15 AM

Bredvid står en Scania K82CL med en annan finsk kaross, Ajokki 8000. Den är också begagnad - det är f.d. SL H19 4220. Den och systern 4119 levererades som provbussar 1983. Evalds Buss övertog dock bussen efter knappt två år. Att provet inte föll väl ut hos SL har jag för mig skylldes på liten och svag motor - idag förses dock betydligt större och tyngre bussar med 7-8-litersmotorer, så effekten och drivmomentet per motorvolym torde i så fall ha förbättrats med tiden.



//Jonas G


Ajokkin var fd SL H19 4550 (och systern 4549)

Bussarna var väldigt udda fåglar i SL trafiken även om jag tyckte de gick bra och kändes bättre hopskruvade än jämnåriga Säffle o CR 112:or.

Effektmässigt skiljde det bara dryga 20 hk då 8 liters motorn hade intercooler. Bussarna hade till skillnad från de helbyggda CR 112 längsplacerad motor och saknade den kostsamma vinkelväxeln.


Fredrik Klint

Kul att se, påpekar dock att provvagnarna hos SL hette 4549 och 4550.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 januari 2015, 22:39:46 PM
Kul att se, påpekar dock att provvagnarna hos SL hette 4549 och 4550.

Och så här såg 4550 ut under SL-tiden.



4549 hamnade för övrigt sedan hos Söne Trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 januari 2015, 22:39:46 PM
Kul att se, påpekar dock att provvagnarna hos SL hette 4549 och 4550.

Ja jag skrev det i inlägget innan :-)

Jonas Gustafsson

Det var jag som råkade skriva fel nummer i originalinlägget. Det är fixat nu.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.