Huvudmeny

Smart 5 åring

Startat av 1896, 26 mars 2014, 11:56:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Undrar hur bussföraren tänkte ?

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=169413

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 mars 2014, 11:56:44 AM
Undrar hur bussföraren tänkte ?

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=169413

Antagligen hade bussföraren uppfattat det som om han var i sällskap med en äldre person. Jag skulle i varje fall akta mig för att anklaga bussföraren för något innan jag vet mer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 mars 2014, 11:56:44 AM
Undrar hur bussföraren tänkte ?

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=169413

Du undrar hur? Som Staffan är inne på var det så att gossen steg på tillsammans med en vuxen person, och föraren hade också koll på att de båda gick av vid samma hållplats inne i Norrköping. Ingen anledning till oro således i det läget. En framåt och målinriktad junior, som förhoppningsvis kommer att bli en lojal resenär på riktigt så småningom, när han anses mogen att fatta egna beslut.

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 26 mars 2014, 16:32:54 PM
Du undrar hur? Som Staffan är inne på var det så att gossen steg på tillsammans med en vuxen person, och föraren hade också koll på att de båda gick av vid samma hållplats inne i Norrköping. Ingen anledning till oro således i det läget. En framåt och målinriktad junior, som förhoppningsvis kommer att bli en lojal resenär på riktigt så småningom, när han anses mogen att fatta egna beslut.

Fast hur många femåringar betalar sin biljett själv på bussen? - Nån varningsklocka borde väl ringt om ingen vuxen pratar med femåringen under färden heller? Säger inte att föraren gjort fel alls, men lite skumt är det.

Björn Ax


Citat från: virtual1 skrivet 26 mars 2014, 16:41:21 PM
Fast hur många femåringar betalar sin biljett själv på bussen? - Nån varningsklocka borde väl ringt om ingen vuxen pratar med femåringen under färden heller? Säger inte att föraren gjort fel alls, men lite skumt är det.

Vart står det att han betalade? Han kanske bara gick på efter en vuxen och föraren trodde dom var tillsammans.

Sen brukar man väl inte hålla koll i backspegeln så jätteofta under färd. Inte jag iaf. Då har man sin koncentration framåt.

Sen står det ju inte hur full bussen var.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 26 mars 2014, 16:41:21 PM
Fast hur många femåringar betalar sin biljett själv på bussen? - Nån varningsklocka borde väl ringt om ingen vuxen pratar med femåringen under färden heller? Säger inte att föraren gjort fel alls, men lite skumt är det.

Ingenstans i den länkade källan framgår det att han betalt sin biljett själv, eller för den delen ingen vuxen pratat med honom.

Jo

Sen finns det väl heller ingen åldersgräns för att åka buss även det är vanligare att barn börjar åka själva när de uppnått skolåldern ett par år senare.

Aniara

 Jag är inte förvånad att en femåring klarar av att åka buss på egen hand. När jag var liten åkte jag buss ensam till och från dagis. Blev hämtad och lämnad på busshållplatsen hemma, som låg en liten bit från där vi bodde. Dagiset låg på busstorget, så där kunde jag gå själv. När jag skulle åka hem, hade jag en väckarklocka som ringde när jag skulle gå ut, för att inte missa bussen. Hade ett klippkort som föraren viserade varje resa. Åkte på detta sätt från 3 till 6 års ålder. Kanske inget som rekommenderas idag???

MartinMartin

Citat från: Jo skrivet 26 mars 2014, 18:29:30 PM
Sen finns det väl heller ingen åldersgräns för att åka buss även det är vanligare att barn börjar åka själva när de uppnått skolåldern ett par år senare.

I SL trafken får ingen under 6 år resa ensam.

Buss-busen

Citat från: virtual1 skrivet 26 mars 2014, 16:41:21 PM
Fast hur många femåringar betalar sin biljett själv på bussen? - Nån varningsklocka borde väl ringt om ingen vuxen pratar med femåringen under färden heller? Säger inte att föraren gjort fel alls, men lite skumt är det.

Suck!