Åsarna idag för 27 år sedan.

Startat av Christian Ljunggren, 24 november 2014, 21:06:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren




SJ 1534 mot Ljungdalen och 1732 mot Funäsdalen i Åsarna 87-11-24.


zjbus

Tack igen för en trevlig SJ-bild, är det den främre som är 1732?
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 24 november 2014, 22:31:25 PM
Tack igen för en trevlig SJ-bild, är det den främre som är 1732?
Mvh zjbus

Det bör vara tvärtom 1534 och sedan 1732.

zjbus


lycbr

En mycket fin bild.. Sj buss med godutrymme.. Glada 80-talet :)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2014, 22:37:05 PM
Det bör vara tvärtom 1534 och sedan 1732.

Ja, 1534 främst t h avg kl 09.30 o 1732 bakom t v avg kl 09.40.

Med vänlig hälsning

Christian

Ersa

Nostalgi! Godsbuss med sidodörr var det man oftast fick åka till skolan vid denna tidpunkt. Men åkaren jag och mina klasskamrater åkte med, ett fåtal mil utanför denna bild, föredrog Scania Ajokki med frontmotor som godsbuss istället för Säffle. :)

Lars-Håkan_E

Och jag antar att det är fotografens såsmåningom så berömda ryggsäck som syns i förgrunden? eller kanske en föregångare :-)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 november 2014, 23:07:53 PM
Och jag antar att det är fotografens såsmåningom så berömda ryggsäck som syns i förgrunden? eller kanske en föregångare :-)

Ha ha!  Jo nog är det så allt!

/Christian

HB

Samma ryggsäck som gick till dom sälla jaktmarkerna under en boggibuss i Åsarna ungefär 15 år senare? /Henrik/

Bussmicke

Mycket trevligt. Det var intressantare förr, både vad gäller bussar och bolag. Småbolag som dominerar i norr idag känns inte lioka spännande,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag vet inte om jag tycker att storbolag med en likriktad enahanda busspark uppmärkta med fyrsiffriga invnr är direkt roligare än smååkare som har ett lapptäcke av olika slags fordon med alla möjliga karosser, samt är uppkallade efter kvinnliga förnamn eller hårdrockartister.

Plus att Together AB knappast kan räknas som en mindre verksamhet idag. ;)

Christian Ljunggren

Citat från: HB skrivet 25 november 2014, 05:54:39 AM
Samma ryggsäck som gick till dom sälla jaktmarkerna under en boggibuss i Åsarna ungefär 15 år senare? /Henrik/


Nej, det var inte den, utan en efterföljare. Det var nog en till mellan också.
De nöttes ju ut, då de var med på alla möjliga resor och även i arbetet.
He he, händelsen du nämner minns man ju väl, men den gången körde jag inte själv.
Men det vet ju en del redan!

Med vänlig hälsning

Christian

1896

Varför har 1534 bladdörrar och 1551 som då rimligtvis är senare levererad vikdörrar ?  ???  Är dörrarna på 1534 utbytta ?  ???

www.svenskbusshistoria.se/go?id=18607

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 november 2014, 13:29:10 PM
Varför har 1534 bladdörrar och 1551 som då rimligtvis är senare levererad vikdörrar ?  ???  Är dörrarna på 1534 utbytta ?  ???

www.svenskbusshistoria.se/go?id=18607

Ja det syns f.ö att 1534:s bladdörrar är av en senare modell än de som 1732 hade som ny, så dörrarna är bytta vid renovering, något som krävdes på Säfflebussar.